אנחנו בני אברהם

פרשת לך לך התש''פ | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה מפרשת השבוע בפרשה הקודמת, פרשת נח, שפתחה בתיאור תולדותיו, בניו, ולפני כן פירטה לנו על צדיקותו. לעומת זאת, כשבסיומה של פרשת נח אנחנו נפגשים לראשונה בתורה עם אברם. התורה מספרת על אביו ואחיו אך לא מפרטת על אישיותו כלום. ועכשיו בפרשתנו, בהתגלות ה' לראשונה אל אברם, לא מתואר דבר על אישיותו אלא מצווה שיקבל. ללכת מארצו וממולדתו ובית אביו. לעזוב הכל וללכת אל הארץ אשר יראה לו ה'. וַיֹּ֤אמֶר ה֙' אֶל־אַבְרָ֔ם לֶךְ־לְךָ֛ מֵאַרְצְךָ֥ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ֖ וּמִבֵּ֣ית אָבִ֑יךָ אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַרְאֶֽךָּ: וְאֶֽעֶשְׂךָ֙ לְג֣וֹי גָּד֔וֹל וַאֲבָ֣רֶכְךָ֔ וַאֲגַדְּלָ֖ה שְׁמֶ֑ךָ וֶהְיֵ֖ה בְּרָכָֽה: בראשית פרק יב, א-ב ברצוני לשאול שאלה. מדוע אנו נקראים בניו של אברהם ולא בניו של נח?
הרי הוא זה שהתורה מפרטת עליו, הוא הנבחר (ומשפחתו כמובן) להיות השורד אחר המבול וממנו הכל יתחיל מחדש. אם נזכר למדנו בשבוע שעבר על המחלוקת אותה מביא רש''י בפירושו בדיבור המתחיל "בדורותיו'' . האם נח היה צדיק אפילו בדורו או ביחס לדורו?
לדעתי, חז''ל רוצים ללמד אותנו כאן כי יש הבדל אחד משמעותי בין נח לבין אברהם אבינו. אם נשים לב, הדעה השנייה מוסיפה ואומרת שאם היה חי בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום. הקב''ה אמר לו להציל את עצמו ומשפחתו ולבנות תיבה וזה מה שעשה במשך מאה עשרים שנה. נח היה צדיק - לעצמו. נח לא התפלל על דורו, לא ניסה להציל את הבריות ואת העולם מהמבול. לעומת זאת, אברהם אבינו נקרא 'אברם העברי'. מאחר וידע לשמור על אמונתו, האמת הפנימית שלו. גם אם כולם חושבים בצורה אחת ומצאים בצד אחד, הוא מוכן להיות בצד השני. ויגד לאברם העברי... רבי יהודה אומר כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד. בראשית רבה פרשת לך לך פרשה מב אבל בניגוד לנח, אברם דואג לכולם. כשאברהם שומע על כך שה' מתכוון להחריב את סדום, הוא לא יושב במנוחה. הוא מתפלל ומשוחח עם ה' ולא מרפה. בודק את הסיכויים שה' ירחם על כל העיר והם ינצלו. עוד לפני בכלל שה' מתגלה עליו, הוא משתדל לנתק כמה שיותר אנשים מעבודת אלילים ולקרבם לאמונה באל אחד. נח, עשה את מה שהוא צריך לעשות- לבנות תיבה. לקיים מצווה ולקבל את שכרה. ללא קשר לקורה סביבו. לחיים האישיים שלי נח, בניגוד לאברהם אבינו. היה צריך מצווה מה' בשביל לעשות דברים חיובים. אבל אברהם לא היה זקוק לזה. למה? כי את אברהם אבינו עניינה טובת העולם.
הוכחה לכך? הוא פועל בעולם עוד לפני שה' מצווה אותו. לאברהם אבינו חשוב להיות צדיק. אבל לא בשביל עצמו, אלא בשביל העולם כולו.
נח ככל הנראה הסתפק להיות צדיק ביחס, לדורו (כפי שלמדנו בשבת שעברה) . אבל , אברהם לא נח לרגע(גם לא נח -האדם)!
הנקודות שעולות מכאן לבדיקה פנימית (בעיני): 1.האם אנחנו יודעים לשמור על עצמנו מהשפעות חברתיות כמו אברהם אבינו. התייצב ושמר על האמת שלו, ולא נתן לאחרים לבלבל אותו (סיפור כבשן האש ממחיש זאת בצורה מצויינת). 2. כאשר אנחנו עושים מעשה טוב עם אדם אחר, מה מעניין אותנו ? שיגידו לנו אתם צדיקים, שנקבל שכר על כך? או אנחנו פשוט רוצים לעזור, ודואגים לסובבים אותנו.
3. כמה אנחנו ערניים למה שקורה מסביבנו, או שאנחנו מחכים למצווה, שמישהו יעיר את עיננו ויגיד לנו מה לעשות. בסוף הפרשה אומרת לנו התורה כי ה' פונה אל אברהם ואומר לו: הִתְהַלֵּ֥ךְ לְפָנַ֖י וֶהְיֵ֥ה תָמִֽים: בראשית פרק יז, א הקב''ה אומר לו (על פי הסבר רש''י) אל תעצור, דרכך נכונה. המשך במעשייך למען עשיית הטוב לעולם כולו. תוביל , אל תחשוש. זאת בניגוד לנח , שללא מצווה שלא היה עושה כלום , גם הדבר המצופה ביותר ממנו להתפלל על דורו על מנת להצילו מהמבול. עלינו ללמוד מאברהם אבינו. מצד אחד, שמר על דרכו, ולא נתן לאחרים להשפיע עליה. אך ידע שאותו לא מעניינת טובתו האישית. אלא, הטוב של העולם כולו. אברהם אבינו חיפש לעשות טוב לסובב אותו תמיד כי עניינה אותו טובת העולם, ומתוך כך גם טובת עצמו. אז בואו נחפש להיות צדיקים, לא ביחס לדורנו, אל ביחס לעצמנו.
נשאל את עצמנו מהי הדרך הנכונה בה נלך והיא כתובה לפנינו, לא של נח, כי אם של אברהם אבינו. שנזכה להיות מתלמידיו ומבניו של אברהם אבינו, לפעול בשם ה' ולהאיר את העולם כולו. שבת שלום ומבורך 🍷 הרב דוד ספיאשוילי רב בית הספר ''אפרים-צמח'' , טירת כרמל להצלחת חיילי צה''ל וכל כוחות הביטחון בכל משימותיהם באשר הם 🕯 לעילוי נשמת מורנו ורבנו האהוב הרב אלישע ושליצקי בן בלהה ברטה זצ''ל להבדיל לרפואת נריה דוד בן דליה מיכל מאשה בת רבקה | שי בן שרה מינה סיטון הי''ו. בתוך שאר חולי עמו ישראל. כל הרוצה לקבל קישור באופן קבוע למכשיר הפלאפון שלו , יכול ללחוץ כאן קבוצת ווצאפ : ''מפרשת השבוע לחיים האישים שלי''. ללא הודעות ספאם!

לומדים יהדות באהבה 

האתר נבנה במערכת WIX ומנוהל ע''י דוד ספיאשוילי איש חינוך ומשמש כרב בית ספר ומורה למקצועות הקודש בשנים האחרונות.

האתר נכתב למטרות לימודיות והתנסות בתחום בניית האתרים וטכנולוגיות בחינוך ללא כל מטרת רווח בשלב זה. ישנה  השתדלות וזהירות לגבי כל הקשור לשמירת זכויות יוצרים. במידה ונוצרה טעות, נא לעדכן ויתוקן במהירות האפשרית