top of page
חיפוש

כסף זה לא הכל

סדר עדיפויות בחיים וחשיבות חינוכו של הדור הבא

פרשת מטות | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה


כסף זה לא הכל -מטרות ואמצעים - פרשת מטות- מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי - לומדים יהדות באה
.
הורידו את • 307KB

 

מפרשת השבוע

שלום לכולם,

השבוע נקרא את פרשת מטות, הפרשה התשיעית בחומש במדבר.

"קודם כל צריך לדאוג לכסף, אם יש כסף - יש הכל!" יש לא מעט אנשים שחושבים כך, מכירים אותם?

בואו נתבונן האם זו צורת החשיבה הנכונה לחיים, ואיך הדברים קשורים לפרשתנו?


לפני הכניסה לארץ ישראל, באים שבט גד ושבט ראובן ומבקשים ממשה רבנו לשבת בעבר הירדן המזרחי. בתחילה משה רבנו לא מבין איך הם מעיזים להעלות על דעתם לא להיכנס לארץ, עד שסוף סוף הגיעו אליה אחרי המסע הארוך במדבר, ומוכיח אותם על כך ואומר להם: " לא למדתם לקח מחטא המרגלים?! אתם ממשיכים להתנגד לישיבה בארץ?!" הם מרגיעים אותו ואומרים לו כי אין להם שום עניין נגד הארץ עצמה, אלא מה?


"גִּדְרֹת צֹאן נִבְנֶה לְמִקְנֵנוּ פֹּה, וְעָרִים לְטַפֵּנוּ"

במדבר , לב , טז


כלומר, אנו רוצים לגור שם כדי שנוכל לגדל את צאננו הרב ברווחה ובנחת.

הם אפילו מודיעים כי ייכנסו לארץ ויהיו "החלוצים" במלחמת כיבוש הארץ, ורק לאחר שיעזרו לכל השבטים לכבוש את הארץ, יחזרו לעבר הירדן המזרחי. משה מקבל את דבריהם ומשביע אותם על כך. רק דבר אחד הוא לא מוכן לקבל:


"בְּנוּ-לָכֶם עָרִים לְטַפְּכֶם, וּגְדֵרֹת לְצֹנַאֲכֶם. וְהַיֹּצֵא מִפִּיכֶם תַּעֲשׂוּ".

שם, כד


שימו לב: בני ראובן וגד אמרו קודם כל שיבנו גדרות צאן למקנה שלהם, ואחר כך – ערים לטף (כלומר בתים למשפחותיהם). משה רבנו הופך את סדר העדיפויות: קודם כל ערים לטפם, אחר כך גדרות לצאנכם. משה רבנו אומר לשבטים: תיזהרו לכם! אל תקדימו את הטפל לעיקר. קודם כל דאגו לילדים, ולאחר מכן למקנה.

לחיים האישיים שלי

מהי נקודת האור המסתתרת כאן אשר יכולה להאיר את חיינו?

בואו נתבונן פנימה לתוכנו ונשאל את עצמנו את השאלה :"מה באמת חשוב לנו ומהותי בחיים? "

'כסף זה הכל (?)' - יש אנשים שחושבים שאם יהיה להם כסף, הם יוכלו לתת לילדים שלהם הכל ולהבטיח להם חיים מאושרים וטובים מעתה ועד עולם. או ילדים שחושבים שכסף באמת קונה את האושר האמיתי בחיים. כסף אינו יכול להשתוות בחשיבותו לזמן איכות של משפחה יחדיו. גם קניית פרסים ומתנות אינם מחליפים זאת באמת. הכסף הוא אמצעי אך הוא אינו המטרה. הוא יכול להועיל בבניית חיים טובים ונעימים, אך הוא לא יכול להיות הבסיס החשוב ביותר לכך! הוא לא יכול לשמש תחליף לערכים, למשמעות, לקשרים בין-אישיים.

בדבריו של משה רבנו נלמד מהו סדר העדיפויות בעם ישראל: הילדים , המשפחה קודמים לכסף. בניין הבית לילדים הוא אינו רק במובן החומרי כי אם במובן המהותי. קודם דאגו לפיתוח האישיות שלהם, לחינוכם ולהכשרתם להיות עצמאיים.

סדר עדיפויות , להבדיל בין אמצעים למטרות

בכל שלב בחיים אנו יכולים למצוא את עצמנו בצומת דרכים שבה עלינו לבחור ולהחליט מה לקנות, את היקר או הזול? מה ללמוד, משהו קל או שצריך להשקיע? מה לבקש מההורים? היכן לעבוד? לאן ללכת היום, למשחק עם חברים או לבילוי עם המשפחה? האם לקום בכלל בבוקר או להמשיך לישון?

השאלה היא אם סדר העדיפויות שלנו והשיקולים שמנחים אותנו בבחירתנו, נכונים. מה יותר חשוב ממה, ומה יותר משמעותי? מהי המטרה בחיים ומהו רק האמצעי, או מה בכלל לא מהותי בחיים שלנו ומה חסר חשיבות.

בכל מקרה, את '' אבן היסוד'' , הנלמדת כאן ( גם למבוגרים שביננו וגם לאלו שבעתיד יקימו את ביתם ) אסור לנו לשכוח: חינוכו ועתידו של ''דור-הבנים'' . אל לנו לשכוח חינוך הילדים הוא משימתנו החשובה בניין המשפחה חשוב לא פחות מבניין הקריירה וההגשמה העצמית .לחנך דור שמחובר לאותם מסורת וערכים דור שיהיה מתלמידיו של אברהם אבינו, דור שידאג לבצע זאת גם במשמרת שלו.


זהו נקודת האור מפרשתנו בה עסקנו, שתמיד צריך להיות נר לרגלינו, ומתוך כך לחנך את עצמנו ואת ילדינו.

שבת שלום

🍷

דוד ספיאשוילי




 


מעוניינים לקבל קישור ישירות לווצאפ שלכם בכל שבוע? לחצו כאן

bottom of page