top of page
חיפוש

מיוחדות, אחדות ושלום

פרשת נשא התשפ''א | #מפרשת_השבוע_לחיים_האישיים_שלי | לומדים יהדות באהבה.


קובץ להורדה



מיוחדות אחדות ושלום -מפרשת השבוע לחיים ה
.
הורידו את • 208KB


 

מפרשת השבוע

השבת נקרא בבית הכנסת את פרשת נשא, הפרשה השנייה בחומש במדבר. בפרשתנו אנחנו נפגשים עם קורבנות הנשיאים וברכת הכהנים.





קורבנות הנשיאים


נשאלת השאלה: מדוע התורה חוזרת על קורבנות הנשיאים ומפרטת על כל נשיא ונשיא מה הקריב? הרי כל אחד מהם הקריב קורבן זהה, והיה אפשר לכתוב את הדברים בצורה קצרה ותמציתית, ללא כל החזרתיות! מדוע הדבר הזה היה נדרש?


מסבירים רבותינו שכל נשיא מייצג שבט אחר, ולכל שבט יש מיוחדות, תכונות שלו המאפיינות אותו. גם אם טכנית הדברים נראים זהים לחלוטין, לכל נשיא היו כוונות משלו ושמחה משלו בהבאת הקורבן. לכן התורה מפרטת כל נשיא ונשיא, על מנת לאפשר את המקום האישי והנפרד לכל אחד מחלקי הפאזל, כדי שתיווצר תמונה שלמה ויפה. כשרואים את ההבדלים והייחודיות של כל אחד ואחד – נוצר "יחד" שלם והרמוני.

ברכת הכהנים


"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר כֹּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם. יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ. יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם".

במדבר פרק ו, כב-כו


נשאלת השאלה:

מדוע ההוראה לברך את בני ישראל היא בלשון רבים, ואילו הברכה היא בלשון יחיד? הרי הכהנים מברכים את כל הקהל בבת אחת, ולא כל אחד ואחד באופן פרטי.


נציין שתי תשובות לדבר:

א. ה"כלי יקר" בספרו "עוללות אפרים" מסביר כי הברכה שעם ישראל זקוק לה יותר מכל היא האחדות, שיהיו כמעמד הר סיני "כאיש אחד בלבד אחד".


ב. הברכה היא בלשון יחיד כי יש בה מקום לצורך האישי של כל אחד ואחד בעם ישראל לפי הדבר שלו הוא זקוק. ועל כך אפשר לומר כי כאשר האחדות הזאת מתרחשת. אחדות שנוצרת מנתינת מקום לכל אחד מחלקי הפאזל – אז יוכל להתקיים בנו "וישם לך שלום".



לחיים האישיים שלי

עם ישראל הוא עם שצמא לשלום ושלווה. מדברים אלו נראה כי הדרך לשלום מתחילה בבית, כאנשים פרטיים וכעם. נשתדל כעת, לבנות את השלבים בדרך לאותו שלום מיוחל.

עם ישראל הוא עם שצמא לשלום ולשלווה. לפי הדברים שאמרנו נראה כי הדרך לשלום מתחילה בבית, כאנשים פרטיים, ומתוך כך – כעם. נשתדל כעת לבנות את השלבים בדרך לאותו שלום מיוחל.


א. שלום עם עצמי:

שלמות היא לא תהליך שקורה בן רגע. הרב קוק כתב שתפקידו של האדם הוא לא להיות מושלם, אלא "משתלם" – בתהליך מתמשך של צעידה לשלמות, שלא יסתיים עד יום מותנו. אנו צריכים להשלים עם כך שתמיד יהיה לאן לשאוף, וטבעי שיהיו טעויות בדרך, ואיתן נתמודד ונתקן. "ואהבת לרעך כמוך" - אי אפשר לגשת לאהבת הזולת ללא השלמה ואהבה עצמית.


ב. שלום בית

אי אפשר להישאר רק באהבה עצמית, ולדאוג רק לצרכים האישיים שלך. יש אחרים החיים איתך ומסביבך. עלינו לראות את האחר ואת צרכיו, ובהתאם לכך ליצור מציאות שתיתן לכולנו מקום וחלק. על מנת שזה יקרה בין כל בני עמנו, יש להתחיל לעשות זאת במעגל הקרוב: בבית עם האחים, ההורים, הילדים, בכיתה ובשכבה, ובבית הספר כולו. יכולים להיות חיכוכים וויכוחים, ובמצב כזה עלינו לזכור שוב כי אין שלמות, אלא השתלמות. תמיד יש לאן לשאוף ומה לשפר, ומתוך שיח משותף יוצרים עולם מתוקן ושלם יותר.


ג. שלום לאומי

עם ישראל עבר תקופה מורכבת וקשה. מחלוקות בין מגזרים שונים בעם ומלחמה להגנתו ולזכותו על הארץ מבית ומחוץ. רואים אנו מדברים אלו, שאת השלום שאנחנו רוצים ואליו אנו מתפללים יכולים להגיע דרך השכנת שלום פנימית, בינינו בבית!


עלינו לשמור על ייחודנו כעם, ומתוך כך גם על אחדותנו. האחדות הזאת קרתה במעמד הר סיני, כאשר כולנו ראינו והתרגשנו לקראת קבלת התורה. אם נסתכל על המכנה המשותף לכולנו ונבין מהו ייחודנו, נוכל לשמור על אחדותנו, ומתוך עוז ואמונה בזכותנו בארצנו, נזכה שיתקיים בנו:



''ה' עוז לעמו ייתן, ה' יברך את עמו בשלום''.


שבת שלום


🍷


דוד ספיאשוילי


__________________


הפינה מוקדשת

להצלחת כל חיילי צה''ל וכוחות הביטחון בכל מקום שהם , ישמרם ד' וישלח ברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם


לעילוי נשמת


מורנו האהוב

הרב אלישע וישליצקי בן בלהה ברטה זצ''ל


הרב יצחק אידלס זצ''ל | הרב שמעון ביטון זצ''ל | יצחק בן שלום חיים.



להבדיל לרפואת


אלעד בן ג'וליה


ושאר פצועי הפרעות ומבצע ''שומר החומות''.


רוצים לקבל קישור ישירות לווצאפ בכל שבוע? לחצו כאן






פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page