פרשת פנחס | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה
מפרשת השבוע
שלום לכולם, השבת נקרא בבתי הכנסת את פרשת פנחס. הפרשה השמינית בחומש במדבר. מי היה מאמין שפעולה חוזרת על עצמה, יום אחר יום, יכולה להיות מפתח להתקדמות רוחנית?
נאמר בתורה כך:
וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אֶת קָרְבָּנִי לַחְמִי לְאִשַּׁי רֵיחַ נִיחֹחִי תִּשְׁמְרוּ לְהַקְרִיב לִי בְּמוֹעֲדוֹ: וְאָמַרְתָּ לָהֶם זֶה הָאִשֶּׁה אֲשֶׁר תַּקְרִיבוּ לַה' כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה תְמִימִם שְׁנַיִם לַיּוֹם עֹלָה תָמִיד:
במדבר פרק כח פסוק א - ג
אומרים רבותינו, למרות שברמה הטכנית הפעולות הן חוזרות על עצמן בכל יום. אין כאן חזרתיות ומעגליות אלא בדיוק ההפך מכך. בכל יום מחדש, עבודה מחודשת בשמחה מחודשת ובכוחות מחודשים. אינו דומה יום אחד לקודמו. עד מתי? תמיד! עליה מתמדת! הדברים מזכירים קצת את שדיברנו בעבר על מנחת החביתין אותה מקריב כהן גדול. התחדשות מתמדת
.
הרב קוק זצ''ל בספרו עולת הראיה מוסיף ומדבר על 'תולעת השגרה' , המכרסמת לאט לאט את כוחות החיים וההתחדשות שיש לאדם. אך בניגוד לאותה תולע(ת) ישנה עולת התמיד. ההתמדה והעמל בכל יום מחדש לעלות להתפתח ולצמוח.
מעניין כי ניתן לראות בכך את הקשר והסמיכות בכתוב לבחירתו של יהושע למנהיג על עם ישראל. יהושע היה מתמיד. בכל יום מחדש הגיע סידר דאג ולמד כמאמר רבותינו ז''ל במספר מקמות 'ואמר השם משמואל' ''לא ימיש מתוך האוהל והיו עליותיו דרגא בתר דרגא יום אחר יום (פרשת ויחי ,תרעו).''
ביקש משה רבנו מה' יתברך מנהיג שיכול להתאים לכולם למרות חילוקי הדעות שיהיו ביניהם ולהנהיגם. ה' נענה לבקשתו של משה רבנו. מוסיף ומרחיב השם משמואל בפרשתנו וזה לשונו:
"וזה יתכן רק אם כל ישראל באחדות, היינו שכולם יש להם תכלית אחת, היא עבודת ה' ...הא למה זה דומה לשר המפקד על צבא המלחמה שלכולם יש תכלית אחת לנצח את האויב והוא פוקד עליהם מה שיעשה כל אחד ואחד, ובזה הוא מאחד אותם. כן מנהיג ישראל צריך להנהיג לכל אחד ואחד סדר עבודתו כפי שורש נשמתו, וזהו (=וזה יהיה אפשרי ) רק אם תכלית כוונתם אחת, אבל אם אינה לתכלית אחת לא יוכל המנהיג להועיל להם".
פרשת פנחס, תרע
והביטוי לאחדות הוא העבודה של עולת התמיד , קורבן הציבור כולנו כיחד כאחד, בכל יום מחדש עולים מעלים ומתעלים ומכוונים יחד לפני ה' יתברך.
לחיים האישיים שלי
אנחנו לאחר יז בתמוז שאחד מחמשת הדברים אשר אירעו בו , בטל התמיד. כיום, מעבר לתפילה שהיא כנגד קורבנות, נתבונן ונראה מה ניקח לעבודת המידות שלנו. הדבר נכון בכל שלב בחיים ובכל תחום בחיים. בהצלחה בלימודים ובמיוחד לימוד התורה , אדם הרוצה להיכנס לכושר, פיתוח כישרון אישי, בזוגיות וכו'.
המחדש בטובו בכל יום תמיד.
בכל יום מחדש אדם מחזיר בנו נשמה טהורה. במילים 'רבה אמונתך' אנחנו מביעים את ההבנה שה' מאמין בנו ונותן לנו שוב יום חדש לבצע בו את שליחותינו בעולם. הדבר הזה הוא מצבר רוחני עצום לאדם, להתמלא באמונה בעצמו וביכולותיו.
קביעות בעלייה
לקביעות בעמל , יש ערך עליון. הקביעות נדרשת כל הזמן. כמו עולת התמיד, שהייתה מוקרבת באור ובין הערביים, עלינו להתמיד גם כשהחיים מלאים באור ואנחנו מרגישים שהכל מושלם וטוב. גם כאשר החיים הם במצב של 'בין הערביים' (=זמן שיש לגביו ספקות אם הוא יום או לילה) , העמל הוא במצב של תנועה מתמדת. אין ההתמדה נמדדת באירועים גדולים ובמצבים מיוחדים אלא בשגרה היומיומית. כל עוד נשמה בקרבנו, ההתמדה בקביעות היא דרך חיינו.
תכלית אחת
כולנו רוצים שלמות, חיים טובים יותר ברמה האישית וברמה הלאומית. בימים המורכבים בהם אנו נמצאים בהם קם עמלק עלינו במטרה לכלותינו, עלינו להתעלות ולהיזכר בתכלית האחת המשותפת לכולנו. כפי שעזבנו את רפידים והגענו לאחר המלחמה בעמלק למרגלות הר סיני כאיש אחד בלב אחד. כך גם עלינו להיזכר ביום שאחרי את התכלית האמיתית המשותפת שלנו, כולנו.
שנזכה לעמול, כולנו על אותה אחדות אמיתית לשם אותה תכלית.
''ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך''
אם נסכם,
פרשת פנחס מאירה לנו את הדרך להתחדשות רוחנית מתמדת. מקרבן התמיד ועד לבחירת יהושע, אנו לומדים על כוחה של ההתמדה המלווה בהתלהבות מחודשת. בימינו, מול אתגרי השעה, נקראים אנו ליישם לקח זה בכל תחומי חיינו - בלימוד תורה, בתפילה, בעבודת המידות ובחיזוק האחדות בעמנו. כל בוקר מביא עמו הזדמנות חדשה להתקרב לבוראנו ולממש את ייעודנו. יהי רצון שנזכה כולנו, כאיש אחד בלב אחד, להתחדש תמיד בעבודת ה', ולהאיר את העולם באור תורתנו ובמעשינו הטובים. כן יהי רצון."
שבת שלום
🍷
דוד ספיאשוילי
רוצים לקבל קישור ישירות לווצאפ בכל שבוע?
לחצו כאן
Comments