top of page
חיפוש

ממשבר לגאולה

פרשת חיי שרה התשפ''ד - מלחמת חרבות ברזל | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה



ממשבר לגאולה חיי שרה חרבות ברזל
.pdf
הורידו את PDF • 325KB

לקבלת המאמר בקבוצת ווצאפ שקטה בכל שבוע לחצו כאן

 

מפרשת השבוע


שלום לכולם

השבת אנו קוראים את פרשת חיי-שרה, הפרשה החמישית בחומש בראשית.

פרשתנו מתחילה בהודאה על פטירתה של שרה אימנו ע''ה.

הפרשה פותח כך:

וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה: וַתָּמׇת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ.

בראשית כג, א-ב.


רבותינו אומרים שאברהם אבינו בכה על אשתו אבל לא הרבה בעצבות ובבכי. אומרים רבותינו שאין לראות בכך בגנותו של אברהם אבינו או שרה אימנו חס ושלום. משום שכל שנות חייה היו מלאים בטוב ומילאה את משימותיה ושליחותה בעולם הזה.

ומה מלמדת אותנו פרשת השבוע על אברהם אבינו, מה היו מעשיו לאחר מכן כשקם מאבלו?

הוא אינו נותן לעצמו להשתקע באבל ולאבד תקווה.

שהרי הבטיח לו ה' יתברך:


"וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה... (טו) כִּי אֶת כׇּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם.

שם יב,ב - יג ,טו


ואיפה כל זה התממש? כל הזמן ניסיונות ומבחנים. מתי זה יקרה?

חייו של אברהם אבינו לא היו פשוטים במיוחד, אך אברהם אבינו מעולם לא איבד את תקוותו, וגם לא ציפה שהכל ייעשה בדרך ניסית כזו או אחרת. אלא צועד קדימה ומממש את שליחותו בעולם. הוא גם ופועל למימוש שתי ההבטחות.


ארץ – קונה את השדה ואת המערה מתוך מבט של האחזות במקום לדורי דורות לו ולבניו עד עולם ולא רק לצורך הקבורה הרגעית.

זרע – דואג ופועל לשידוך בנו יצחק אבינו על מנת להמשיך את התפתחות וצמיחת המשפחה ובניית העם כולו.

הוא אינו מתפלל על כך ויושב ומצפה לנס הנוגד את חוקי הטבע, ואינו מאבד תקווה.

גם כאשר המציאות היא קשה וכואבת אברהם אבינו נמצא במקום של עשיה ומקיים את אשר ציווה אותו ה'.

את נקודת המבט הזאת שאברהם פועל על מנת לממש את הבטחת האל ראיתי בדברי הרב זקס זצ''ל.

הדברים מתחברים גם לדברי הראי''ה זצ''ל בעניין הציפייה לישועה. אשר אדם שבאמת מאמין בישועה העתידה לבוא אינו יושב ומביע את ציפיותיו רק במחשבות ובתפילות על כך, אלא גם פועל בצורה מעשית על מנת לגרום לדברים לקרות ולהתרחש.


לחיים האישיים שלי



נתבונן כעת בדמותו של אברהם אבינו מתוך הדברים ונראה מהן נקודות האור המסתתרות כאן אשר יאירו את חיינו

אברהם אבינו לא נתן לאתגרים ולנסיונות אשר עברו עליו בחייו לעצור אותו ולגרום לו לספקות באמונה, כי אם הפוך בכל שלב ושלב ראה והתבונן מהו רצון ה' ממנו כעת, כיצד יכול לצמוח מתוך המתרחש ולהתפתח. גם במצבים הקשים ביותר המשיך ללכת במסעו ולקיים את שליחותו בעולם.

אברהם אבינו קיבל הבטחות מה', ולא היו לו בהם ספקות לרגע, אך לא חיכה שה' יעשה את אשר אמר והוא רק יתפלל על כך. הוא פעל למימושן יחד עם ברכת ה' שתסייע לו בכך. האדם המאמין באמת לא מצפה מה' להלחם את מלחמותיו אלא הוא מבין שהוא השליח בעולם הזה וצריך לפעול על מנת לזכות בברכת ה' ובקיום הבטחותיו.

גם כאשר מאבדים את היקר מכל, אברהם אבינו לא עוצר מלכת. הוא יושב ומתאבל, אך לא ממשיך לעשות זאת לנצח אלא, ממשיך את חייו במטרה לפתח ולהצמיח את משפחתו , עמו ואת ההאחזות בארצו.

דווקא השבת בקוראנו בתורה על קניין מערת המכפלה

מדינת ישראל עברה משבר לא פשוט, אך הוא גם אינו הראשון. בוודאי שכואב על אובדן של כל אדם מישראל וכל חייל. אך עלינו להמשיך ולקום. לחזור למהותנו ולהרים את הראש בגאון.

לחנך כאן דור שמחובר למורשתו ולזהותו, לאור אבות האומה. לזכור מהו שטר הקניין שלנו על ארצנו. דור כזה שנלחם על זכותו מתוך אמונה בצדקת הדרך שאינו חושש מניצחון אויביו והולך על פי אמות המוסר השייכות לעמו.

שנזכה לפעול עם אל, להכרית את אויבנו ולהרבות אהבה ביננו ולממש את זכותינו ואחיזתנו בארצנו , לצמוח ולפרוח בהקמת משפחות והבאת חיים לעולם ובכל התחומים כולם.


שבת שלום

🍷

דוד ספיאשוילי





44 צפיות0 תגובות
bottom of page