''איש אשר רוח בו'' |מתכונותיו של המנהיג הישראלי

פרשת פנחס התשע''ט | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה מפרשת השבוע בפרשתנו פונה משה אל ה' ומבקש למנות ולדעת מיהו המנהיג אשר ימשיך להנהיג את העם במקומו. טו) וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר: (טז) יִפְקֹד ה' אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה: (יז) אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה: במדבר פרק כז טו-יז מסבירים רבותינו כי שתי נקודות עולות מבקשתו של משה: משה מבקש אדם מנהיג כזה אשר מבין את המורכבות שיש בתפקיד.
מנהיג כזה שמבין כי ציבור מורכב מאנשים שונים וזהויות שונות (=רוחות לכל בשר) ועליו יהיה לקחת זאת בחשבון בצורה בה ינהיג את העם. כך גם העם ידע להעריך את יכולותיו ויקבל אותו עליו כמנהיג. דבר נוסף: עם ישראל עומד לפני המלחמה לכיבוש הארץ המובטחת. משה מבקש מנהיג שיצא חלוץ לפני עם ישראל לקרב. כזה שיעמיד את עצמו ראשון במצב של סכנה ולא את עמו. בניגוד למה שקורה באומות העולם, שהם שולחים את החיילים ראשונים והמפקדים נשארים מאחור. מנהיג שאינו רואה את חשיבות עצמו לפני חשיבות עמו. תשובתו של ה' (יח) וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו: (יט) וְהַעֲמַדְתָּ אֹתוֹ לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי כָּל הָעֵדָה וְצִוִּיתָה אֹתוֹ לְעֵינֵיהֶם: (כ) וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ עָלָיו לְמַעַן יִשְׁמְעוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: שם, יח-כ ה' אומר למשה למנות את יהושע בן נון 'איש אשר רוח בו' ולבצע את המינוי מול עם ישראל כולו. למה דווקא את יהושע ומהי הכוונה ל ''איש אשר רוח בו''? מסבירים רבותינו את הדברים כך: ''קח לך ''
ה' אומר למשה :''יהושע גדל בבית מדרשך, שימש אותך והנך מכיר אותו ואת תכונותיו''. כאשר יהושע גדל בבית מדרשו של משה רבנו ושימש אותו, אומרים חז''ל יהושע לא דאג לעולם התורני שלו ולידיעותיו בראש ובראשונה. יהושע הגיע לבית המדרש ראשון ויצא אחרון. בגלל שדאג לסדר את הספסלים בבית המדרש ודאג שלאף אחד לא יחסר כלום. יש מנהיג שדואג להתפתחות התורנית ברמה האישית שלו. ויש מנהיג הדואג לסייע לכולם ורוצה שלכולם יהיה רצון לבוא לבית המדרש ויהיה מקום לשבת ללמוד. כמו כן, יהושע גם היה ראש הצבא במלחמת ישראל בעמלק, המלחמה הראשונה של עם ישראל בצאתם ממצרים. אנו רואים ביהושע גדולה של ''ספרא וסייפא'' מנהיג שגדל בתוך בית המדרש, וגם שם דאג בראש ובראשונה לכלל ולא להתפתחות האישית שלו. וגם בקרב, העמיד את טובת העם לפני שראה את טובת עצמו. משה רבנו ממנה את עם יהושע לעיני כל העם כפי שאומר לו ה' לעשות. ''איש אשר רוח בו'' מהי אותה רוח? ( נקודה זו עפ''י דבריו של הרב איל ורד שליט''א) רוחו של יהושע כבר מופיע אצל יוסף (יהושע משבט אפרים, שהרי הוא בנו של יוסף). כאשר חרטומי מצרים פתרו לפרעה את חלומותיו, הם לא גרמו לו ל''תנועה'', לקבל החלטות ולנוע בעקבות כך. כאשר יוסף מגיע ופותר את חלומותיו של פרעה, פרעה 'נדלק' ומקבל החלטות בעקבות פתרונותיו. פרעה מחפש איש אשר רוח אלוהים בו ומוצא זאת אצל יוסף . אנו רואים כאן תכונה מנהיגותית נוספת. מנהיג אשר יש בו רוח. הוא מנהיג אשר יש בו יכולת לגרום לאדם לנוע מ'המקום' בו הוא נמצא למקום טוב יותר. יודע לגרום לתהליכים ושינויים אצל האחר. יודע לתת מרוחו ולהקטין את עצמו, בשביל לתת לאחרים מקום לגדול. לחיים האישיים שלי האם לכל אחד מאיתנו יש בעצם יכולת להיות מנהיגים? האם אנחנו כבר מנהיגים ואיננו יודעים זאת?
