top of page
חיפוש

"לנוע אל היעד" - להיות מובילי עולם במלכות שדי

פרשת נח - מבצע חומות ברזל | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה



לנוע אל היעד - פרשת נח מבצע חרבות ברזל
.pdf
הורידו את PDF • 2.85MB

 

מפרשת השבוע

שלום לכולם, השבת נקרא אנו את פרשת נח, הפרשה השניה בחומש בראשית. בפרשתנו נאמר על נח כך:

"אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ".

בראשית ו,ט


רש''י מלמד ומסביר על הדברים שנח היה כזה שהיה עושה תמיד את מה שה' מבקש. אבל הוא לא היה פועל מיוזמתו, אלא מחכה לקבל הוראה מפורשת מה צריך לעשות. הוא היה מקיים את דבר ה', שזו זכות גדולה בפני עצמה, אבל מעצמו לא היה יוזם דבר.

רבותינו אומרים על התנהגותו של נח שמצד אחד עשה את מה שה' ציווה לגבי התיבה, אך לא התפלל וניסה לבטל את הגזירה, ועל פי הפשט גם לא פעל לקרב אנשים במהלך זמן הבניה.

הרי, ה' יתברך גם לא קצב את זמן הבניה של התיבה, אלא אמר כי לאחר בניית התיבה והכניסה אליה יבוא המבול בעקבות המצב הקיים בעולם.

לעומתו, אברהם אבינו לא היה יכול לשבת לרגע בשקט. כאשר היה מבין שהוא יכול לפעול טוב, ולעשות טוב למען האחר והמציאות כולה, הוא מעצמו היה קם ועושה את הדברים, ללא כל המתנה למצווה ברורה מלמעלה כדי לפעול. הוא לימד אנשים על מציאותו של האל יתברך, ואין עוד אלוה אחר בלעדיו. לא היה מוכן להכיל את החמס והגזל. נלחם בכל חוסר מוסר, ומתפלל אפילו על סדום.


אברהם אבינו הוא אישיות אחרת, מציאות שונה לחלוטין, ולא לחינם הוא אבינו! בפרשת וירא כתוב על אברהם אבינו כך:


"וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי אֵל שַׁדַּי הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים".

בראשית יז,א


הרמב"ן אומר בפירושו על פסוק זה כי אברהם אבינו הלך לפני ה', הוא לא חיכה למצווה מפורשת וברורה בכל צעד ושעל, אלא נקט יוזמה ולקח אחריות על המציאות במשך כל ימי חייו. כפי שכתוב בפסוק - "התהלך לפניי". כביכול ה' מזמן את אברהם להיות המוביל - והוא ילך אחריו!


במאמר אחר עסקנו בהשוואה בין משה רבנו לבין נח המופיעה במדרש רבה. נביא את דברי המדרש בקצרה:


"אָמַר רַבִּי בֶּרֶכְיָה, חָבִיב משֶׁה מִנֹּחַ, נֹחַ מִשֶּׁנִּקְרָא אִישׁ צַדִּיק, נִקְרָא אִישׁ אֲדָמָה, אֲבָל משֶׁה מִשֶּׁנִּקְרָא אִישׁ מִצְרִי, נִקְרָא אִישׁ הָאֱ-לֹהִים".

משה רבנו היה חביב מנח, מכיוון שדאג לצורכי הכלל ומסר נפשו על אנשים שאינו חייב להם כלום לכאורה. הרי הוא עצמו היה "איש מצרי", והרג מצרי אחר כשראה שהוא מכה איש עברי. לכן עולה הוא ומתעלה עד שנקרא "איש הא-להים".

רואים אנו את מהותו של העם היהודי ממייסדי האומה, אברהם אבינו ומשה רבנו, מהי דרכו של עם ישראל: להיות ההולכים לפני ה', מוסרי נפש למען הכלל ומובילי עולם במלכות שדי.



לחיים האישיים שלי

מדהים בכל פעם מחדש איך דברי הפרשה בכל שנה מחדש, מתקשרים למצב בו אנו נמצאים ברמה הלאומית והפרטית ומאירים את עיננו ומרימים את המבט אל נקודת המבט הפנימית אשר תאיר את חיינו.


גזירת המבול

בשנים האחרונות יש כל מיני גורמים המחפשים לפלג את העם ולגרום לו להתבלבל מהי דרכו וזהותו האמיתית. אך השאלה היא אם אנחנו משלימים עם המצב המבולבל או פועלים למען החיבור של העם כולו אל אותה נקודה פנימית המאחדת את כולנו. האם אנחנו יושבים בתוך התיבה כל אחד ואחת ומתבצרים בעמדנו, או פועלים למען הקירוב והאחדות בצורה מעשית. או לכל הפחות מתפללים עליה.

כאשר קמים אויבינו עלינו, יודעים אנחנו להיות מאוחדים בצורה שאין כדוגמתה. אבל עלינו לחשוב כיצד אנחנו ממשיכים לפעול למען הדבר הזה ביום שאחרי.


מוסרי הנפש - שלוחי מצווה אנשי הא-להים.

לוחמי צה''ל וכל כוחות הביטחון באשר הם מוסרי הנפש על עמ''י. הם העוסקים במצווה הגדולה של עזרת ישראל מיד צר, וההולכים להכרית את הרשעים הארורים מן העולם. הם נלחמים את מלחמתו של ה' יתברך ברשע הקיים בעולם!

גם אם אינם נראים צדיקים כלפי חוץ, צדיקים טהורים הם בפנים. הם אינם יכולים לסבול שאחיהם בצרה. וכולנו יחד מתאחדים למשימה אדירה זו! לובשי ציצית או לא, אין עם כיפת השמיים או כיפות סרוגות - כולם מוסרים את הנפש יחד למען עמ''י וארץ ישראל! אין להם צורך בשום סגולה על מנת לחזור בשלום הבייתה. מסירות נפש על עם ישראל ,ארץ ישראל ומדינת ישראל ,אין מצווה גדולה מזו!


לצאת מן התיבה

כל אחד ואחד צריך לצאת מן התיבה, לראות מהן משימותיו שבעזרת קיומן הוא תורם את חלקו בהפיכת העולם להיות טוב יותר.

כל אחד ברמתו על פי גילו ויכולותיו! במסירות נפש בקרב, בחינוך ילדי ישראל ובדאגה לשלומם, בבית במשפחה, בסיוע לחברים בכיתה ועוד. כיום במצב בו אנו נמצאים , וביום שאחרי!

לא מתוך דאגה לצרכיו האישיים, ולא לאחר המתנה לציווי והוראה ברורים והבטחה לשכר בעולם הבא, אלא מתוך הידמות לאבותינו הקדושים, מתוך רצון להיות ההולכים לפני ה'!


שנזכה להיות מובילי המציאות, מובילי העולם במלכות שדי ונוביל את העולם אל הגאולה השלימה במהרה בימנו אמן!


שבת שלום

🍷

דוד ספיאשוילי


 




bottom of page