top of page
חיפוש

מחשבה דיבור ומעשה

פרשת ניצבים | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה

מחשבה דיבור ומעשה - פרשת ניצבים (1)
.pdf
הורידו את PDF • 6.01MB

לעילוי נשמת מורי אבי שהשבוע פקידת שנתו

 

מפרשת השבוע

שלום לכולם,

השבת אנו קוראים את פרשת ניצבים, הפרשה השמינית בחומש דברים. שבת זו היא האחרונה בשנה זו. בפרשתנו מופעים הפסוקים הבאים:

כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא: לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ: ס

דברים ל , יא - יד


ישנה מחלוקת בחכמים מהי המצוה עליה הפסוק מדבר?

הרמב''ן אומר שזוהי מצוות התשובה וגם מונה אותה כחלק מתרי''ג המצוות. התורה מלמדת אותנו שמצות התשובה הרבה יותר קלה לביצוע ממה שהאדם חושב. זה אמנם דורש עבודה אבל זה אפשרי להשגה.


הרמב''ם אומר כי התשובה מתחילה בדיבור - בפיך! איך? על ידי וידוי.

בוידוי האדם לוקח אחריות על מעשיו ומתחרט עליהם. בשביל שאדם יעשה זאת הוא צריך לחשוב על מעשיו. מתוך המחשבה על המעשים נוצר הדיבור, וכך הלב של האדם מתעורר לעשות את השינוי הנדרש בחייו.

בתלמוד מופיע מקרה שבו אדם אומר לאישה התקדשתי לי, עבור זה שאני צדיק גמור והיא הסכימה. לאחר מכן התגלה שהוא רשע גמור, היא נחשבת מקודשת עדיין! למה? איך זה יכול להיות? אומרים רבותינו בתלמוד: שיש לראות בדבריו הרהור תשובה ולכן אין בכך שקר.


רואים אנו שאפילו הרהור תשובה - התעוררות של מחשבה קטנה על חזרה בתשובה, נחשבת למעשה גדול!

המחשבה החיובית, המעוררת דיבור חיובי ונכון, היא זו שתוביל גם למעשה טוב. כל צעד קטן של תשובה מעורר דברים גדולים והדבר קרוב אלינו וניתן להשגה!

נזכיר את דברי הרב קוק זצ''ל בספרו 'אורות התשובה' :


“עיקר הנפילות באות מפני שאינו מאמין בקלותה של תשובה”

אורות התשובה יד, ד


יש כאן יסוד גדול! המחשבה שהתשובה היא דבר שהוא בשמיים קשה ורחוב להשגה היא הגורמת לנפילה של האדם! מחשבות חיוביות ודיבורים חיוביים הם הדרך אל העשייה הנכונה והשלמה.


לחיים האישיים שלי


אין אדם שאינו רוצה להתקדם, להשתנות ולהיות טוב יותר ממה שהוא כעת.

לעיתים, לעשות שינוי בחיים נראה דבר קשה ומפחיד, אך אם נתבונן בדברים נפלאים אלו ונדע להקשיב אל הקול הפנימי שבנו נראה עד כמה הדברים קרובים אלינו, עד כמה הם אפשריים!

מספר עצות הניתנות ללימוד ולעבודה אשר יאירו את חיינו באור גדול:


1. קרוב אליך הדבר, מאוד!

אין אדם שלא רוצה להיות טוב יותר, הרצון הזה נמצא בתוכנו!

קודם כל אנחנו חייבים להאמין בזה, אח"כ לומר את זה - להוציא את זה בדיבור (לוודא שהאזניים שלנו שומעות). ואז גם הלב יתעורר ויתחיל תהליך התיקון והשיפור - תהליך התשובה! זה יתכן וזה אפשרי, כל עוד אנחנו מאמינים בקלות של התשובה!


2. לא בשמיים היא - קלותה של תשובה

היכולת להיות אנשים טובים יותר טמונה גם בהבנה, שאנחנו לא בשמיים, אנחנו בני אדם ולכן אנחנו גם יכולים לטעות. אין לנו ממה להתייאש. אף אחד לא מצפה מאיתנו להיות בשמיים.


3. נפלת בחטא? קום!

דבר עם עצמך ועם ה' על כך. תבדוק מה הדברים שצריך לתקן, איך אפשר לשפר ופשוט עשה זאת. את זה עשה מתוך שמחה ואמונה, ולא מתוך יאוש ועצבות. שהרי נאמר: “אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא” (קהלת ז, כ)


4. בפיך ובלבבך לעשותו

הסדר בפסוק שונה קצת ממה שאולי היינו חושבים שצריך להיות הסדר של התהליך.

אנחנו לומדים שעיקר מהפכת התשובה היא על ידי הפה - על ידי דיבור! דווקא הדיבור (שהוא הכח המיוחד של האדם) מעורר את הלב לתיקון המעשים. אין אדם שאינו רוצה להתקדם ולהשתנות ולהיות טוב יותר. לעיתים לעשות שינוי בחיים נראה דבר קשה ומפחיד, אך אם נתבונן בדברים נפלאים אלו נראה עד כמה הדברים קרובים אלינו, ואפשריים בהחלט.


שנזכה ונדע לדבר דיבורים טובים על עמנו ועל עצמנו

שבת שלום

🍷

דוד ספיאשוילי






 


לקבלת קישור בכל שבוע לחצו כאן




bottom of page