בואו נחזור ונראה מה למדנו מיהושע, ונבין כיצד אנחנו יכולים ללמוד מנקודות אלו בצורה מעשית לחיים האישיים שלנו. 1. יהושע גדל ומפתח את אישיותו בבית מדרשו של משה רבנו. ההתפתחות מתחילה מתוך לימוד התורה. אך תורת משה רבנו מחנכת לראיית המציאות בצורה ציבורית ולא אנוכית. וגם שם הוא אינו מחפש את הכבוד והגדילה האישית שלו, אלא את טובת הכלל. הוא אינו אומר אני אגיע לבית המדרש ראשון ואצא אחרון כדי לגדול ולהתפתח אפילו בתורה יותר מאחרים. גם אם איננו מיושבי בית המדרש אנו יכולים ללמוד מכך. כשאנחנו מחפשים את ההתקדמות שלנו, האם אנחנו מסתכלים גם על האנשים שמסביבנו, או אנחנו מוכנים לגדול על חשבון האחרים לשכוח מהם או אפילו חלילה לפגוע בהם לשם כך? 2. לצאת בראש הכוח לקרב. גם היום מפקדי וקציני צה''ל נוהגים כך. הקצין הבכיר ביותר שם את עצמו בראש, לא כדי לקבל את הכבוד אלא כדי לנטוע אמונה בלב הלוחמים ולומר להם, חיי לא חשובים מחייכם. וגם אם איני חייל בצה''ל, אפשר ללמוד מכך גם לחיי היום יום. כאשר ישנה משימה לבצע, האם אני נרתם ראשון, לא כי אני רוצה שאחרים יגידו לי כל הכבוד. אלא כי אני רוצה לעשות טוב ולהפוך את העולם לטוב יותר. או שאני מחכה, ואומר שאחרים יעשו לא אני. 3. איש אשר רוח בו – להכניס רוח באחרים ולגרום להם לנוע מהמקום בהם הם עומדים למקום טוב יותר זוהי תכונה מהותית ויכולת שחייבת להיות אצל מנהיג אך היא מתחילה קודם כל בכך שאני שולט ברוחי שלי, יודע להוביל את עצמי ולהניע את עצמי ולתעל את
כוחותי בצורה טובה יותר. אפשר אולי אפילו לומר כי מנהיג טוב בראש ובראשונה הוא אחד כזה שיודע בראש ובראשונה להנהיג את עצמו לפני שהוא מחפש להנהיג אחרים. שהרי נאמר ''ממני תראו וכן תעשו''. מתוך כך הוא גם יכול להיות אחד כזה שעושה מעשה לטובת האחר, לא כי הוא מחפש את מחמאתם של אחרים כי אם להפוך את העולם לטוב יותר. וכך גם כאשר הוא יוצא לקרב, הוא אינו מחפש את ''עיטור העוז'' כי אם את ביטחונם וניצחונם של העם כולו. שנזכה ללמוד מגבורתם ותכונתם של מנהיגי העם לאורך כל דורותיו. שבת שלום ומבורך 🍷 הרב דוד ספיאשוילי רב בית ספר הפינה מוקדשת להצלחת חיילי צה''ל וכוחות הביטחון במשימותיהם באשר הם העומדים במשמרם על ארצנו ומוסרים את נפשם. לזכרם של אלו אשר מסרו את נפשם ונפלו מות גיבורים בהגנתם על עמנו וארצנו. 🕯 לעילוי נשמת מורנו ורבנו האהוב הרב אלישע בן בלהה ברטה זצ''ל אשר כיתת רגליו בכל הארץ ודאג לחבר ולאחד העם כולו והפיח בנו רוח של אהבה ואמונה. עליו נאמר ''איש אשר רוח בו''.
🕯
לזכרו של יונתן יוני נתניהו הי''ד אשר חי חיים של מסירות נפש ונפל מות גיבורים בחודש זה
ומסר נפשו על מנת להשיב בנים לגבולם _____________ להבדיל לרפואת החייל נריה דוד בן דליה הי''ו.

לומדים יהדות באהבה 

האתר נבנה במערכת WIX ומנוהל ע''י דוד ספיאשוילי איש חינוך ומשמש כרב בית ספר ומורה למקצועות הקודש בשנים האחרונות.

האתר נכתב למטרות לימודיות והתנסות בתחום בניית האתרים וטכנולוגיות בחינוך ללא כל מטרת רווח בשלב זה. ישנה  השתדלות וזהירות לגבי כל הקשור לשמירת זכויות יוצרים. במידה ונוצרה טעות, נא לעדכן ויתוקן במהירות האפשרית