top of page
חיפוש

לצאת ממצרים

יציאה מתוך המיצרים , להיות בעלי אורך רוח

פרשת וארא - מלחמת חרבות ברזל | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי| לומדים יהדות באהבה


מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי _ פרשת וארא_ לומדים יהדות באהבה
.pdf
Download PDF • 537KB

רוצים לקבל קישור ישירות לווצאפ בכל שבוע?לחצו כאן

 

מפרשת השבוע

שלום לכולם,

השבת בעז''ה נקרא את פרשת 'וארא' , הפרשה השנייה בחומש הגאולה, הוא חומש שמות .אנו ממשיכים בסיפור הגאולה של עם ישראל ועולים שלב.

משה רבנו פונה לעם ישראל ומספר להם את כל אשר נאמר לו ע''י ה' ומה עתיד לקרות להם בקרוב. אך התורה מספרת לנו שתגובת העם לדברי משה היתה:


וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה.

שמות ו,ט


מה מלמד אותנו הפסוק?

מסביר רש''י הקדוש, ברור שהם שמעו את קולו ואת דבריו, אבל המקום הנפשי שלהם בעקבות העבודה הקשה, לא נתן להם את היכולת להקשיב באמת לדברים הנאמרים ולהבין כי הם עומדים להיגאל ולצאת ממצריים. הדאגה שהייתה להם: ''מה יהיה איתי היום ומה יהיה איתי מחר. האם אחיה, ומה יהיה לי לאכול'', לא נתנה להם להפנים את המשמעות ואת הגודל של הדברים אשר משה אומר להם, וכמובן גם להאמין שהם אכן יקרו.

בני ישראל היו במצרים במלוא מובן המילה. מצרים זה לא רק מקום! צריך לדעת שבשביל לצאת ממצריים (המקום) , צריך להוציא מתוכנו את מצריים!

מה פירוש הדברים? המשיכו לקרוא....


לחיים האישיים שלי

מובא בחסידות הרעיון שמצרים זה לא רק מקום. מצרים מסמלת את כל המיצרים, ההגבלות והצרות שיש לאדם בחייו. אותן צרות והגבלות נותנות לו תחושה שהוא במקום צר ולחוץ ואין לו תקווה. לכן הוא דואג אך ורק לעצמו ולצרכים האישיים שלו ולא מסוגל להסתכל ולחשוב גם על הסביבה.


אתגרים, זה לא סוף העולם. אם בשעת קושי, אדם מכניס את עצמו למחשבה על כך שאין לו שום סיכוי לעבור את אותו אתגר, אין לו סיכוי להתגבר ולהצליח, הוא מכניס את המחשבה על עצמו ואת האמונה בעצמו למצרים.

במקום להכניס לעצמו מחשבות טובות של אמונה ותקווה, הוא נותן לקוצר רוח – לחוסר אמונה והאמון העצמי ולעבודה הקשה שיש לו לעשות, להשתלט עליו ולכבות את הכוחות הפנימיים והיכולת האמיתית שיש בנו להתגבר על כל קושי ולהצליח בכל דבר.

איך יוצאים יחד ממצרים (מהמיצרים) מרש''י משתמע כי כל אחד מבני ישראל לא בתגובתו למשה רבנו הסתכל רק על הצרה האישית שלו ולא ראה את השני שעובד לידו בצרתו. אין יותר 'מצרים' , מחשבה צרה, מזה. גאולה יכולה להיות כאשר רואים ושומעים את צרת האחר. כך גם היה משה רבנו, רבם של ישראל. כשיצא מארמון פרעה כדי לראות את צרת אחיו וריחם עליהם ולא יכול היה לשבת בשקט. וניצב גם מול ריבונו של עולם בתפילות ואמירות קשות מתוך דאגה לעם ישראל ורצון עמוק, שיושיע את בניו.


מבט רחב על החיים הרבה יותר קל לראות את מה שאני רוצה עכשיו להשיג, מה יעשה לי טוב כרגע. אבל זאת מחשבה של אדם שנמצא במצרים. חושב על החיים שלו בצורה צרה ומצומצמת. בן חורין, אדם חופשי, הוא אדם ששואל את עצמו מהי המגמה שלו בחיים. מסתכל על הטוב האמיתי, מה חשוב באמת להשיג ומה נכון באמת לעשות, גם אם זה לא הדבר הכי כייפי והכי נח לעשות עכשיו.


להיות ב'אורך רוח' (מדברי תורתו הקדושה של מורנו הרב אלישע וישליצקי זצ''ל)

בפסוק נאמר ''מקוצר רוח'' -אם נסתכל בדברי אור החיים הקדוש נראה כן בירור נוקב מבחינתנו להבין מהי הנקודה שאנחנו צריכים ללמוד מכאן. אומר אור החיים הקדוש כך:

אולי כי לצד שלא היו בני תורה לא שמעו, ולזה יקרא קוצר רוח כי התורה מרחבת לבו של אדם:

לימדנו הרב אלישע זצ''ל כך . בוודאי שלא היו בני תורה לכאורה כי גם לא קיבלו את התורה בכלל! אלא אור החיים הקדוש בא ללמדנו שלהיות בני תורה זאת לא עבודה פנימית שמתחילה בידיעת האותיות ובלימוד ספרים. להיות בן תורה מתחיל בלהבין את גודל השליחות , ובנאמנות למשלח , ולמי ששלח אותי לעולם הזה והוא ריבונו של עולם.


התורה, שהיא דבר ה', מחנכת את האדם להסתכל על המציאות בצורה כזאת שהיא צריכה לספק את רצוננו אלא להיות בעלי אורך רוח ומתבוננים על המציאות באופן כזה שנשאב ממנה את הכוחות להתמודד עם כל אתגר וקושי בשליחותנו בעולם הזה.

בימנו אנו אנו רואים את החיילים הגיבורים בסדיר ובמילואים בעלי אורך רוח. באחדות אדירה נאמנים לשליחות העליונה אשר נשלחו. עזבו את כל המחלוקות בצד וכתף אל כתף יחד מבצעים את משימותיהם בגבורה. עלינו כולנו לאמץ דברים אלו, להיות נאמנים למהותנו, לרוח אשר הביאה אותה אותנו להקים כאן מדינתנו היהודית ולהחיות את הקרבה והאחדות גם במצבי שגרה ביננו.


שנזכה לאורך רוח, לחיים של ארוכים ומלאים בעשיית שליחותינו הא-לוהית.


שבת שלום

🍷

דוד ספיאשוילי

_ _________________________________





_________________________________________________

______________

רוצים לקבל קישור ישירות לווצאפ בכל שבוע? לחצו כאן



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page