top of page
חיפוש

רבם של ישראל

פרשת שמות | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה


רבם של ישראל - על פרשת שמות -לומדים יהדות באהבה
.pdf
Download PDF • 312KB

 

מפרשת השבוע

שלום לכולם, השבת נתחיל יחד בבתי הכנסת את חומש שמות.

עם ישראל יורד למצרים, מתענה תחת המצרים, סובל וזועק לה' לישועה ולרחמים. בו בזמן מתארת לנו התורה את הופעתו של משה רבנו בעולם. בכל פעם שמתחילה צרה – ישנו גם אור הגאולה המנצנץ ובא בעולם.

התורה מתארת כי משה גדל בבית פרעה, ובמקום ליהנות מתענוגות הארמון, הוא יוצא לראות את המצב בממלכה, מה קורה במצרים. הוא היה יכול לשבת בארמון פרעה, אך הוא יוצא החוצה. הוא מרגיש כי הארמון, במקום להיות אזור הנוחות שלו, הופך לזה שמצר על נפשו. משה גדל בבית פרעה כנער מצרי, ומתארת לנו התורה:


"וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו"

שמות ב, יא


העבריים הם לכאורה הרכוש שלו. עבדים שאותם מותר להכות. למה מעניין אותו הסבל שלהם, ועד כדי כך שיתייחס אליהם כ"אחיו"?!

כפי שאנחנו מכירים את הסיפור, משה טיפל בעניין בצורה מהירה ויעילה שאינה משתמעת לשני פנים. אֶחיו או לא – עשיית צדק ואמת היא בראש מעייניו של משה רבנו.

ומשם לסיפור הבא, שבו עברי מכה את אחיו, עברי כמותו. כולם מסביב שותקים ומעלימים עין, אך משה רבנו לא מסוגל, והוא מתערב. העברים מסביב אינם עושים דבר, אך משה אינו יכול לשתוק: "לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ?!"


משם משה בורח אל מדיין, ורואה את הרועים על הבאר מציקים לבנותיו של יתרו. לכאורה הסיפור הזה לא קשור אליו, לא אל אחיו המצרים ולא אל אחיו העברים. אך גם כאן משה מושיע את בנות יתרו ומגרש את הרועים הרשעים.

מדוע משה עושה זאת? פשוט, כי זה הטבע שלו! משה רבנו אינו מסוגל להכיל חוסר ישרות וחוסר צדק. הגאווה רחוקה ממנו, כפי שהעיד עליו ה': "והאיש משה עניו מכל אדם". הוא אינו עושה זאת על מנת לקבל כבוד או את הנהגת העם.


כפי שאומר הרמב''ם בהלכות תשובה:

"העובד מאהבה ... לא מפני דבר בעולם ולא מפני יראת הרעה ולא כדי לירש הטובה, אלא עושה האמת מפני שהוא אמת וסוף הטובה לבוא בגללה..."


לחיים האישיים שלי

עם ישראל קרא למשה לאורך כל הדורות, משה רבנו. האם מספיק לומר שאדם מסוים הוא הרב שלי? או שמא גם עליי מוטל להיות תלמידו, לשאול את עצמי אם אני לומד ממידותיו ומשתדל להתנהג כך?


התורה מלמדת אותנו על אישיותו של משה רבנו לפני ההכרזה עליו כמנהיג ומושיע של ישראל, על מנת שנלמד ממידותיו ומאישיותו. זה לא סתם מידע היסטורי על מנהיגנו.


האם אנחנו מנסים לדבוק במידותיו של משה רבנו?

אנחנו לא צריכים להתחיל גבוה. עלינו להיות ערניים לאנשים שנמצאים סביבנו, לא לחפש רחוק בעיר אחרת. לשאול לשלומו של חבר לעבודה, חברים בכיתה, לראות אם הם צריכים עזרה בדבר זה או אחר...

כשאנחנו רואים מישהו מתנהג בחוסר צדק כלפי אחרים, האם אנחנו מתערבים ועוזרים מיד ומוחים נגד כך, או מתעלמים.


שנזכה ללכת לאור מידותיהם של משה רבנו אברהם אבינו ע''ה, וכל אבותינו הקדושים.

שבת שלום

🍷

דוד ספיאשוילי

_ _________________________________




הדברים נכתבו מתוך דברי מורנו ורבנו הרב אלישע וישליצקי זצ''ל כל חייו היו בבחינת ''וירא בסבלותם''. הוא לא חיפש "ארמונות", לא להיות ראש ישיבה, וברח מן . שנזכה לחיות לאורו ולאור תורתו. ולעילוי נשמת מורנו ורבנו הרב חיים דרוקמן זצ''ל , שמסר נפשו כל חייו למען עמנו ארצנו ותורתנו הקדושה




















bottom of page