איכה ?

פרשת דברים -שבת חזון התש''ף | #מפרשת_השבוע_לחיים_האישיים_שלי | לומדים יהדות באהבה

מפרשת השבוע

שלום לכולם,

השבת אנחנו מתחילים את החומש החמישי והאחרון בתורה, חומש דברים, הידוע גם בשמו "מִשְׁנֵה תורה". שבת זו נקראת "שבת חזון", על שם ההפטרה שקוראים בשבת זו – "חזון ישעיהו בן אמוץ", מספר ישעיהו כמובן.


בפרשת דברים נואם משה רבנו את נאומו האחרון לעם, מתחילת חודש שבט ועד הסתלקותו מן העולם בז' באדר, וכולם מקשיבים. משה חוזר על כל המצוות והמאורעות שנאמרו בחומשים הקודמים, ותוך כדי כך מוכיח בעדינות רבה את עם ישראל על מעשיהם לאורך תקופת המדבר. הוא עושה זאת בדרך רמז, חוץ מנושא חטא המרגלים, שעליו הוא מרחיב ומפרט בפרשה זו ומוסיף עוד פרטים שלא נכתבו בפרשת שלח לך.

במהלך נאומו נאמר הדבר הבא:


"אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם?"

(דברים א, יב)

המילה איכה היא מילת תוכחה, אך היא מביעה פליאה, התפלאות מהמעשה או ממה שקרה.

מגילת איכה, שאותה קוראים בתשעה באב ,פותחת אף היא במילה זו, וכמו כן היא מופיעה בנבואתו של ישעיהו שאנו קוראים השבת בהפטרה.


חז''ל מראים לנו במדרש את הקשר בין חטא המרגלים לבין החטא הקדמון, של אדם הראשון. הקב''ה שואל את אדם הראשון "אַיֶּכָּה?", וחז"ל מסבירים כי כוונת השאלה היא לא למיקומו הפיזי של אדם, אלא למיקומו הרוחני, וזוהי קריאה עבורו לחזור אל רמתו הרוחנית ולתקן את דרכיו.


שאלה זו נשאלת גם על הנשיאים שחטאו, ועל העם שהאמינו להם ונתנו לפחד לשבש את אמונתם. הגיוני לפחד ממלחמות, ואולי זו אחת הסיבות לכך שמשה רבנו הסכים לשלוח מרגלים, לעשות הכנות טבעיות ולא להסתמך על הניסים בלבד. אבל פה היה פחד שונה. איך, לאחר כל הניסים שחוו וראו בעצמם, הגיעו למצב שהם אומרים:


"בְּשִׂנְאַת ה' אֹתָנוּ הוֹצִיאָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם לָתֵת אֹתָנוּ בְּיַד הָאֱמֹרִי לְהַשְׁמִידֵנוּ"?!

(דברים א,כז)

איך הם יכלו לחשוב שהקב''ה רוצה להשמיד את עם ישראל?!


שנאת החינם הזאת שהייתה למרגלים, ושאותה החדירו בליבות העם, מתחילה באיבוד הזהות, באיבוד הדרך. הם שכחו מהו הקשר והחיבור בין עם ישראל לריבונו של עולם. לא לחינם ראו חז''ל את הקשר בין "אַיֶּכָּה" ל"אֵיכָה". מתוך איבוד הזהות שלנו כבניו של ריבונו של עולם, נוצרו בנו הפחד ושנאת החינם.

חז''ל אומרים: "כל דור שלא נבנה בית המקדש בימיו – כאילו נחרב בימיו''. זה אומר שעדיין יש על מה לעבוד, את שנאת החינם ההיא צריך לתקן ולהרבות באהבת חינם, וכך גם נזכה לראות את בית המקדש בנוי במהרה.

לחיים האישיים שלי

כאנשים פרטיים

אנחנו עומדים פחות משבוע לפני תשעה באב. בית המקדש לא נבנה, וחטא המרגלים עדיין לא תוקן במלואו. מה עלינו ללמוד מכך לחיים הפרטיים שלנו, ולחיי העם כולו?

תיקון מתחיל לא בלתקן את האחרים, אלא בלתקן את עצמנו. לאהוב את עצמנו באמת.

האם אדם צריך לעשות הכול כדי שאחרים יאהבו אותו וירצו בקרבתו?

יכול להיות שאדם צריך לתקן בעצמו כמה דברים ולהשתנות. אבל לאבד זהות ולהיות מישהו אחר לגמרי? זו כבר שנאה עצמית!

לכן, אהבת חינם צריכה להתחיל בלאהוב את עצמך. כך נאמר גם בפסוק: ''וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ – כָּמוֹךָ"! כמו שאתה אוהב את עצמך. כשתדע לבדוק את עצמך ולהעריך את עצמך, וכמובן לאהוב את עצמך, גם יאהבו אותך. אבל אם אינך אוהב את עצמך – ספק אם אתה יודע לאהוב אחרים.

וכעם ישראל כולו?

הגענו למדינת ישראל לחיות כעם יהודי ולהקים כאן מדינה מתוקף הקשר ההיסטורי, כפי שהגדיר מחבר מגילת העצמאות. האם מותר לנו לאבד את זהותנו?

לאחרונה יש כאלה שמנסים, בכל מיני דרכים, לטשטש את הזהות השלמה של עם ישראל מכל מיני סיבות, ואפילו בטענה שאם לא נשמור על הקשר לעברנו – נרבה אהבה בעולם. גם זו שנאת חינם, שנאה עצמית. ככה לא מביאים תיקון לעולם, לא אהבה ולא גאולה.

זכינו לראות בהתממשות חזון הנביאים, בקיבוץ גלויות ובתקומת המדינה, אבל לא לאיבוד זהות פיללנו במשך אלפיים שנות גלות, כי אם בדיוק הפוך.

ברוך ה' שזכינו לשוב הביתה לאחר אלפי שנים בגלות המרה. אז אחרי שחזרנו סוף סוף הביתה והקמנו את מדינתנו, בואו נרבה אהבת חינם אמיתית, רק ככה אפשר לתקן!

שבת שלום ומבורך

🍷

דוד ספיאשוילי




הפינה מוקדשת

להצלחת כל חיילי צה''ל וכוחות הביטחון בכל מקום שהם , ישמרם ד' וישלח ברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם

לעילוי נשמת

מורנו האהוב הרב אלישע ושליצקי בן בלהה ברטה זצ''ל

להבדיל לרפואת

מיכל מאשה בת רבקה | שי בן שרה מינה סיטון | יעקב בן אסתר | אסתר איטה בת רחל

רוצים לקבל קישור ישירות לווצאפ בכל שבוע?

לחצו כאן


מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי פרשת דברים