top of page
חיפוש

להחכים , אבל באמת

פרשת חוקת | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי |לומדים יהדות באהבה



פרשת חוקת- להחכים אבל באמת תשפב
.pdf
Download PDF • 344KB

 


מפרשת השבוע

שלום לכולם,

ראשית, נאחל חופשה מהנה לכל תלמידנו ותלמידי עמ''י כולו. יהי רצון שתנצלו את החופשה בצורה טובה וחכמה ונחזור כולנו לספסלי הלימודים ללמידה טובה ופוריה.

השבת, נקרא בבתי הכנסת את פרשת חוקת, הפרשה השישית בחומש במדבר. פרשתנו נפתחת באחת המצוות פרשת פרה אדומה.


זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה ה' לֵאמֹר דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל:

במדבר פרק יט, ב


חכמים מלמדים אותנו על חלוקת המצוות לסוגים שונים. אחת החלוקות היא כך:

חוקים = מצוות שלא מופיע בתורה הסבר למצווה זו.

משפטים = מצוות אשר טעמם הגיוני ומסובר.

עדות = מצוות אשר נעשות לזכר אירוע או דבר מסויים. לדוגמא: 'זכר ליציאת מצרים'.


חכמים לימדו אותנו שהיחיד שה' גילה לו את הטעם של מצוות פרה אדומה הוא משה רבנו. חוץ ממנו אף אחד לא יודע מהו באמת הטעם של מצווה זו. 'החכם מכל אדם', שלמה המלך ע''ה , למד וחקר את התורה כולה. וכשהגיע למצוות פרה אדומה וניסה למצוא את ההסבר, הטעם של מצווה זו, ואמר:


” כָּל זֹה נִסִּיתִי בַחָכְמָה, אָמַרְתִּי אֶחְכָּמָה וְהִיא רְחוֹקָה מִמֶּנִּי”,

קהלת ז, כג


אומר המדרש ששלמה המלך למד וידע את כל התורה כולה. אך כאשר הגיע לפרשת פרה אדומה, לא הצליח להבינה ואמר זהו סוד שקשה ללמוד ולהבין לעומקו. מורי הרב אורי שרקי שליט''א, לימד אותנו כי אין להבין מדברי שלמה המלך שאנחנו פטורים מללמוד את המצווה ולנסות להבין את טעמה. אך גם כשמצאנו איזה טעם , מצאנו תשובות לשאלות, צריכים אנחנו לזכור שהדברים הם פנימיים ועמוקים יותר ממה שאנחנו חושבים.


אם שלמה המלך ע''ה, מעיד על עצמו שגם הוא לא הצליח להבין את המצווה לעומק. לכן ;עלינו להיות בעלי ענווה ולדעת שגם אנחנו לא יכולים להבין כל דבר לעומקו, ובמיוחד במצווה זו כי אין לדבר סוף.


לחיים האישיים שלי

בואו נתבונן בדברים אשר למדנו למעלה ונראה מהי נקודת האור המסתתרת כאן, אשר יכולה להאיר את חיינו בנקודות שונות.


1. אחכמה - בלימוד תורה

עשירה היא תורתנו ואין סוף ללימודה והאפשרות להעמיק בה. בדורנו המיוחד, דור של גאולה, חשוב לדעת שמעבר ללימוד ההלכה של המצוות יש ללמוד את טעמי המצוות ועומקם הרוחני.


2. אחכמה – התבוננות ועבודת המידות

עלינו להתבונן על חיינו , על המידות שלנו, במה היינו טובים היום ובמה אפשר להשתפר יותר. להחכים ולראות מה עלינו לעשות כדי להתקדם ולהיות טובים יותר, ולקיים גם את מצוות ה' , "והלכת בדרכיו" , להיות הולכים בדרכי ה' ודבקים במידותיו.


3. אחכמה – 'לטובה הוא עושה'.

במהלך בחיים , יש תקופות שמחות ולעיתים תקופות פחות שמחות. בדרך כלל , כאשר אנחנו בתקופה פחות קלה בחיים, אנחנו עושים יותר חשבון נפש , ושואלים את עצמנו: מדוע זה קרה לי, בעקבות מה?

יש אנשים שיגידו תגיד הכל לטובה וזהו, אל תשאל שאלות תסמוך על ה'.

בוודאי שהכל מה' יתברך וה' אוהב אותנו ומכל אתגר אנחנו צומחים וגדלים. אבל האם זה אומר שאנחנו פטורים מלבדוק את עצמנו ולעשות חשבון נפש?

לדעתי עלינו ללמוד מדברי שלמה המלך גם לעניין הזה. החובה ללמוד לעומק, ולהתבונן על החיים שלנו היא תמידית, אבל גם אם אנחנו בטוחים שמצאנו את התשובה , עלינו לדעת שיש סיכוי שלא להכל נמצא את התשובה, או את התשובה במלואה, להמשיך להתבונן ולזכור שמי שמנהיג ומוביל את העולם, נמצא , וכל מה שהוא עושה לטובה הוא עושה.

וליוצאים לחופשה: שנדע להתבונן על השנה להחכים ממנה, להתמלא בכוחות מחודשים, ולהחכים בתורתו ונזכה לשנה של התפתחות וצמיחה ברוחניות ובעשייה.

שבת שלום

🍷

דוד ספיאשוילי



 









פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page