top of page
חיפוש

ההתמדה, הייחוד והיחד.

פרשת תצווה התשפ''ב | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה


ההתמדה היחוד והיחד- תצווה התשפ''ב
.pdf
הורידו את PDF • 306KB

 

מפרשת השבוע


שלום לכולם, השבת נקרא כולנו יחד בבתי הכנסת את פרשת תצווה, הפרשה השמינית בחומש הגאולה חומש שמות. בפרשתנו מופיע ההמשך של תיאור הקמת המשכן ועבודתו. אחת המילים הבולטות והחוזרות על עצמן בהקשר למלאכות הנעשות במשכן היא –''תמיד''.

המלאכה עליה נלמד יחד כעת היא הקטרת הקטורת.

וְהִקְטִיר עָלָיו אַהֲרֹן קְטֹרֶת סַמִּים בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר בְּהֵיטִיבוֹ אֶת הַנֵּרֹת יַקְטִירֶנָּה: בּהַעֲלֹת אַהֲרֹן אֶת הַנֵּרֹת בֵּין הָעֲרְבַּיִם יַקְטִירֶנָּה קְטֹרֶת תָּמִיד לִפְנֵי ד' לְדֹרֹתֵיכֶם:

שמות ל, ח


בקטורת הייתה תערובת של 11 סממנים (אבקות ,צמחים) שונים, שהקטרתם יחד הייתה מפיצה ריח מיוחד. את הקטורת הקריבו בפתח כל יום, וגם לאחר קורבן התמיד של בין הערביים.

בשתי נקודות הייתי רוצה שנתבונן יחד.


נקודה ראשונה:

הקטרת הקטורת גם בערב.

מה כל כך מיוחד בקטורת, עד שנצרכת גם בערב , זאת למרות שבמהלך היום מקריבים הרבה קרבנות חשובים אחרים? וגם הקטירו ממנה כבר בבוקר. כל מה שנעשה לא מספיק?


נקודה שניה :

חז''ל במסכת כריתות אמרו על הקטורת ומרכיביה ''ואם חיסר אחד מסממניה חייב מיתה''. מדוע הדייקנות הזאת? מדוע היא מהותית, ואפילו בערב לאחר העבודה במקדש כל היום, אין סלחנות בנושא?


תורתנו מחנכת את האדם לזריזות, ודייקנות, אין מקום לעיגולי פינות גם בערב, בסיומו של יום. למעשים שלנו ישנן השלכות בכל זמן ועת. כל כשכן הדבר הנכון לעבודת המקדש.

ואם יהיה חסר משהו קטן, מה קרה?

לקטורת יש תפקיד ומשמעות. חז''ל אומרים כי הקטורת מסמלת את עם ישראל, וכל אחד מרכיביה מייצג כוח ,אנשים שונים בתוך העם. לכל אחד מסממני הקטורת יש משמעות אשר משפיע על התוצאה הנוצרת מה'ביחד'. ואם חסר אחד מהם, ריח הניחוח לא יהיה.


מפרשת השבוע


איננו כהנים העובדים בבית המקדש, אך מהי נקודת האור המסתתרת כן אשר יכולה להאיר את חיינו?

1. תמיד- התמדה

היום עובר, אנחנו יכולים להיות עייפים...

הכי קל לומר לעצמנו, "לא יקרה כלום אם בעשר הדקות הקרובות נחשוב פחות, נעשה פחות, ננוח קצת..."

ובלי לשים לב, עשר הדקות האלה הולכות ומתארכות מיום ליום.

עלינו ללמוד מההתמדה שבמלאכת המשכן אל החיים שלנו - ההתמדה היא המפתח להצלחה האמיתית!

אין מקום לוויתורים עצמיים, במיוחד בדברים הקטנים!

2. "הייחוד, והיחד" - כולם משמעותיים- גם אני, אתה!

אחד מסממני הקטורת הוא החלבנה, חז''ל מלמדים אותנו כי כאשר היו שורפים אותו לבדו, ריחו היה יכול להיות נוראי, אבל בקטורת היה ריחו מוסיף ומעניק לקטורת להיות כמות שהיא. חז''ל אומרים שהחלבנה מייצגת את הרשעים שבישראל, אך גם איתם יוצרים את האחדות בעם ישראל, וחס ושלום לוותר עליהם ולהשאיר בחוץ.

אין מישהו חסר משמעות, אין מישהו שלא חשוב. גם אם אדם מרגיש רע עם עצמו, מרגיש שמכל מבחינה ובמיוחד רוחנית מצבו נמוך, אל לו להתייאש ולחוש כך. לכל אחד יש משמעות וחשיבות.


ההתמדה בכל דבר, לזכור שבכל אחד ואחת יש משהו יחיד ומיוחד, והאחדות ביננו שכל כך חשובה איננה גורמת לנו לוותר על המיוחדות הזו, אלא דווקא הופכת אותה למשמעותית יותר.


שבת שלום

🍷

דוד ספיאשוילי



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page