top of page
חיפוש

מחברים שמיים וארץ

בהר בחוקותיי (על פרשת בהר) | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה


מחברים שמיים וארץ - על פרשת בהר - מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי
.pdf
הורידו את PDF • 297KB

 

מפרשת השבוע

שלום לכולם,


השבת אנו קוראים שתי פרשיות, בהר-בחוקותי ובזה אנו מסיימיים את חומש ויקרא בעז''ה.

פרשת השבוע פותחת בכך שהיא נאמרה בהר סיני.

שואלים חז''ל, מדוע מכל הפרשות מדגישה התורה שדווקא שפרשה זו נאמרה בהר סיני?

הרי אנו יודעים שבהר סיני נאמרו חלקים גדולים של התורה.

והתשובה היא: פרשה זו מרובה במצוות, בפרטים והלכות. חז"ל אומרים לנו, דעו לכם, כמו שמצוות השמיטה וכל פרטיה נמסרו בהר סיני כך היה עם כל מצוות התורה. כל מצווה וכל פרט ופרט שבה ניתנו למשה בהר סיני.

אולם קיים הסבר נוסף.

הפרשה עוסקת בעיקר במצוות הקשורות לארץ, לעבודת הארץ והאדמה, למצוות כמו שמיטה, יובל, גאולת קרקעות וכד'. לעומת זאת, הר סיני מסמל מעמד נשגב ונורא. שמימיות. רוחניות. לכאורה, נראה כאילו זה ההיפך הגמור מעבודת אדמה. ולכן חשוב לתורה להדגיש בפנינו, שהיא מתייחסת לכל חלקי החיים, גם אלה שמלכלכים את הידיים והבגדים בבוץ.


נקפוץ רקע 'אחורה בזמן' בחומש בראשית כאשר מסופר על סולם יעקב נאמר כך:


וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ.

בראשית כח יב

'בעל הטורים' (אחד מפרשני התורה) אומר שם כך:


סֻלָּם-בגימטריא סיני. שהראהו מעמד הר סיני:

בעל הטורים, שם


סֻלָּם בגימטריה שווה לסיני(130) . ה' הראה בנבואה ליעקב אבינו את מעמד הר סיני. התורה היא הסולם המגשר בין שמיים וארץ. היא הכלי והדרך לחיבור בין עולם החומר ועולם הרוח.

היהדות, אינה אוסרת על האדם להתעסק 'בענייני העולם הזה', 'עולם החומר', אך היא באה ואומרת לאדם שמשימתו היא ליצור את החיבור כסולם בין 'החומר והרוח' , 'הגוף והנשמה'.

בפרשת השבוע, אנו עוסקים בשתי מצוות אשר תפקידן 'לסייע' לאדם להתנתק ממרוץ השגרה, מהדאגה הכלכלית, ולהתחבר לנקודה הפנימית הנמצאת בו.

המצווה הראשונה היא מצוות השמיטה.


בכל שנה שביעית, החקלאי עוצר את אחיזתו בקרקע, אינו מטפל בה ואפילו מפקיר את ה'יבול' הגדל בקרקע שלו בשנה הזאת. זוהי מצווה מאוד מעניינת, מכיוון שרואים כאן שהתורה מכירה בכך שאדם נדרש לעבוד למחייתו, תוך השקעת מאמץ. (יש אף הרואים זאת כמצווה, שכן התורה אומרת "שש שנים תזרע כרמך").

אולם על אף זאת, היא קוראת לו לחדול מעבודתו אחת לשבע שנים, ולהבין שעל אף כל מאמציו, עליו לעשות הפסקה במרוץ, ולהיזכר שפרנסתו של אדם תלויה אך ורק בקב"ה.


מצווה שנייה היא מצוות היובל.

במוצאי שנת השמיטה השביעית, לאחר מחזור של 49 שנים (7 פעמים 7) מגיעה השנה ה-50 , אשר בה כל הקרקעות חוזרות לבעליהן המקוריים, החובות בטלים, וכל העבדים יוצאים אל החופשי.

זוהי מצווה מיוחדת, שלצערנו לא נוהגת היום. מצווה המאפשרת לאדם להתחיל את חייו מחדש, תוך הסרת שיעבודים מסוגים שונים.

ושוב נראה כאילו הפרשה נכתבה לכבודו של האדם הפשוט. העמל. העובד קשה למלאכתו. היא מראה שהתורה לא שוכחת אותו ודואגת לו, על מנת שגם הוא יוכל להגיע למרומי הר סיני.

המספר שבע חוזר על עצמו כמה פעמים בפרשה. מצוות השבת- גם היא קשורה למספר שבע. לאחר ששת ימי החול, אנחנו עוצרים ממלאכה ביום השביעי, עוזבים את אמצעי התקשורת, את העבודה, ומתחברים פנימה, אל המשפחה אל תחושת ביחד, מתנתקים מהעבודה ומתחברים אל הפנימיות, אל הדברים החשובים באמת.

מכירים את הביטוי הרקיע השביעי? תפקידנו הוא לחבר שמיים וארץ, היהדות מורה לאדם לחיות חיים משמעותיים. אל תחיה רק בשמיים, תתנזר מהעולם, ואל תחיה רק את הצד החומרי של העולם.


לחיים האישיים שלי


חיי השגרה עלולים להיות באמת שוחקים, במיוחד היום. אנו כל הזמן במרדף מהעבודה הביתה, הפלאפון מעדכן אותנו בכל רגע נתון מה קורה בעולם, עם החברים, בחיי המפורסמים ולא נותן לנו רגע אחד לחשוב, להתחבר פנימה.

במקרה ולא שמתם לב, כל המצוות המוזכרות למעלה, קשורות למספר 7. המספר 7 בתורת הקבלה מייצג את הנקודה הפנימית. היהדות מחנכת את האדם לחיות חיים של חיבור, של שלמות.

לעיתים מתעסקים קצת יותר 'בארציות' ולעיתים מתנתקים ממנה ומתעסקים קצת יותר ב'רוח'. אבל בסוף מחברים שמיים וארץ.

אני זוכר, שיחה שהייתה לי עם חבר במילואים. הוא אמר לי כך ''אנחנו לא שומרים שבת בבית, אבל קבענו כלל. אין בשבת שום אמצעי תקשורת, אין שיחה על שום עניין כלכלי, מתעסקים במשפחה, מסתכלים פנימה ועוזבים את כל מה שקשור אל מחוץ לבית.''.

התרגשתי מהשיחה הזאת, היא גרמה לי להבין שניתן להסתכל על הדברים בדרך נוספת. גם אם מצוות השבת, השמיטה, אולי לא כל כך מדברת אלינו. ואיננו מה שנהוג להגדיר ''שומרי תורה ומצוות'', אנחנו עדיין יכולים ללמוד מכך נקודה למחשבה לחיים האישיים שלנו.


אפשר, פעם בשבוע נעזוב את כל הדברים שמפריעים לנו להתעסק בדברים החשובים באמת, בנקודה הפנימית שבנו, בהתנהלות החיים, במשפחה. הניתוק הזה מעולם החומר, יאפשר לנו שנחזור לימי החול, להיות עם כוחות מחודשים והסתכלות אחרת.


שבת שלום

🍷

דוד ספיאשוילי








הצטרפו לקבוצת הווצאפ ותקבלו קישור בכל שבוע לרעיון חדש! ללא הודעות ספאם

bottom of page