לראות ברכה

פרשת ראה התש''ף | #מפרשת_השבוע_לחיים_האישיים_שלי | לומדים יהדות באהבה מפרשת השבוע אנחנו השבת נקרא את פרשת ראה, הפרשה הרביעית שבחומש דברים. נזכיר נקודה מסוימת לפני שנתחיל לעסוק בפרשה עצמה. ספר דברים מכין את עם ישראל לקראת הכניסה לארץ. ומשה רבנו מכין אותנו לקראת המציאות המורכבת שתהיה פה. מציאות שונה לחלוטין מארבעים השנה האחרונות בהם יהיו במדבר. פרשתנו פותחת במילים הבאים: רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה: אֶת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹת ה' אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם: וְהַקְּלָלָה אִם לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹת ה' אֱלֹהֵיכֶם וְסַרְתֶּם מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לָלֶכֶת אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתֶּם: דברים יא , כו-כח התמונה הכללית של תוכן הפסוקים לכאורה ברורה. אך בלימוד התורה צריך לראות את המילים ולקרוא קריאה מעמיקה. לאחר קריאה כזו, נראה כי השאלה הראשונה שעולה מהפסוקים היא: מדוע מופיע כאן מעבר מלשון יחיד ללשון רבים ( 'רְאֵה' לשון יחיד , ' לִפְנֵיכֶם' לשון רבים)? אומרים רבותינו פרשני התורה, ראה – הקב''ה פונה לכל אחד ואחת מהעם. הפניה הזאת לא נעשית אך ורק לצדיקים או ליחידי הדור. לכל אחד יש את היכולת לבחור בחירה חופשית כיצד להתנהג, ומה יהיו מעשיו. לכן הקריאה לבחור בין הברכה לקללה היא בלשון יחיד. אך מדוע המעבר ללשון רבים? מלמד אותנו ה 'כלי יקר'', על פי דברי התלמוד במסכת קידושין. על האדם לדעת כי למעשיו יש השלכה לא רק על עצמו כי אם על העולם כולו. ובכל רגע נתון כאילו עומד העולם למשפט. ובכל רגע על האדם לחשוב כאילו המעשה אותו הוא עומד לעשות, יהיה זה שיגרום לכך שהעולם ידון לכף זכות ואם לא אז חלילה יהיה העולם נידון לכף חובה. זה העניין של ''כל ישראל ערבים זה בזה''. אני משפיע לא רק על עצמי אלא על העם והעולם כולו. ולכן ראה -אתה יכול להביא על עצמך ועל כולם, ברכה או ההפך מכך. ריבונו של עולם מלמד אותנו - אתם רוצים ברכה, קחו אחריות. ראו את חובתכם לדאוג לכך שהברכה תחול ותוענק לכם. איך? לראות בצורה כזאת שתאפשר את זה, להבין שיש לנו אחריות אחד על השני. במעשים שלי אני מסייע לעצמי ולעולם כולו או חלילה, אחרת. האדם הפרטי הוא תמיד חלק מהעם כולו וכך גם מהעולם. לחיים האישיים שלי לראות ברכה, בעולמנו, זה נראה שהדבר הראשון שהאדם צריך לדאוג זה לעצמו. זה לא רע לדאוג לעצמך, זה חשוב מאוד אבל השאלה איך אתה עושה זאת. ריבונו של עולם מזמין אותנו לראות את החיים בצורה רחבה יותר. האם אני דואג רק לעצמי או עושה זאת בצורה שלא פוגעת באחרים. ננסה לסלול דרך, שאלות לחשיבה ובדיקה, שיסייעו לנו לנהוג נכון באופן העולה מן הפסוקים. נקודה ראשונה: הזכות לבחור ולזכות בברכה ניתנה לכל אחד ואחת בעם ישראל באופן שווה. לזכור ולהזכיר לעצמנו, הבחירה היא בידיים שלנו. וכשאנחנו מתבוננים מסביבנו ומתלבטים במה לבחור, עלינו לדעת שהבחירה היא שלנו ולכן גם האחריות היא בידנו. לא נוכל להטיל את האחריות על אחרים מדוע בחרנו כך או אחרת מלבד עצמנו. נקודה שניה: כאשר אנחנו מתבוננים על המציאות, ומתלבטים באיזו דרך נלך, מה נבחר לעשות... האם אנחנו חושבים רק על טובתנו האישית? או בודקים שאף אחד לא נפגע בדרך בגלל המעשים שלנו? האם להיות אחראי על גורלו של האחר זה רק להיזהר מלעשות עברות ממש, או להיזהר מלהעליב אותו ישירות? זה גם לא לעשות דברים שאולי נראים טובים במבט שיטחי אבל יכולים לפגוע במישהו אחר ולעשות נזק. נקודה שלישית: כמה אנחנו ערניים לצורך של האחר שחי לידנו, האח, הבן, החברה או השכנה, וכן גם הילד. בעולם שבו אנחנו רוצים שפע של ברכה, צריך גם לראות את העולם בראיה של ברכה. ראיה כזאת שאומרת לעצמנו, אם אנחנו רוצים שיהיה טוב בעולם, אנחנו לא נחכה שאחרים יעשו מעשים שיגרמו לזה לקרות אלא, נדאג לכך בעצמנו. עניין הראיה חוזר על עצמו כמה פעמים לאורך הפרשה. ובשיאו הוא מוזכר בעניין בית המקדש והעלייה לרגל בשלושת הרגלים. הקרקע שעליו נבנה המקדש אינה שייכת לשבט מסוים היא של העם כולו. ואליו עלו כל עם ישראל יחדיו. כאשר ההסתכלות היא מתוך ראיה של אחדות בעם ואחריות על העם, זוכים בברכת ה'. זכינו לשוב לארצנו הקדושה, אך עדיין לא זכינו לראות בבניין בית המקדש. איך גורמים לבניינו? כשחוזרים לראות, להסתכל אחד על השני בצורה כזאת. אני ואתה כולנו אחד. עם ישראל ערבים זה לזה וזה בזה. בואו נסתכל על המחבר והמשותף, על כיצד אנחנו תומכים אחד בשני ומקדמים יחד את המציאות. במקום לחכות שהשני יעשה זאת, ניקח אחריות על מעשנו ונתחיל בכך אנחנו שבת שלום ומבורך 🍷 דוד ספיאשוילי הפינה מוקדשת להצלחת כל חיילי צה''ל וכוחות הביטחון בכל מקום שהם , ישמרם ד' וישלח ברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם. לרפואת החולים מיכל מאשה בת רבקה | שי בן שרה מינה סיטון | יעקב בן אסתר | אסתר איטה בת רחל לעילוי נשמת מורנו האהוב הרב אלישע ושליצקי זצ''ל בן בלהה ברטה רוצים לקבל קישור ישירות לווצאפ בכל שבוע? לחצו כאן להורדה בקובץ והדפסה

לומדים יהדות באהבה 

האתר נבנה במערכת WIX ומנוהל ע''י דוד ספיאשוילי איש חינוך ומשמש כרב בית ספר ומורה למקצועות הקודש בשנים האחרונות.

האתר נכתב למטרות לימודיות והתנסות בתחום בניית האתרים וטכנולוגיות בחינוך ללא כל מטרת רווח בשלב זה. ישנה  השתדלות וזהירות לגבי כל הקשור לשמירת זכויות יוצרים. במידה ונוצרה טעות, נא לעדכן ויתוקן במהירות האפשרית