top of page
חיפוש

בונים נכון

פרשת כי תצא | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה

לשמירת הקובץ והדפסה

בונים נכון - פרשת כי תצא
.pdf
Download PDF • 290KB

לעילוי נשמת סבתא רבה שלי חווה בת יוכבד ז''ל

 

מפרשת השבוע

שלום לכולם,

השבת נקרא כולנו בבתי הכנסת את פרשת כי-תצא, הפרשה השישית בחומש דברים.

בפרשה אנו מצווים:


כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ:

דברים , פרק כב-ח


כאשר אדם בונה בית חובה עליו לבנות מעקה לגג.

הטעם למצווה זו ברור והגיוני – המעקה שומר מפני נפילה ונזק מאותה נפילה, שיכולה לסכן את חיי הנופל. רבותינו למדו מכאן את הציווי לשים מחסום, גדר בכל מקום שעלול לגרום לנזק.

אין מדובר רק במצב של סכנת חיים ממש אלא גם מצבים של פציעה גופנית או נזק. הקב"ה מצווה אותנו ועל ידי כך מלמד אותנו להתנהל באחריות מתוך דאגה ואכפתיות כלפי האחר ולא רק לעצמנו. הדאגה כלפי הסובב אותך וכלפי עצמך אינם סותרים אחד את השני אלא משלימים אחד את השני. זוהי דרכה הטובה והישרה של תורתנו הקדושה.


לחיים האישיים שלי

לא כולנו בונים בית חדש בפועל, לכן ניתן להתייחס למצווה זו גם כ"הסרת מכשול". כך אנחנו יכולים לקיים מצוה זו גם ביום יום. כיצד?

קודם כל כאשר אנחנו נמצאים ברחוב ורואים מפגע של אבן, מקל באמצע המדרכה להזיז אותם הצידה עם הרגל או לבקש עזרה ממישהו מבוגר שאנחנו מכירים וכמובן שגם אפשר לפנות למוקד העיריה שיטפלו במפגע. בינתיים אנחנו יכולים לנסות אולי לסמן את המקום כדי שאנשים יזהרו מהמפגע.


יש גם מכשולים מסוג אחר...

בחומש ויקרא, בפרשת קדושים מצווה אותנו התורה: " וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי ד':"

רש"י מסביר שמצוה זו כוללת גם את האיסור להטעות את חברו בדברים שהוא 'עיוור' בהם - דברים שהוא לא מבין בהם. לתת לו תשובה שאינה נכונה או לא מדויקת, לתת לו עצה שאינה מתאימה לו...

לפעמים אדם שואל שאלה ולא נעים להראות או לומר שאני לא מבין בדבר הזה ואיני יודע מה התשובה. במקרה כזה מזהירה התורה שלענות תשובה לא נכונה בשביל להראות חכם בפני האדם ששואל אותך, זה להטעות אותו. הדבר הוא אסור!


ובעבודת הנפש מה הדברים מלמדים אותנו?

דבר ראשון, כדי לקיים את הציווי הזה – לגלות אחריות, אכפתיות ודאגה לסביבה דורש מאיתנו לעבוד על המידות – ללמוד ולהתאמן על להיות אנשים טובים. המצב הזה לא קורה בבת אחת, דרושה עבודה פנימית!

אך עומק המצווה הזו יכול להאיר גם את הימים האלו – ימי הרחמים והסליחות באור של תשובה...

בימים אלו, אנו עסוקים בבניין 'בית חדש', מתכוננים לקראת ראש השנה המתקרב והשנה אשר בעז''ה בא תבוא על כל עמו ישראל לטובה ולברכה. בשעה שאדם עושה תשובה, הוא בונה את עצמו מחדש – את הכוחות הפנימיים הטובים שלו.


בבניית 'הבית החדש' הנפשי שלנו, עלינו לבנות מעקה ל"גג". הגג הוא המקום הגבוה ביותר בבית. והגג של האדם הוא המחשבה שלו, התכונה המבדילה אותנו משאר הבריות. המעקה שצריך לבנות לכוחות המחשבה שלנו הוא לצורך הגנה שדברים לא טובים, מחשבות לא טובות לא יוכלו להיכנס, ואז לפגוע ולהזיק לרגשות ולמעשים שלנו.


מהם אותם דברים?

מלמד אותנו ה'בן איש חי' (שיום י"ג אלול הוא יום פטירתו) על המילים בפסוק ''וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ''. ד' מים, יש ארבעה דברים שנקראים מים בתורה ובחז''ל ואלו הן:

הגאווה, המחלוקת, הכעס והתאווה. אם האדם ייתן לדברים אלו להיכנס אל מחשבתו, אל ביתו. הוא יפיל את עצמו, יזיק לעצמו ולסובבים אותו!


לקראת השנה החדשה, נקבל על עצמנו להיות קצת יותר אחראיים כלפי הכלל וכתוצאה מכך גם כלפי עצמנו. לשים לב במעשינו שאיננו מזיקים לאחרים ברצון שלנו להתחדש ולהתקדם, להשיג דברים ולבנות את עצמנו. בעולם החומרי וברצון שלנו לבנות את עצמנו בעבודת המידות ובתכונותינו.


שבת שלום

🍷

דוד ספיאשוילי







 

רוצים לקבל קישור ישירות לווצאפ בכל שבוע?

לחצו כאן





bottom of page