top of page
חיפוש

מחוברים

פרשת מטות מסעי התשפ''א | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה

להורדת קובץ PDF


מחוברים - מטות מסעי התשפ''א
.pdf
הורידו את PDF • 198KB

 

מפרשת השבוע שלום לכולם,


השבת נקרא בבתי הכנסת את פרשיות מטות-מסעי יחדיו ובכך נסיים את חומש במדבר. בפרשתנו מופיע סיפורם של בני ראובן וגד אשר מבקשים ממשה את עבר הירדן המזרחי לנחלה. מה עומד מאחורי בקשה זו?


בשל המקנה והרכוש הרב אשר היה עמהם, הם דאגו ומצאו את האזור הזה כמושלם ביותר בשבילם ובשביל צאנם לחיות פה. משה רבנו מזהה כאן נקודת תורפה ומזכיר להם את חטא המרגלים ושואל אותם, האם הם לא למדו לקח מהעבר?


עונים לו בני ראובן ובני גד כך:


וַיִּגְּשׁ֤וּ אֵלָיו֙ וַ֣יֹּאמְר֔וּ גִּדְרֹ֥ת צֹ֛אן נִבְנֶ֥ה לְמִקְנֵ֖נוּ פֹּ֑ה וְעָרִ֖ים לְטַפֵּֽנוּ: וַאֲנַ֜חְנוּ נֵחָלֵ֣ץ חֻשִׁ֗ים לִפְנֵי֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל עַ֛ד אֲשֶׁ֥ר אִם־הֲבִֽיאֹנֻ֖ם אֶל־מְקוֹמָ֑ם וְיָשַׁ֤ב טַפֵּ֙נוּ֙ בְּעָרֵ֣י הַמִּבְצָ֔ר מִפְּנֵ֖י יֹשְׁבֵ֥י הָאָֽרֶץ:

במדבר פרשת מטות פרק לב פסוק טז - יז


אמרו בני ראובן ובני גד: אנחנו רוצים לשבת כאן, לדאוג למקנה ולדאוג לבנים, אבל לפני כן אנחנו נהיה חלוצי המלחמה ולא נחזור עד שננחל את הארץ וכל אחד מהשבטים יגיע אל נחלתו.

מה משיב להם משה רבנו על כך?


וַיֹּ֤אמֶר אֲלֵיהֶם֙ מֹשֶׁ֔ה אִֽם־תַּעֲשׂ֖וּן אֶת־הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֑ה אִם־תֵּחָ֥לְצ֛וּ לִפְנֵ֥י ה֖' לַמִּלְחָמָֽה.... וְאִם־לֹ֤א תַעֲשׂוּן֙ כֵּ֔ן הִנֵּ֥ה חֲטָאתֶ֖ם לַה֑' וּדְעוּ֙ חַטַּאתְכֶ֔ם אֲשֶׁ֥ר תִּמְצָ֖א אֶתְכֶֽם: בְּנֽוּ־לָכֶ֤ם עָרִים֙ לְטַפְּכֶ֔ם וּגְדֵרֹ֖ת לְצֹנַאֲכֶ֑ם וְהַיֹּצֵ֥א מִפִּיכֶ֖ם תַּעֲשֽׂוּ:

במדבר פרשת מטות פרק לב פסוק כ - כה


רבים המדברים על כך שמשה רבנו מתקן אותם על טעותם שהרי חינוך הבנים וחיי המשפחה הבריאים קודמים וחשובים יותר מן המקנה, מהרכוש והכסף.


אך שתי נקודות נוספות יש בדבר:


1. נשאלת השאלה מה קשורים חצי שבט המנשה, בני מכיר, אשר הצטרפו אליהם? מסביר הרב נריה זצ''ל בשם הנצי''ב, כי מטרת הדבר הייתה שהריחוק מהכלל והדאגה הרבה שלהם לרכוש, עלולה לגרום להידרדרות ואיבוד הדרך. לכן משה דאג שיהיו ביניהם אנשי תורה שישפיעו שפע של תורה על בני גד ובני ראובן.


