כאיש אחד, בלב אחד | ערבות הדדית כתנאי לחיים בארצנו הקדושה

אימון עצמי | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי| פרשת בחוקותיי התשע''ט

מפרשת השבוע

לפני שבועיים עסקנו באחת מהמצוות המרכזיות ''ואהבת לרעך כמוך''.

הדברים שנעסוק בהם כעת קשורים, באופן מסויים לנקודה זו.

הפרשה פותחת בציווי שעלינו ללכת על פי חוקי התורה, וָלא - נפסיד את ברכות ה', יבואו חס ושלום הקללות, ונצא לגלות (חשוב להזכיר כי ה' הבטיח שלא תהיה גלות שלישית, אך כמובן שזה לא פוטר את האדם מלשמור את התורה והמצוות).. באחד הפסוקים המתארים מה יקרה אם לא נלך בחוקי התורה, נאמר כך:

"וְכָשְׁלוּ אִישׁ בְּאָחִיו כְּמִפְּנֵי חֶרֶב וְרֹדֵף אָיִן וְלֹא תִהְיֶה לָכֶם תְּקוּמָה לִפְנֵי אֹיְבֵיכֶם".

ויקרא ,כו-לז


אומרים חז''ל במדרש:

"וכשלו איש באחיו" – אין הכוונה שאיש יכשיל את אחיו, אלא שאיש ייכשל בגלל חטאי אחיו. מכאן לומדים שכל ישראל ערבים זה לזה, כלומר אם אחיך חטא, האחריות היא גם עליך. לא רק הוא יחטוף, אלא גם אתה.

התורה מחנכת את האדם: אל תסתכל רק על עצמך, אל תחשוב שאם אתה בסדר אז הכל טוב! יש לך אחריות על אחרים ועל המצב הרוחני שלהם. אינך יכול לדאוג רק לעצמך!

משל לאיש שהפליג באוניה והחל לקדוח חור ברצפת התא שלו. הוא טען בפני שאר המפליגים: מה אכפת לכם? הרי אני עושה זאת בתא הפרטי שלי! אך כמובן, מעשיו של האחד משפיעים על כל השאר.


ערבות הדדית, כל ישראל ערבין זה לזה: מלשון אחריות (כמו: "אני ערב לכך באופן אישי"), אך גם מלשון ערבוב, אנו מעורבים זה בזה וקשורים זה לזה, כולנו עם אחד! ומה קורה כאשר אין ערבות כזאת? האויב רודף אחרינו! המחלוקת והפירוד מביאים למצב שאויבינו יכולים לנצחנו.


ידוע שאחאב מלך ישראל היה רשע. שואלים חז"ל: אם כך, איך הצליח במלחמותיו? ועונים: כי הייתה בקרב העם אחדות! חזרנו מהגלות לארץ. הקב'''ה האמין בנו וקיבץ אותנו מכל קצוות תבל. אך עלינו לדעת שכולנו יחד ערבים זה בזה, אחראים אחד לשני, ועלינו להתרכז באחדות ולחפש מהו הטוב אצל השני שממנו אנו יכולים ללמוד. אם נשים לב ונקרא את הפסוק טיפה לעומק, נראה כי אומרת לנו התורה שהאויב המאיים על חיינו בארץ ירים ראש עלינו כאשר לא תהיה ערבות זו, חלילה, קיימת בינינו.


לחיים האישיים שלי

התורה מצווה אותנו להיות ערבים, אחראים זה למצבו של זה. גם במובן הפיזי (דאגה לצרכים כמו בית ומזון למי שחסר לו) וגם במובן הרוחני (מצב נפשי ומצב הרוח, הקשר לתורה וכו').

שמעתי פירוש מדהים לדברים מהרב דוד מנחם, שהסביר כך:

אם אתה אחראי על האחרים, אתה בטח חושב שאתה טוב מהם, אתה מעליהם. אך אל תחשוב שכל הטוב הוא אצלך! דע לך שעליך לחפש את הטוב שנמצא באחר, גם אם הוא נראה לך פחות טוב ממך! ההסתכלות הזאת, כי הטוב נמצא בכולנו, היא הבסיס ליכולת ליצור קשר בין כל הקבוצות בעם. מתוך כך אפשר ליצור גם אחדות וערבות אמיתית, וגם קשר בין-אישי בין אדם לחברו. כולנו יודעים כמה לא נעים להיות בחברתו של מי שמתנשא וחושב שרק הוא תמיד צודק ורק הוא עושה תמיד נכון.


מתוך כך - עלינו לשאול את עצמנו:

האם אני משתדל לעשות את חלקי?

האם אני ערני מספיק לצרכים של החבר שלי? לא רק אם יש לו מה לאכול וללבוש, אלא גם לתחושות שלו, מה מפריע לו ?

אני יכול להיות חכם ומשכיל, ולהיות בטוח שאני יותר טוב מהסובבים אותי, ולכן אני יכול לעזור לכולם וללמד אותם מה הם צריכים לעשות.

אבל ,באותה מידה, אני שואל את עצמי, מה אני יכול ללמוד מהאחר?

גם אם אני בטוח באמת שלי ובדרך חיי, יכול להיות טוב אצל האחר, שממנו יכול ללמוד גם אני.


אנו למדים, כי הערבות והאחריות לאחר ,בכל ההיבטים והמובנים, הם תנאי לחיים כאן בארצנו.

בשקט ובטחון בינינו ואנחנו מול אויבנו.

בגלל שנאת חינם נחרב הבית, ובזכות אהבת חינם נחיה בארצנו בשקט ובטחון, לעד ולנצח נצחים.

שנדע לעזוב את הכל, את כל המחלוקות והשטויות , ונדע לאהוב בחינם!







הפינה מוקדשת

להצלחת חיילי צה''ל וכוחות הביטחון

במשימותיהם באשר הם

🕯

לעילוי נשמת מורנו ורבנו האהוב

הרב אלישע בן בלהה ברטה זצ''ל

שחינך את תלמידיו להיות אנשי ערבות הדדית על כל מובניה

ואהבה חינם לכל האומה ללא פשרות




להבדיל

לרפואת החייל נריה דוד בן דליה הי''ו