top of page
חיפוש

"ההשתדלות עלינו התוצאות עליו"

חמש שנים להסתלקותו של מורנו ורבנו הרב אלישע וישלצקי זצ’’ל -דברים לאורו ומתורתו

פרשת שמות התשפ''ד מלחמת חרבות ברזל | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה


שכתוב של דברים משנת תשפ''א


מפש לחיים -שמות התשפ''ד!
.pdf
Download PDF • 737KB



 

מפרשת השבוע


שלום לכולם,

השבת בשעה טובה אנו מתחילים את החומש השני בתורה, חומש שמות וכמובן נקרא את פרשת שמות. 

בפרשתנו מתחיל סיפור השעבוד של בני ישראל במצרים. המלך אינו מכיר בזכויותיו של יוסף ובדברים הגדולים שעשה למען הממלכה המצרית, ומתפתחת שנאה קשה ביותר כלפי בני ישראל. במעמד הסנה, כאשר ה' מתגלה אל משה רבנו, אומר ה' אל משה: 


"שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת קֹדֶשׁ הוּא" 

שמות ג,ה


יהושע בן נון, תלמידו של משה רבנו וממשיך דרכו, זוכה בכניסתו לארץ ישראל למעמד דומה, אך עם מלאך: 


"שַׁל נַעַלְךָ מֵעַל רַגְלֶךָ כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עֹמֵד עָלָיו קֹדֶשׁ הוּא וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ כֵּן"

יהושע ה, טו


מדוע נדרשו משה ויהושע לחלוץ את נעליהם? ועוד, מדוע משה התבקש לחלוץ את שתי נעליו, ויהושע – רק נעל אחת?!


ראיתי בשם הרב וינר מישיבת מעלות כי הנעל מסמלת את "דריסת הרגל" שלנו, את כוחו הטבעי של האדם. אך יציאת מצרים לא הייתה בכוח אנושי: ה' פעל, והגאולה הייתה ניסית ונוגדת את חוקי הטבע. לעומת זאת, בכיבוש כנען ניהל יהושע מלחמות בדרך הטבע ממש. כמובן, ה' סייע בידו וביד העם ונתן להם כוח לנצח במלחמות. לכן יהושע נשאר עם נעל אחת, המסמלת את כוחו של עם ישראל, ומוריד נעל אחת, ובכך מראה את צירוף  הנהגתו של ה' יתברך.


במצרים, כאשר היינו עבדים חסרי כוחות, לא נותר לנו אלא להתפלל לסיוע מלמעלה בצורה הגלויה ביותר. אבל לאחר ארבעים שנה של התמודדויות, כאשר זוכים סוף סוף להיכנס לארץ ישראל – כאן המציאות מתנהלת באופן שונה לגמרי. כאן אנחנו פועלים במציאות ועושים את השתדלותנו במלוא מובן המילה. בארץ ישראל תפקידנו לפעול במעשים ממש, ובמקביל להתפלל ולקוות שה’ יפעל את פעולתו יחד עימנו.


לחיים האישיים שלי


השבוע היה יום האזכרה של הרב אלישע וישליצקי זצ"ל. 

אחת מאמרותיו המפורסמות הייתה: "ההשתדלות עלינו – התוצאות עליו". במשפט זה טמונים יסודות עמוקים באמונה ובעבודת המידות.


מספר הרב שמואל אליהו שליט"א כך:  בעבר, בתקופה קשה של עם ישראל, שבה היו פיגועים רבים, רצה הרב אלישע ליזום תפילה ציבורית ממש לפני חג הפסח. הרב שמואל אמר לו שאנשים לא יגיעו, כי הם טרודים בהכנות לקראת החג. הרב שמואל שאל את אביו, הרב מרדכי אליהו זצ"ל מהי דעתו על כך. הרב בירך על היוזמה, והכינוס והתפילה יצאו אל הפועל. לכינוס הזה הגיעו 1,500 איש! לאחר מכן אמר הרב מרדכי אליהו שהמעשה עורר רעש גדול בשמיים. ובאמת, לאחר מכן יצא עם ישראל למבצע "חומת מגן" אשר העניק שקט לתקופה ארוכה.


נקודות לעבודה ומחשבה:

השתדלות :


לכל אדם מאיתנו יש את שליחותו בעולם. הפחד לפספס ולא להצליח בה עלול לגרום לאדם להתייאש ולוותר לעשות אותם. ההצלחה לעולם אינה מובטחת. אף אחד לא יכול להבטיח לי שמה שאני רוצה לעשות יצליח. אבל אם לא אעשה את המעשה שאני צריך לעשות – בוודאי שלא אצליח! אני נחשב לחוטא, מחטיא את המטרה בוודאות.


מבט לטווח ארוך בגאולה הכללית והפרטית.

אין "מייד ועכשיו". כאשר אני עושה מעשה על מנת לחולל שינוי – שינוי חברתי בעם ישראל, בעיר שלי, עם החברים בכיתה, בבית, במשפחה... – עליי לזכור כי כל מה שאני עושה משפיע, גם אם אני לא רואה את התוצאות שלו כאן ועכשיו.


ואם זה לא מצליח, אבל למה כל האתגרים והקשיים בדרך?

יש אחד שהוא קובע מהי השליחות, אנחנו עושים את משימתנו ומשתדלים את השתדלותנו. ההשתדלות עלינו התוצאות עליו! וגם בימינו לאחר האסון שפקד אותנו בחג שמחת תורה. אל לנו להתייאש ולחשוב כי הסיפור חלילה גמור. יש סיבות מדוע הדברים קרו והם ידועות רק לה' יתברך. 

בוודאי שיש צורך בחשבון נפש פרטי ולאומי איך ובעקבות מה הדבר הזה קרה.

אבל את החשבון הזה נעשה בעתיד, לאחר שנסיים את המלחמה באויב. אז נוכל כל אחד לראות מהו חלקו בתיקון הנדרש (ברמה הפרטית והציבורית)


אבל אין זה אומר שעלינו להתייאש מהמשכו של חזון הנביאים הולך ומתממש בעקבות מה שקרה.

עלינו לזכור את דברי רבותינו במדרש תנחומא על ספר שופטים :


שאין מתישבין בארצם אלא בגאֻלה שלישית. גאֻלה ראשונה זו גאֻלת מצרים, גאֻלה שניה זו גאֻלת עזרא, השלישית – אין לה הפסק"

מדרש תנחומא שופטים ט


ב''ה נוצרה אחדות כזו בעם ישראל בעקבות מה שהתרחש, כאיש אחד בלב אחד נלחמים כל חיילנו גיבורי ישראל בחזית הקרב. והאחדות שנוצרה בין כל הלוחמים היא אדירה.


בשם אותה אחדות נמשיך את חיינו כאן בארצנו. נזכור כי כולנו שליחים של המשלח העליון מעל הכל, ה’ יתברך. אנחנו נעשה את ההשתדלות שלנו,  כל אחד יפעל לתיקונו האישי ללא הכפשות של האחר וגם ללא כיסוי וטיוח האמת מהצד השני. ובעקבות הההשתדלות שלנו התוצאות שיהיו, נזכה לבנות את בית המקדש השלישי.

שבת שלום ומבורך

🍷

דוד ספיאשוילי



_____________________









רוצים לקבל קישור ישירות לווצאפ בכל שבוע? לחצו כאן



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page