top of page
חיפוש

מסע ישראלי

פרשת וישלח התשפ''ד - מלחמת חרבות ברזל | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה



בס''ד מסע ישראלי פרשת וישלח התשפ’’ד מבצע חרבות ברזל- מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי - לומ
.
הורידו את • 1.95MB


 

מפרשת השבוע


שבת שלום לכולם,

השבת אנו נקרא בבתי הכנסת את פרשת וישלח, הפרשה השמינית בחומש בראשית.


המפגש בין יעקב ועשיו

בפרשה מתואר המפגש בין יעקב אבינו לעשיו אחיו הרשע. ברצוני להתעכב על נקודה עליה דיבר רבות מורנו ורבנו הרב אלישע וישליצקי זצ''ל בפרשתנו.

כאשר יעקב אבינו ועשו אחיו נפגשים מופיע כך:


יַעֲבׇר נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ וַאֲנִי אֶתְנָהֲלָה לְאִטִּי לְרֶגֶל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר לְפָנַי וּלְרֶגֶל הַיְלָדִים עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה.

שמות לג, יד.

עשו מבקש מיעקב להצטרף אליו. ויעקב מסרב להצטרף למסע יחד עם אחיו. אומר יעקב לאחיו אנחנו אמנם בנים לאותו האבא ואותה אמא, אך איננו בני אותו העם.


ההבדל בין יעקב אבינו לעשיו

אומר רשי הקדוש כך:

· לאטי - לאט שלי, לשון נחת: ההולכים לאט (ישעיהו ח', ו')

· לרגל המלאכה - לפי צורך הליכת רגלי המלאכה המוטלת עלי להוליך.


אומר יעקב אבינו: אני יודע שיש לי משימות אותם אני צריך להוביל במציאות, אני וילדי.

והם משימות שדורשות מבט לטווח ארוך ורחוק. את המשימות האלה אני מקבל מריבונו של עולם ומקבל ממנו את הכוחות לעמוד במשימות האלה. המשלח הוא זה שנותן את הכוחות לבצע את השליחות. יש לי משימות לתקן את המציאות, לגדל את כוחות הנפש ולהתמודד מתוך מבט כזה עם המציאות שלפני.

אתה אחי, פועל מתוך דחפים אישיים ורוצה להשיג את הכל - עכשיו. כזה שמוכן בשביל נזיד עדשים שעשוי כאן ועכשיו - מוכן למכור את הכל. אני ואתה מבטאים מציאות שונה לחלוטין ולכן אחי, איננו יכולים לצעוד יחד בעולם.

גם אם אתה תבין את המושג לאט, זה לא יהיה הלאט שלי. יש לי יעודיים אלוקיים שאותם אני צריך לממש (כפי אומר האברבנאל בפסוק). 'עלות עליי' (לשון הפסוק הבא) , זאת אחריות אלוקית שנתנה לי.

גם אם אתה תבין את המושג לאט, לא תבין את הלאט שלי כי יש לי בדיוק כמו שאמר האברבנאל, יש לי יעודיים אלוקיים אני יודע שאני צריך לממש אותם. ''עלות עליי' (בפסוק הבא) זה אחריותי ואני מקבל מזה כוח שלא אני על הבמה, הקב''ה על הבמה לא אני!

אני רק השליח של מי שנתן לי את השליחות והיא הקובעת את משימותיי. זה לא מתאים לקצב שלך, לא מתאים לאופי שלך. אי אפשר ללכת ביחד.




לחיים האישיים שלי


בכל שבוע אנחנו עוסקים בהבנה כיצד אנחנו לוקחים את מסרי הפרשה לעבודה פנימית אבל לא מתוך מבט מצומצם כמו שזה אולי נשמע. לחיים האישיים שלי מתוך מבט של גדלות בתורה. איפה אני הקטן פועל בתוך המבט של תיקון המציאות כולה ולא רק את חיי האישיים.


לאט שלי - מהו המקור למשימות שלי בחיים.

לאור מה אדם בוחר את משימותיו. האם על פי האופנה העכשוית הקוראת לו להצטרף לעדר או מתוך אמת פנימית המחוברת אל מקור האמת. על פי מה שיספק את תשוקותיו הפתאומיות או כאלה שיקדמו את העולם אל מקום טוב יותר. האם אני שם את עצמי על הבמה במובן השטחי של הדבר או שאני שליח של מי שאמר והיה העולם ובא לבצע את המשימות שהוא דורש ממני


החיים הם לא מיקרוגל (כמשל).

החיים הם לא מיקרוגל. אוכל שמוכן במיקרוגל הוא אמנם מוכן מהר ובקלות. אבל את טעמו של האוכל את ההנאה מהאוכל אין להשוות לארוחה שעמלו עליה והכינו אותה ממש. הישג אמיתי הוא הישג שנעשה עליו מאמץ ועמל בצורה ראויה ורצינית. האם אני עמל כדי לאכול או מחפש נזיד עדשים מוכן ומוכן למכור בשבילו את הכל? אני יעקב או עשו.


לְרֶגֶל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר לְפָנַי וּלְרֶגֶל הַיְלָדִים (מן הפרט אל הכלל)

השליחות של עמ''י איננה רק של אבות האומה אלא משימתם הייתה לחנך את ילדיהם לאור אותה מלאכה, אותה שליחות. הילדים הם הילדים לאורך כל הדורות.

אין מלאכתנו להיות כאלה ההולכים אחרי התרבות של עשו. אל לנו להתבלבל וללכת אחר דמיונות של תרבויות זרות. לא הצלחה עכשיו, לא שלום עכשיו ולא משיח עכשיו!

הצלחה נקנית על ידי מאמץ ועמל. להשיג שלום ושקט אין קסמים ופתרונות שרוול. אלא הליכה בתהליכים אמיתיים לאור המלאכה אותה נתן לנו מי שאמר והיה העולם! וירשתם אותה וישבתם בטח! הבריחה מהמלאכה והנהירה אחרי תפיסות של קיצורי דרך מביאים לחורבן ערכי ומוסרי גם ברמה הפרטית וגם ברמה הכללית.

כמו שעשו לא הצליח להשפיע על יעקב אבינו אז כך גם אסור לתת לו להשפיע היום!

יעקב ישב באהלה של תורה על מנת לדעת מהן המשימות שלו ולפתח יכולת להתמודד עם עשיו בצורה הטובה ביותר. כך גם אנחנו כיום צריכים לדעת להתחבר לאמת הנצחית מתוך : "נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם ..."


לאחר מה שהתרחש ואלו אשר קמו לנסות לכלותינו. חייבים אנו להתעורר מתפיסות 'עשויות' שהביאו אותנו למקום שבוא האויב הצליח לקום. לזכור מתוך איזו אמת, קמה מדינת ישראל ולפעול מתוך האור הגדול של נצח ישראל אשר יביא אותנו אל הניצחון. יש לנו סבלנות להגיע אל הגאולה השלמה ולבצע את המשימות הניתנות לנו וכך נגיע אל הניצחון האמיתי ובוא יבוא הוא כי אנחנו עם הנצח! עם הנצח לא ישבר , ולא מפחד מדרך ארוכה!



שבת שלום

🍷

דוד ספיאשוילי








59 צפיות0 תגובות
bottom of page