top of page
חיפוש

משפט המלך

פרשת שופטים | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה


לקבלת קישור בווצאפ כל שבוע (קבוצה שקטה) לחצו כאן



משפט המלך - פרשת שופטים מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי (1)
.pdf
הורידו את PDF • 289KB


 

מפרשת השבוע

שלום לכולם וחודש טוב לכולם השבת אנו נקרא בבתי הכנסיות את פרשת שופטים, הפרשה החמישית בחומש דברים. פרשת שופטים פותחת במצווה זו.

שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר ד' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט צֶדֶק: לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם: צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף- לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-ד' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ:

דברים טז , יח-כ


נסביר את הפסוקים בקצרה,

התורה מצווה אותנו בכניסתנו לארץ להקים מערכת משפט ואכיפת חוק מסודרת. כזאת שתלך על פי היושר המוסר והצדק.


כמו כן, מופיעה כאן כמובן אזהרה לנהל משפט הוגן, ולא לקחת שוחד מאיש.

השוחד גם את עיניו של האדם החכם ביותר יעוור, יגרום לו לא לראות את האמת. וגם האדם הצדיק ביותר ישבש לו את המחשבה. , להיות חברה מוסרית שרודפת לעשות צדק. זאת למען שנחיה בארץ ישראל ונירש אותה. זה רצון ה' מאיתנו, לנהל פה מדינה כזאת שעל דגלה חרוטים הצדק והיושר בכל תחומי החיים.

לחיים האישיים שלי


סך הכל מצווה הגיונית, ואין מישהו שלא יסכים עם הדברים. מי רוצה לחיות במדינה שהיא לא מדינת חוק ומערכת המשפט אינה הוגנת ומוסרית? בוודאי שאף אחד!


אם אנחנו לא שופטים או שוטרים, מה אנחנו יכולים ללמוד מכאן ומהי נקודת האור אשר תאיר את החיים האישיים שלנו?

כל אדם ואדם בסוף הוא המלך , השופט והשוטר של עצמו. ישנו רעיון חסידי ידוע עליו דיברנו בשנה שעברה, שלגוף האדם ישנם שערים, שדרכם נכנסים דברים פנימה או יוצאים החוצה (האף, הפה, האזניים והעיניים). וכשם שבמדינה צריך להיות חוק וסדר, כך גם על גוף האדם. האדם צריך להנהיג את עצמו ולדעת מה הוא מכניס ומוציא. מי שאינו מכיר את הדברים ממליץ לו ללחוץ כאן ולקרוא את הדברים.

השנה בעז''ה נעלה קומה אחת, בהבנה ובאימון לחיים. זאת לאחר שנתבונן בנושא לקיחת השוחד וקצת ניגע גם במצוות מינוי המלך המוזכרת בפרשה.


על כך שאנחנו המלכים על מדינתנו הקטנה דיברנו לפני כן.

בתורת הנסתר ולאחר מכן בחסידות מופיע הרעיון הבא:

מלך- ראשי תיבות מוח לב כבד. אם נסביר בקצרה ובפשטות, אדם שמנהל את חייו כראוי הוא זה שהמוח שלו, החשיבה שלו שולטת על הלב, על התשוקות והרגשות שלו. אדם כזה הוא יכול להגיע לדרגות גבוהות בחיים למלוכה. בניגוד לכך: מי שנותן ללב לנהל אותו, ללב להיות מוביל את מוחו, הוא למך – כינוי ידוע בשפה העברית לאדם חסר כל, לא יוצלח וכו'.


איך זה קשור לעניין השוחד המוזכר בפסוקים? מח =חכמה. ''והשוחד יעוור עיני חכמים.'' איזה שוחד אני יכול לקחת? ממי? אני מדבר על החיים שלי הרי... לא שופט אף אחד ולא מחליט על אחרים, על עצמי! תשובה: הרבה פעמים כאשר אדם מתלבט כיצד עליו להתנהג מה עליו לעשות, יש דברים שמסיתים אותו מלחשוב באמת. והם 'השוחד' במקרה זה.


נקודות לעבודה עצמית:

1. זכינו , יש לנו את החופש לבחור על פי הרצון שלנו! השאלה על כך היא האם זה אומר שהכל מותר?

אנחנו באמת יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים ללא גבולות?


2. כאשר אנחנו צריכים להחליט החלטה, האם אנחנו מחליטים כך בגלל שזה נראה לנו משהו מגניב ומדליק, או , שאנחנו חושבים גם מה יכול לקרות בעתיד בעקבות זה?


3. האם אנחנו חושבים באמת על פי מה שאנחנו מאמינים בו, או לפי מה שאחרים יגידו על כך , או כמה אחרים יאהבו אותנו בעקבות זה. מה באמת חשוב ?

לפני שנגיע אל הנקודה הרביעית, ישנה מצווה הקשורה למלך ועליה לא דיברנו.

בפרשת השבוע , מופיעה מצווה נוספת שהיא מינוי המלך. ולמלך יש מצווה אישית, לכתוב לעצמו ספר תורה נוסף חוץ מספר התורה הנוסף שהוא מצווה לכתוב כאדם רגיל.

מדוע? כדי לחנך את המלך, לכך שצריכים להיות לו גבולות ושליטה עצמית, עליו ללמוד ולהגות בספר התורה המלכותי שהוא כתב במיוחד. זאת כדי לזכור שיש מכנה משותף לו ולבני ממלכתו. 'המצפן המוסרי' הוא משותף. גם כשאתה מלך ומרגיש שאתה בעל כוחות יותר מהשאר, עדיין לא הכל מותר לך! גם למלכים ענווה היא דבר חשוב.


ועכשיו אל הנקודה הרביעית:

בעולם היום נהוג לחשוב, שהכל מותר ואפשרי, אנחנו צריכים לשתף בדברים הכי אישיים שלנו ולפתוח את חיינו לכולם. הרי ככה נקבל פירגונים ואהדה, יגידו לנו אחי , איזה מלך אתה! אחותי יצאת מלכה! ועוד...

אז זהו שלא! אל תהיו כאלה שמעריכים את עצמם בזכות הפירגונים האלה, מחיאות הכפיים המחמאות וכמובן ה'לייקים'.


אל תתנו ל'שוחד' הזה לעוור את עינכם! אל תתנו למה שקורה מסביב למחוק לכם את החשיבה ולהוציא משליטה את המוח. רוצים להיות מלכים באמת? תפעילו את המוח , תעבדו איתו ואל תתנו ל'שוחד' הזה לשבת לכם את החשיבה!


אנחנו בנים של מלך. ואנחנו צריכים להתנהג כמו מלכים. להיות מלך אמיתי זה אומר קודם כל להיות מנהיג טוב, שמנהיג את עצמו ללכת בדרכי הצדק והיושר.

שנזכה להתבונן על חיינו וללכת בדרכים חכמות, ולהיות מלכים באמת.


שבת שלום

🍷

דוד ספיאשוילי






פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page