2. רוח חלוצית- אלו שיוצאים חלוצים לקרב, למשימה הם הראשונים אשר מתנתקים מעולמם הפרטי ונחלצים ממה שמשעבד אותם לחשוב על עצמם חוץ ממטרותיהם הפרטיות. יש את אלו שמצטרפים אליהם, הם יקראו היוצאים למלחמה, אך אינם חלוצים.


אבל, משה ממקד אותם ואומר להם: השאלה היא מה מניע אתכם בחלוציות הזו? לא לפני ישראל עליכם להיות אלא ''חלוצים לפני ה' '' מתוך החיבור אל ה', אל הקודש. הדאגה אל הכלל היא חשובה ומהותית אך כשהיא נובעת מתוך רוח גדולה של קיום דבר ה', היא תהיה כזו ששום דבר לא יבטלה ולא יגרום לה לדעוך.


לחיים האישיים שלי


מספר הדרכות ניתן ללמוד מנקודות אלו גם מתוך מבט כללי לאומי, וגם כאנשים פרטיים.


1. ללמוד מהעבר - עם ישראל עבר דרך ארוכה לאורך שנות קיומו. בחלק מהאירועים נעים להיזכר ובחלק פחות. אך מכולם יש ללמוד ולהסיק מסקנות לגבי עתידנו. כמו שעשה משה רבנו בתוכחתו אל בני ראובן וגד. כך גם כאנשים פרטיים, עלינו להתבונן בחיינו ולדעת שגם מהתקופות הפחות נעימות ומהאירועים הפחות משמחים אפשר להפיק לחיים דברים טובים וחשובים.


2. להפריד בין העיקר לבין הטפל – כסף או משפחה. בוודאי שחיי משפחה דורשים מהאדם להתפרנס בכבוד על מנת שיוכל לדאוג לצרכים של משפחתו ולדאוג לכל מחסורם, אבל האם כסף באמת יכול לקנות הכל? המשפחה היא העיקר והכסף הוא כלי, הוא ממש לא העיקר!


3. להיות חלוץ – להיחלץ מכל מה שמשעבד אותך בעולם ומצמצם את המחשבה שלך לראות רק את עצמך. לדעת שמסביבך יש אנשים ועולם שזקוק לכוחות שלך. אל תחכה שמישהו אחר יעשה זאת במקומך, צא ופעל!


4. שליחות – לכל אדם יש יכולות שבעזרתם יכול הוא להעניק למען הכלל ולעשות דברים מדהימים. עם ישראל ידוע בחלוציותו וברוח ההתנדבות שבו, בין אם זה ביננו או אפילו במצבים בהם אסונות מתרחשים בעולם. אך עלינו לזכור: בשם מה הגענו אל הארץ והקמנו את מדינתנו דווקא כאן ומהו תפקידנו בעולם? לפני ה'! מתוך החיבור אל המורשת ההיסטוריה לה' ותורתו אנחנו כאן!


אל זה צריכים אנחנו לדעת שאנו שייכים ולזה חייבים אנו לדאוג ולחנך את הדורות הבאים להיות מחוברים אל 'נצח ישראל'


שבת שלום

🍷 דוד ספיאשוילי


 

הפינה מוקדשת להצלחת כל חיילי צה''ל וכוחות הביטחון בכל מקום שהם , ישמרם ד' וישלח ברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם לעילוי נשמת מורנו האהוב הרב אלישע וישליצקי בן בלהה ברטה זצ''ל| הרב יצחק אידלס זצ''ל | הרב שמעון ביטון זצ''ל | יצחק בן שלום חיים ז''ל | שבתאי אג'יאשוילי ז''ל


 

**** להבדיל ****

לרפואת אלעד בן ג'וליה בתוך שאר חולי עמו ישראל.









פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page