top of page
חיפוש

מוסר יהודי

פרשת וירא - מלחמת חרבות ברזל | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה


מוסר יהודי - חרבות ברזל פרשת וירא
.pdf
הורידו את PDF • 1.77MB

 

מפרשת השבוע

שלום לכולם,

השבת נקרא יחד בבתי הכנסת את פרשת וירא, הפרשה הרביעית בספר הישר, חומש בראשית. לאחר שיצחק גדל וההורים המאושרים עשו משתה ושמחה לכבוד המאורע, נאמר כך:


וַתֵּרֶא שָׂרָה אֶת בֶּן הָגָר הַמִּצְרִית אֲשֶׁר יָלְדָה לְאַבְרָהָם מְצַחֵק:

בראשית כא , ט

אומרים רבותינו שאברהם אבינו לא התייחס לישמעאל כאל פחוּת מיצחק בנו, והוא התאמץ ללמד את שניהם לחיות על דרך הישר, מהו מוסר אמיתי וללכת על פי דרך ה'. אך שרה ראתה כי ישמעאל, במקום לקבל את הדברים, עושה מכל דבר צחוק וליצנות.


רש''י אף מוסיף נקודה נוספת ואומר כי היה עומד עם יצחק בשדה, יורה בו חיצים, וטוען שזה סתם משחק, שכוונתו הייתה להורגו 'בכאילו'.


ובעל צרור המור אומר שהייתה שרה חוששת שישמעאל יוציא את יצחק לתרבות רעה. ובליקוטי אנשי שם מובא כי היה מדרדר גם את שאר האנשים לתרבות רעה.

שרה אימנו, שהיא האם הראשונה של האומה, יודעת מהי דרכו האמיתית של אברהם, ויודעת כי אין מקום לתופעה הזאת בביתה, ועליה לדאוג לכך שהיא תיעקר מן השורש. לכן קוראת היא לבעלה:


וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם: גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ, כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק:

שם, י



היורש היחיד שימשיך את אברהם אבינו ובו תתקיים ההבטחה הא־להית הוא יצחק.


וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם עַל אוֹדֹת בְּנוֹ: וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם אַל יֵרַע בְּעֵינֶיךָ עַל הַנַּעַר וְעַל אֲמָתֶךָ, כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה - שְׁמַע בְּקֹלָהּ, כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע:

שם , יא-יב


היה קשה לאברהם שבנו יצא לתרבות רעה וכי הוא נאלץ לגרש אותו, אך הקב''ה נגלה אליו ואומר לו: עשה מה ששרה אומרת לך. ורבי יצחק אברבנאל אומר כי מאת ה' הייתה זאת, על מנת שלא יושפע יצחק מתרבותו הרעה של ישמעאל, וממנו תצא האומה הישראלית שעליה להמשיך ולקרוא בשם ה' בעולם על אדמת הקודש, ארץ ישראל.


ואברהם אבינו, גם אם המצב היה מורכב בעיניו והיה עצוב על כך שבנו יצא לתרבות רעה וכאב לו עליו - כאשר הבין שזהו רצון ה', נאמר עליו כשניגש לבצע את המשימה

וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר...וַיְשַׁלְּחֶהָ ...

שם , יד

לאחר מצוות האל, ללא כל ספקות והשפעות של גורמים זרים, מקבל אברהם אברהם אבינן את הדין קם בזריזות, שומע בקולה של שרה אשתו ומבצע את אשר אמרה וכמצוות בוראו.


לחיים האישיים שלי

משימתנו היא ללכת בדרכי אבותינו, להמשיך ללכת במסע הגאולה וללמוד מהי נקודת האור המסתתרת כאן אשר תאיר את חיינו.


סור מרע, ועשה טוב.

שרה אימנו לא פועלת לגירוש ישמעאל כי הוא לא בנה, אלא כי היא מזהה נקודה מוסרית רקובה אשר עלולה להשחית את בנה, את ביתה ואת עמה. לכן היא אינה מתבלבלת, ודורשת לעקור את התופעה הזאת מביתה ומיד. כך כל אדם, אל לו להתבלבל בנושאים מוסריים, אלא לעקור מן השורש עיוותים ומידות רעות, וע''י זה יוכל להופיע את הטוב הקיים בו.


מוסר יהודי

תרבויות זרות טוענות שגם בהן יש מוסר. אך מוסר יהודי אינו תלוי בחכמה של בני אנוש, אלא בדבר ה'. אסור לנו לתת מקום בחיינו לתפיסות זרות מן העולם הנוצרי, שיכתיב לנו מהו המוסר שעל פיו אנחנו צריכים לנהוג.


איננו מפנים את הלחי השניה למי שרוצה להורגנו, איננו מרחמים עליו מכל סיבה שלא תהיה ולא חסים עליו, אלא מקיימים בו את דברי דוד המלך ע''ה: "אֶרְדּוֹף אוֹיְבַי וְאַשִּׂיגֵם וְלֹא אָשׁוּב עַד כַּלּוֹתָם" (תהילים יח, לח), ואת דבר ה' אשר אמר לאברהם: ''כל אשר תאמר אליך שרה - שמע בקולה''.


שנזכה לקיים את רצון בוראנו וללכת בדרכי אבותינו ברמה הלאומית ומתוך כך גם בעבודת המידות האישית


שבת שלום

🍷 דוד ספיאשוילי




bottom of page