top of page
חיפוש

להתחיל נכון

כי תבוא | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה


להתחיל נכון - מפ''ש לחיים האישיים שלי - לומדים יהדות באהבה
.
הורידו את • 5.93MB

 

לע’’נ חוה בת יוכבד ויוסף בן אסתר ז’’ל

מפרשת השבוע

שלום לכולם,

השבת נקרא בבתי הכנסת את פרשת כי תבוא, הפרשה השביעית בחומש דברים.

ובסימנא טבא גם נפתחת שנת הלימודים החדשה. נאחל בהצלחה רבה לכל אחד מהתלמידים המתוקים לגלות את עצמם ופנימיותם ולמחנכי ישראל להיות שליחים נאמנים וכוחות גדולים לעשות שליחותם נאמנה.

את פרשת השבוע שלנו אנחנו פותחים במצוות הביכורים:

וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ד' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ: וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ד' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ד' אֱ-לֹהֶיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם: וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֵן אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְאָמַרְתָּ אֵלָיו הִגַּדְתִּי הַיּוֹם לַיקֹוָק אֱ-לֹהֶיךָ כִּי בָאתִי אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ד' לַאֲבֹתֵינוּ לָתֶת לָנוּ:

דברים פרק כו פסוק א - ג


על הבכורות שבתבואה משבעת המינים, מכריז האדם "הרי אלו ביכורים". הוא מקדיש אותם לשם מטרה נעלה, ואיתם הוא גם עולה אל המקום הקדוש, אל בית המקדש, שם יאכלו הכהנים את הביכורים. ואת כל זה עושה האדם מתוך שמחה גדולה ועצומה.

הוא אומנם רק בהתחלה, אבל העיקר הוא שבתחילת הדרך הוא מראה את מטרותיו ואת שאיפותיו. כאשר האדם מתחיל את הדרך מתוך מגמות גבוהות ומשמעותיות, כל הדרך תהיה מכוונת לשם אותה מטרה.


שואל בעל ה 'נתיבות שלום, על התפילה בעשרת ימי תשובה "וכתוב לחיים טובים כל בני בריתך", שלכאורה אין כאן בקשה, אלא הוראה לה'! איך אדם מעיד על עצמו שמגיע לו להיכתב בספר החיים הטובים?

הסברו הוא שאין כאן תפילה על סמך מה שהיה, אלא על סמך מה שהאדם מקבל על עצמו לעתיד. רואים אנו כי לפתיחה ולראשית יש משמעות רוחנית גבוהה והשפעה מיוחדת. כאשר מתחילים נכון ומקדשים את הראשית, פותחים את הדרך מתוך מטרה עליונה וגבוהה, ישנה השפעה לשפע רב וברכה במעשינו.

מורנו ורבנו הרב אלישע וישליצקי זצוק''ל היה אותנו על התוספת "זכרנו לחיים מלך חפץ בחיים וכתבנו בספר החיים למענך א-להים חיים" , שיש לפסק את הסיום שלה כך. "... וכתבנו בספר, החיים למענך, א-להים חיים. הרוצים לחיות מתוך העושים את שליחותם נאמנה. להיות עבדי ה' באמת.

לחיים האישיים שלי

עומדים אנחנו בפני שנה חדשה, וכן בפני שנת לימודים חדשה.

מה נוכל ללמוד מכאן להתחלת השנה החדשה? מהי נקודת האור המסתתרת כאן אשר תאיר את חיינו...


א. את הראשית מתחילים מתוך שמחה.

אומרים רבותינו: כל מקום שכתובה המילה "והיה", זו לשון שמחה. "והיה כי תבוא" – כל מה שאנחנו עושים צריך לעשות מתוך התלהבות ושמחה בדרכנו.


ב. לכוון גבוה- 'אל המקום'.

כפי שבמצוות הביכורים, את הפירות הראשונים, עוד לפני שהבשילו, מסמנים ומקדישים אותם ומעלים אותם אל המקדש, כך מראש בכל החלטה לעשות צעד בחיים, עלינו לכוון להגיע אל ההצלחה המוחלטת. כשמראש מכוונים גבוה ולשם מטרה טובה, בסוף גם מגיעים לשם.


ג. התחדשות – בכל פעם ויום

מצוות הביכורים נעשתה בכל שנה מאז הפעם הראשונה, מדוע האדם שמקריב את הביכורים אומר "באתי אל הארץ"? הרי הוא בא כבר מזמן! התשובה היא שבכל פעם מתחילים מחדש ועם אותה התלהבות ושמחה של הפעם הראשונה, ובכל פעם מודים מחדש מתוך אמונה גדולה.


ובמה מתחילים את ראשית היום?

האדם אחראי על חייו, הוא הפועל והעושה, וחובתו לעשות את ההשתדלות שלו בכל דבר שבו הוא עוסק. אך את היום הוא פותח במילה "מודה", ולא במילה "אני". עליו לזכור שאת הכוח לפעול ולעשות ולזכות בכל הטוב שיש לו, נותן לו האל, והוא שמחזיר באדם את נשמתו, מתוך אמונה בו. את הנקודה הזאת מרענן האדם לעצמו בכל בוקר, ומזכיר לעצמו מי הנותן לו את הכוח לעשות ולפעול, מהיכן הברכה במעשיו, ומי או מה ממלאים את חייו במשמעות. כך גם מתחילים בכל יום את היום נכון. מכוונים למעלה מתוך קדושה



שנזכה לקדש את הראשית

ולהתחדש בכוחות ואמונה ולהתחיל את השנה בצורה נכונה

שבת שלום

🍷

דוד ספיאשוילי

לקבלת קישור לווצאפ בכל שבוע (קבוצה שקטה) לחצו

_____________________________________




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page