top of page
חיפוש

שמור וזכור, לא רק בשבת קודש

פרשת עקב | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה

לע''נ סבי שהשבת פקידת שנתו - שלום חיים בן בת ציון ז''ל


זכור ושמור לא רק בשבת קודש - מפרשת השבוע פרשת עקב
.pdf
הורידו את PDF • 1.57MB

 

מפרשת השבוע


שלום לכולם

השבת נקרא יחד בבתי הכנסת את פרשת עקב, הפרשה השלישית בחומש דברים.

גם בפרשתנו ממשיך משה בנאום הסיכום שלו, ומדבר עם ישראל על הסכנות הצפויות לאחר כניסתם לארץ והתיישבות כל שבט בנחלתו.

"הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ ... וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה: וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל לְמַעַן הָקִים אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ כַּיּוֹם הַזֶּה".

דברים ח יא-יח

ראשית, מזהיר משה רבנו מפני סכנת שכחת ה'. שנית, הוא מזהיר מפני סכנת האמירה הידועה " כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה". אולם שתי אזהרות האלה מעלות שאלות.


מדוע שנשכח את ה'? וגם, לאחר שנתיישב בארץ ונבנה בתים, נבסס כלכלה איתנה, נקים צבא חזק ומדינה מפותחת, מדוע שלא נוכל לומר לעצמנו שעל ידי העמל שלנו וכוחנו הקמנו את הכל?! מה רע בכך שאדם אומר לעצמו ''ישר כח! ". האם אסור לאדם להאמין בכוחו וביכולתיו, ולחשוב על עצמו שהוא כלום?!


בתחילה, נברר את הסיבה לחשש שחס ושלום נשכח את ה'. כאשר בני ישראל היו במדבר, הניסיונות במהלך המסע והאתגרים שהמדבר מזמן להם, הזכירו להם בכל רגע ורגע את מציאות ה' וברכתו. בוודאי שהניסים שליוו אותם במהלך המסע כמו המן, השלו והניסים אשר ראו וחוו בצאתם ממצרים, רק חיזקו זאת! אבל בארץ ישראל, כאשר הכל מתנהל באופן טבעי, והאדם מתבקש לפעול בכוחו ולעמול על מנת להשיג את רצונו, השגרה הטבעית והיומיומית עלולה לגרום לאדם לשכוח את ריבונו של עולם ואת ברכתו.

אז הכל הוא רק מה' יתברך ואנחנו כלום?! רבנו הרב צבי יהודה זצ''ל היה מלמד כי אסור להבין את הפסוק " כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה" במובן שלילי - זו לא כוונת ה' בדברים אלו!


להיפך. הפסוק אומר כי אכן עליך לומר זאת, שכן הוא מתחיל במילה - "ואמרת". עליך להאמין בכוחך ובעמלך שעל ידיו עשית את החייל הזה. אולם מייד לאחר מכן, עליך לזכור מה מקור הכוח שניתן לך:

"וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל"


מי שנתן לך את היכולות והכשרונות, מי שברך את מעשיך, הוא ה' אשר נותן לך כוח לעשות חיל! לכן עליך להודות לו ולהוקיר תודה על כך. גם הפסוק שממנו נלמדת מצוות ברכת המזון מופיע כמה פסוקים לפני כן.

מורנו ורבנו הרב אלישע וישליצקי זצ''ל

"ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלוקיך"

כלומר, אפילו על המזון שהבאת לביתך ובישלת במו ידיך, עליך לזכור

ולהודות. הכוח שבזכותו השגת את מה שהשגת הוא שלך, אך הכוח לעשות והברכה במעשיך הם מאת ה' יתברך. כפי שהיה מורנו הרב אלישע וישלצקי זצ''ל אומר: ''ההשתדלות עלינו,

התוצאות עליו''!



לחיים האישיים שלי

וכמנהגנו בקודש, נתבונן בנקודת האור המסתתרת כאן ובעזרתה נאיר את חיינו באור גדול. מה אנחנו עושים עם נקודת האור הזאת, איך אנחנו עובדים עליה בחיינו ביום יום.


להיות עם ענווה אמיתית

אם אתה טוב במחשבים, אל תצעק את זה בכל רגע נתון, אלא אם אתה יכול לסייע בזה למישהו. מצד שני, אל תגיד "אני לא טוב במחשבים", ואם יש צורך באיש מחשבים, אל תשתוק מתוך ענווה, כי זו כבר ענווה פסולה!


אחריות אישית

ה' נתן לנו כוחות שיאפשרו לנו להגיע להצלחות וכמובן גם לסייע לסובבים אותנו.

לאדם צריכה להיות האחריות האישית לעשות השתדלות ומאמץ להצליח במעשיו, אבל את ההשתדלות צריך לעשות מתוך אמונה ש-ה הוא זה שנותן לנו את הכח לעשות חיל! מתוך כך תצטרף גם ברכת ה' במעשינו כאשר הדברים הם לטובה, ו-ה' הטוב יוסיף לנו כוח להמשיך ולפעול.


כעם שלם

לאחר תקומת המדינה, כאשר המדינה ב''ה משגשגת ועצמאית, עם צבא חזק ועוצמתי ועולם מדע מתקדם... מותר לנו לפרגן לעצמנו ולשבח את עצמנו על כל ההצלחות וההישגים, אך עלינו לדעת ולזכור היטב שמי שנותן לנו את הכוח לעשות את כל זה ולהצליח בכל החיל הזה הוא ריבונו של עולם.

עלינו לקיים את דברי הפסוק ללא חשש, כוחנו ועוצם ידינו עשו לנו את החיל הזה, אך מתוך ענווה והודיה לה' יתברך על הכוחות והברכה שהוא נותן לנו - ''וזכרת כי ה' אלהיך הוא הנותן לך כוח לעשות חיל''!

את ההודאה הזו אנחנו מקפידים לעשות ביום העצמאות וביום שחרור ירושלים ע"י אמירת הלל ושירה בשמחה בימים מיוחדים אלו, אך אנו מצווים על כך בכל יום ויום (כמו בברכת מודים שבתפילה וברכת ההודאה שבברכת המזון)

יש אשר שיגידו הכל בזכות מנהיגי המדינה וגבורת חיילי צה''ל, זה נכון! ויש שיגידו שהכל ממנו יתברך זה גם נכון. אבל אין פה שום סתירה!


בזכות המאמצים, התקווה, מסירות הנפש העוז והגבורה עשינו את החיל הזה! אך מי שנתן את הכוח לעשות את כל החיל הזה הוא ריבונו של עולם.


שנזכה לשמור את הדברים בליבנו ובמוחנו ונזכור תמיד בחיי היום יום מהו המקור לכוח הקיים בנו והברכה בכל מעשה ידנו. והקב"ה יוסיף ויתן לנו עוד כח ועוד שפע של ברכה ללכת 'מחיל אל חיל '

בכלכלה ובכל כוחות החיים כולם.


חֲזַק וְנִתְחַזַּק בְּעַד עַמֵּנוּ וּבְעַד עָרֵי אֱלֹהֵינוּ וַד' יַעֲשֶׂה הַטּוֹב בְּעֵינָיו.

שבת שלום

🍷 דוד ספיאשוילי

_________________







 

כל הרוצה לקבל קישור באופן קבוע לווצאפ לחצו על האייקון



 



+

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page