top of page
חיפוש

מה המן מסמן לי

פרשת בשלח - שבת שירה | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה


מה המן מסמן לי -פרשת בשלח
.pdf
הורידו את PDF • 304KB

 

מפרשת השבוע


שלום לכולם,

השבת אנו נקרא את פרשת בשלח. הפרשה הרביעית בחומש שמות. שבת זו נקראת גם שבת שירה, על שם שירת הים אשר נקראת בה. הפרשה מלאה בנושאים רבים שעל כל אחד מהם אפשר להאריך רבות.

השבת רציתי שנתבונן יחד על המן, הלחם המיוחד שירד לבני ישראל מן השמיים.


"וַיִּרְאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו: מָן הוּא, כִּי לֹא יָדְעוּ מַה הוּא. וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֲלֵהֶם: הוּא הַלֶּחֶם אֲשֶׁר נָתַן ה' לָכֶם לְאָכְלָה"

(שמות טז , טו).


ה' מעניק לבני ישראל לחם מן השמיים, אשר טעמו היה מיוחד במינו. אומרים רבותינו כי טעמו היה בטעם של המאכל שאותו האדם היה רוצה לאכול באותו הרגע. ונוסף על כך הוא גם היה מזין את הגוף באופן כזה שלא היה מוציא הגוף פסולת בעקבות אכילתו.


אך מה עוד היה מיוחד בו?

א. בכל יום היה יורד מן בכמות הנדרשת לאדם – עומר לגולגולת. לא לוקחים יותר מכך, כי המן מתקלקל ונרקב.


ב. בכל יום שישי הייתה יורדת מנה כפולה, ובשבת לא היה יורד מן – וביום זה לא היה המן מתקלקל!


ג. אם כבר יורד אוכל מהשמיים, היינו מצפים שה' ישלח "מנה חמה" מוכנה לאכילה. אך את המן היה צריך לבשל.


ד. חז''ל אומרים כי המן היה מעין מראה רוחנית לאדם: ככל שהאדם היה בדרגה רוחנית גבוהה יותר – כך המן היה יורד קרוב לאוהל שלו, ולא היה צריך להרחיק כדי ללקטו. הרשעים היו צריכים ללכת מרחק גדול יותר כדי לאסוף את המן.


מה הדבר דרש מבני ישראל?

א. המן היה מבחן גדול באמונה: בכל יום לקחת רק את מה שאתה צריך ולא יותר, בלי לחשוש – ולהאמין שמחר ה' ישלח לך מה שתצטרך!


ב. לקראת שבת, אחרי שבמשך שישה ימים אספת בכל יום מחדש – לקחת מנה להיום ולמחר, בלי פחד שהמן יתקלקל כמו בכל יום! השבת מיוחדת ושונה מכל יום.


ג. ה' מוריד לנו שפע, אך אנו לא יכולים להסתפק בכך. עלינו לפעול בכוחותינו, להשתמש במתנות שה' נותן לנו ולהתאמץ כדי להגיע לתוצאה הרצויה.


ד. ולקינוח – לעמוד לביקורת בכל יום! בכל פעם אנחנו רואים את מצבנו הרוחני, בלי יכולת לתרץ תירוצים לעצמנו ולאחרים. מי שמראה לנו את מקומנו ומצבנו הוא ריבונו של עולם בכבודו ובעצמו!

לאילו ניסים גדולים זכו אבותינו בהיותם במדבר! פלא פלאים!



לחיים האישיים שלי


נכון, אין לנו היום מן, לא יורד לנו כזה לחם מן השמיים בכל יום ויום. אבל מה כן אנחנו יכולים ללמוד מכך לחיינו?


א. פרנסה משמיים – מה זה אומר?

ברור לכולם שצריך לעבוד ולהתפרנס על מנת לקנות אוכל ולזון את עצמנו. כן, צריך גם לחסוך כסף לקראת השנים הבאות. אך אין זה צריך להיות מתוך חשש ומתוך חוסר אמונה. על האדם לעשות את ההשתדלות שלו בפרנסתו, וה' יעניק לו שפע ברכה. כאשר אדם עושה את השתדלותו בידיעה שהפרנסה היא מאת ה' ולא הכל תלוי רק בו, כך תהיה ברכת ה' במעשה ידיו.


ב. שבת מנוחה

ישנם אנשים שחושבים שצריך לעבוד בכל יום שרק אפשר, וכך תהיה להם פרנסה בשפע. אך זו טעות. לשבת יש חוקים משלה, לא כמו בכל יום אחר. שמירת השבת מחברת אותנו אל הקדושה, ומזרימה ברכה רוחנית ושפע לכל השבוע. בשמירת השבת מעיד האדם על מי שברא את עולמו, והוא ששולח לו שפע בכל השבוע.


ג. ההשתדלות מתוך אמונה!

בהמשך לנקודות הקודמות, אנו מאמינים כי ה' הוא שמשפיע לנו ברכה ופרנסה. אך אין זה אומר שאדם יכול לשבת בחיבוק ידיים ולחכות ש"ייפול" עליו שפע מלמעלה. כמו הבדיחה על האדם שטבע בים וסירב לעלות על סירת הצלה ועל מסוק באומרו "אין צורך, ה' יציל אותי", עד שטבע. ה' שולח לנו דברים שנוכל להשתמש בהם, עלינו ללמוד לראות את הדברים הללו ולפעול איתם, ולא לחכות שדברים יקרו מאליהם.


ד. מראה רוחנית

לעשות חשבון נפש, לשאול את עצמנו במה השתפרנו ואילו משימות עוד יש לפנינו – כל אחד יסכים שזה חשוב וכדאי. אבל כמה מאיתנו באמת זוכרים לעשות זאת? אנו יודעים שה' יתברך נותן לכל אחד מה שהוא צריך, אך כמו עם בני ישראל במדבר – לפעמים הדברים מגיעים בקלות, כמו המן שיורד בפתח הבית, ולפעמים הדרך ארוכה ומלווה באתגרים. והדבר נכון לא רק בעניינים של פרנסה, אלא בכל דבר בחיים! כשדברים לא הולכים לנו בצורה קלה ופשוטה, זו הזדמנות עבורנו לראות ולבדוק במה עלינו להשתפר ומה עלינו לתקן בעצמנו. בכל מקרה נזכור תמיד שה' אוהב את כולנו ודואג לנו, וגם לקשיים ולאתגרים בחיים יש תפקיד לטובתנו. וגם אם לא לכל דבר שמתרחש זוכים אנו למצוא תשובה, צריך לזכור שעלינו לעשות את ההשתדלות שלנו, ומאת ה' – הכל הוא לטובה!


שבת שלום ומבורך

🍷 הרב דוד ספיאשוילי



_____________________

הדבר תורה מוקדש להצלחת ביתי אשר נולדה - ליל שישי שבת שירה התשפ''א


רוצים לקבל קישור ישירות לווצאפ בכל שבוע? לחצו כאן











 




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page