חודש אייר
מיקומו בסדר חודשי השנה
חודש אייר הוא החודש השמיני בחודשי השנה על פי לוח השנה העברי והחודש הראשון לפי סדר החודשים המופיע בתורה.
מספר הימים במהלך החודש
חודש אייר הוא 'חודש חסר', לכן יהיו בו תמיד כט (29) ימים.
שם החודש
בתנ''ך הוא מופיע בשם החודש השני וחודש זיו.
וַיְהִ֣י בִשְׁמוֹנִ֣ים שָׁנָ֣ה וְאַרְבַּ֣ע מֵא֣וֹת שָׁנָ֡ה לְצֵ֣את בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֣ל מֵאֶֽרֶץ־מִצְרַיִם֩ בַּשָּׁנָ֨ה הָרְבִיעִ֜ית בְּחֹ֣דֶשׁ זִ֗ו ה֚וּא הַחֹ֣דֶשׁ הַשֵּׁנִ֔י לִמְלֹ֥ךְ שְׁלֹמֹ֖ה עַל־יִשְׂרָאֵ֑ל וַיִּ֥בֶן הַבַּ֖יִת לה'
מלכים א – ו, א
חודש זיו, על שם השמש הזוהרת בחודש זה אך אינה חמה מאוד כמו בחודשי הקיץ המאוחרים.
מופיע בספרות היהודית, כי חודש אייר 'מסוגל' לרפואה, משום שבחודש הזה החל המן לרדת. ומי שהיה אוכל ממנו לא היה סובל ממחלות כלל. ישנו רמז לכך גם בראשי התיבות בשמו של החודש איר – אני יי רופאך.
מזל החודש
מזל חודש אייר הוא חודש שור.
בספר התודעה מובא כי זהו החודש האחרון בחודשי הקיץ בו השור יכול למצוא עשב, שזהו מאכלו, בארץ ישראל, בכמות ממנה יכול לשבוע.
מענייני החודש
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה
אנו מציינים בכל שאתה את יום הזכרון בד' באייר (יום לפני היום העצמאות).
ביום זה אנו מעלים על נס את זכרם של החיילים ולוחמי המחתרות אשר נפלו בהגנתם על ארץ ישראל ומדינת ישראל. כמו כן גם את זכר החיילים שנפלו בעת מילוי תפקידם.
במהלך השנים מדינת ישראל קבעה כי ביום זה נציין את זכרם של נרצחי פעולות הטרור במדינת ישראל.
ישנן לא מעט משפחות שכולות במדינת ישראל המתמודדות עם הכאב והאובדן באופן יומיומי. מן הראוי שיום אחד בשנה, נתאחד כולנו סביב זכרם של גבורי האומה, ואלה שנרצחו בפיגועי הטרור, אך ורק בגלל היותם יהודיים.
נעלה את זכרם, ואף נפגוש סיפורי גבורה מיוחדים מאוד. לפני שנחגוג את עצמאותנו ראוי שנזכור את אלה שהגנו עלינו ומסרו את נפשם על עמנו וארצנו.
יהי זכרם ברוך
יום העצמאות
זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו.
לאחר אלפי שנות גלות נוראית סוף סוף זכינו להקים מדינה. תקומת המדינה היא דבר לו חיכינו וקיווינו. יתכן והדבר לא ידוע, אך יום העצמאות הוא בעל חשיבות עצומה על פי ההלכה והאמונה היהודית. ביום זה קבעה הרבנות הראשית לישראל נוסח תפילה מיוחד, ואף אומרים את תפילת ההלל שנהוג לאומרה בחגים ובראשי חודשים.
מי שיתבונן קצת בסיפור של חג החנוכה, יראה כי הסיבה לאמירת ההלל בחג החנוכה, זהה לסיבה בה אנו אומרים הלל ביום העצמאות.
כפי שאומר הרמב''ם לגבי חג החנוכה כך יש גם לומר היום. נצחנו את האויב במלחמה וחזרנו לחיות תחת שלטון יהודי במדינת ישראל, לא נחגוג?