אהל ישראלי

פרשת בלק התשע''ט | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי| לומדים יהדות באהבה


מפרשת השבוע

בלק מלך מואב , חושש מישראל שמתקרבים אל ארצו , ושוכר את שירותיו של בלעם הרשע. בלעם היה מיועציו של פרעה הרשע והוגה רעיון ה'שיעבוד'.

בלעם, למרות רשעותו, נבחר להיות נביא אומות העולם. הסיבה לך, שלא יוכלו לבוא אומות העולם בטענות כי לא היה להם מי שיחזיר אותם למוטב. זאת, בניגוד לעם ישראל אשר היו לו נביאים אשר הנהיגו אותו לעשות את דבר האל.

ה' מזהיר את בלעם שהוא לא יצליח לקלל את בני ישראל והוא בכל זאת בוחר ללכת... בפעם השלישית שהוא מנסה לקלל את עם ישראל הוא אינו מצליח. אומר בלעם כך:

מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל:

במדבר פרק כד, ה

כאשר הוא בא להסתכל בעין רעה על ישראל ולקללם , הוא רואה לפניו מעשה פלאי בעם ישראל שמונע ממנו לעשות זאת. מהו אותו מעשה?

פתחו של אוהל אחד אינו פונה לפתח האוהל של השני ובכך שומר על פרטיותו של השני.

בלעם רואה עד כמה הצניעות והשמירה על כבודו ופרטיותו של האחר חשובה ויסודית בעם ישראל ואומר, כאן איני יכול לקלל. עין רעה, קללה לא יכולה לחול כאן.

חז''ל במסכת אבות עורכים השוואה בין תלמידיו של אברהם אבינו לבין תלמידי בלעם הרשע

תלמידי אברהם אבינו : 1. עין טובה 2. רוח נמוכה 3. נפש שפלה. תלמדי בלעם הרשעה: 1. עין רעה 2. רוח נמוכה 3. נפש רחבה.

מסכת אבות ה ,יט


אנחנו רואים שתכונותיהם של תלמידי (=ממשיכי) אברהם אבינו הן אחרות ושונות לחלוטין.

חז''ל מסבירים שנקודת השמירה הזאת על פרטיותו של האחר היא נקודה שהפליאה כל כך את בלעם ובגללה אמר: 'איני יכול לקללם . העין הטובה השורה ביניהם חוסמת אפשרות לקללם'.

מסביר הרב דסלר בספרו 'מכתב מאליהו' כי האדם שאינו שומר על פרטיותו ומראה את עושרו כלפי חוץ ומתדהר בו, ואיתו זה המסתכל באחרים נענשים באופן שווה.


העין הטובה לעומת העין הרעה כאן, באה לידי ביטוי בכך שאין השני משווה את מצבו למצב חברו. לא בעושר, לא ביופי של ביתו של השני , ולא כמה מקסימים ילדיו. כל אחד שמח בחלקו ושומר על פרטיותו וצניעותו של האחר ושלו.


לחיים האישיים שלי...


''אתמול הוא העלה תמונה לפייסבוק עם המכונית החדשה . אני צריך לקנות מכונית חדשה כזאת גם..."

"בעלי , שומע? למה משפחת לוי נוסעים לחו''ל כבר פעם שלישית השנה ואנחנו לא?..."

יונתן , אם הבן של משפחת וינברג הוציא 90 אני מצפה שאתה תצליח גם...''


משפטים מוכרים?

מאיפה הם מגיעים? מה גורם לנו להיות כאלה?

מדוע אני צריך להסתכל בכלל ולהשוות את עצמי אל האחר? או לשתף אחרים בכל מה שאני עושה?

המשנה מתארת שלוש מידות בסיסיות בנו, ממשיכי אברהם אבינו ובתלמידיו של בלעם הרשע. מידות אלו הן ההופכיות אחת של השנייה.

עין טובה = הסתפקות שלי, עין רעה = הצד ההופכי.

בתקופה שלנו, אנו נוטים עוד יותר להסתכל מה קורה אצל האחר ולשתף לעיתים גם בלי לשים לב בכל דבר אישי שלנו בכל הרשתות החברתיות.

בין אם אנו מודעים לכך ובין אם לאו, אנחנו באופן טבעי יוצרים ע''י כך מרדף של השוואה והתקדמות ביחס לאחר. במקום שכל אחד עינו תהיה טובה במה שיש לו וירצה להתקדם ביחס אל עצמו.

חישבו כמה ויכוחים ,תסכולים וריבים מיותרים היו יכולים להיחסך בצורה כזאת במהלך חייכם .

מה שהציל מקללתו, מהעין הרעה של בלעם אז, רלוונטי גם היום. ואולי אפילו יותר...

לפעמים הברכה והאושר, לא יבואו על ידי LIKE , לפעמים גם צריך לעשות HIDE. לשמור את הדברים לעצמנו.

כי בכל זאת: "אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין''

מסכת תענית ח,ב


שנזכה למבט ישר , ועין טובה , כל אדם על עצמו , משפחתו, תלמידיו, חבריו ועמו.


🍷

הרב דוד ספיאשוילי

רב בית ספר




הפינה מוקדשת

להצלחת חיילי צה''ל וכוחות הביטחון

במשימותיהם באשר הם העומדים במשמרם על ארצנו ומוסרים את נפשם.

🕯

לעילוי נשמת מורנו ורבנו האהוב

הרב אלישע בן בלהה ברטה זצ''ל

אשר חינך כל חייו ליסוד זה

וראה בחשיבות השמירה על ה''אוהל'' כיסוד מהותי ומחייב בעבודת ה'

דבר תורה זה נכתב מתוך דבריו וחינוכו לחיי משפחה



להבדיל

לרפואת נריה דוד בן דליה

הי''ו.





0 צפיות