top of page
חיפוש

כלים לאור גדול

פרשת מקץ | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה

להורדה והדפסה לחצו


כלים לאור גדול - מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי - פרשת מקץ
.pdf
הורידו את PDF • 334KB

 

מפרשת השבוע


שלום לכולם,

השבת נקרא את פרשת מקץ, הפרשה העשירית בחומש בראשית. הפרשה מתחילה בפסוק:


"וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַיְאֹר"

בראשית מא, א

מדוע התורה מספרת לנו כי עברו שנתיים?

אומרים רבותינו כי השנתיים שבהן נשאר בבית הסוהר היו עונש משמיים על כך שביקש את סיועו של שר המשקים ("כִּי אִם זְכַרְתַּנִי... וְעָשִׂיתָ נָּא עִמָּדִי חָסֶד וְהִזְכַּרְתַּנִי אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵאתַנִי מִן הַבַּיִת הַזֶּה" – בראשית מ, יד), ולכאורה תלה את בטחונו בו – ולא בה' יתברך'. כך מסביר רש''י את הפסוק, "וְלֹא זָכַר שַׂר הַמַּשְׁקִים אֶת יוֹסֵף וַיִּשְׁכָּחֵהוּ"

בפרשתנו, כאשר יוסף עולה מן הבור ועומד מול פרעה, פרעה מבקש ממנו פתרון לחלומותיו.


"וַיַּעַן יוֹסֵף אֶת פַּרְעֹה לֵאמֹר: בִּלְעָדָי, אֱלֹהִים יַעֲנֶה אֶת שְׁלוֹם פַּרְעֹה!"

בראשית מא, טז

רבותינו מסבירים את הדברים בכמה דרכים, אך ההסבר שנוגע בנקודה הבסיסית ביותר הוא כי יוסף אומר: "ההסבר לחלום, אדוני המלך, אינו שלי. הוא קיים גם בלעדיי! ה' הוא שעונה את הפתרון לחלומך. אני רק כלי, ואם ה' ייתן לי תשובה – אומר לך אותה".


לחיים האישיים שלי

כעת אנחנו בחג החנוכה, החג שבו אנו זוכרים את שני הניסים שנעשו: ניצחון המלחמה ונס פך השמן.

הנס המרשים והמפורסם הוא הניצחון במלחמה מול היוונים – מעטים מול רבים. כל הכבוד למכבים! "על הניסים ועל הנפלאות אשר חוללו המכבים..."


המהר''ל מפראג בספרו 'נר מצווה' מסביר שתפקידו של נס פך השמן היה להזכיר ולהסביר לכולם כי אומנם המכבים היו בהחלט אמיצים, והם לקחו על עצמם מלחמה שלא היה כל סיכוי לנצח אותה; אך מי שנתן כאן את הברכה שסייעה לניצחון הוא ריבונו של עולם, שהכול תמיד בידיו! ולכן כמו שאנו יודעים, המילים הנכונות הן: "על הניסים ועל הנפלאות אשר חולל ה' למכבים".

בסיומו של התהליך, כאשר יוסף יוצא לחופשי והופך מעבד ואסיר למשנה למלך מצרים, זה קורה לאחר שאמר בפה מלא: "אני כלי של ריבונו של עולם! כישרוני ויכולתי לפתרון חלומות הם של ריבונו של עולם, הוא הנותן לי את הכוח ואת הפתרון".

מסיפור זה ניתן ללמוד דברים רבים, אך בואו ניקח לעצמנו כמה נקודות לחשיבה ועבודה.

1. כישרונות ויכולות הם דברים חשובים, אך עלינו לזכור תמיד כי הם ניתנו לנו ע''י ריבונו של עולם.

2. מחובתנו לפעול ולעשות את ההשתדלות שלנו על מנת להתקדם, להינצל מצרות ולעבור בהצלחה כל אתגר בחיים. אך איננו פועלים לבד בעולם, אלא יחד עם ה' יתברך, תמיד! ואם לא השגנו את התוצאות שרצינו, אין זה אומר שהדבר לרעתנו. היה אומר הרב אלישע זצ''ל, ''ההשתדלות עלינו התוצאות עליו".


3. לפעמים אנחנו מרגישים שאנחנו במצב לא טוב. יש לנו כל כך הרבה דברים להשתפר בהם מכל הבחינות. אך ה' תמיד איתנו – גם בבית האסורים – ומכל מקום חשוך אפשר לצאת לאור גדול!


שבת שלום חודש טוב וחנוכה שמח _____________________




רוצים לקבל קישור ישירות לווצאפ בכל שבוע? לחצו כאן





 





פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page