top of page
חיפוש

הסתכלות באחריות



 

פרשת ויקרא התש''ף |#מפרשת_השבוע_לחיים_האישיים_שלי | לומדים יהדות באהבה

 

מפרשת השבוע


בשעה טובה, אנחנו פותחים את חומש ויקרא. חומש ויקרא נקרא גם תורת כהנים. משום שרובו עוסק בעניינים הקשורים לעבודת הקורבנות במשכן ובמקדש.


הקורבן הראשון המתואר בפרשה הוא קורבן עולה. אחד מהשלבים אותם עושה האדם אומרת התורה:


וְסָמַךְ יָדוֹ עַל רֹאשׁ הָעֹלָה וְנִרְצָה לוֹ לְכַפֵּר עָלָיו.

ויקרא, א, ד


בעל הקורבן, מניח ידיו על ראש הקורבן ומתוודה על מעשיו. הוא מודה על חטאיו ומבקש מחילה על הדברים שעשה.

שלב זה הוא חשוב מאוד בהקרבת הקורבן. הסיבה לכך היא שבאמירת הוידוי האדם מודה על כך שהוא האחראי על מעשיו. ובלי הודאה זו, אי אפשר לחזור בתשובה, אי אפשר לתקן את המעשים שלנו ולהגיע למדרגות גבוהות יותר.

כך מלמדים אותנו רבותינו הגדולים: רבנו ה'נשר הגדול', הרמב''ם בהלכות תשובה, וכך גם מרן הרב קוק זצ''ל בספרו 'אורות התשובה'.

ההבנה שהאדם הוא אחראי על מעשיו בעצמו ויש לו בחירה חופשית על מעשיו, הם תנאי בסיסי לתיקון והתקדמות, בלעדיו הקורבן יכול להיות מוקרב על המזבח, אבל זה לא שווה כלום. כך גם תהליך התיקון שלנו.

לחיים האישיים שלי.

בשבוע שעבר דיברנו על 'להיות בענווה'. והסברנו את הדברים בעניין התקופה.

אני חושב שגם דברים אלו קשורים והם בעצם לימוד מעמיק יותר של מה שדיברנו שבוע שעבר, עליית מדרגה.

הרבה אנשים אומרים לי, שהם חושבים שהמגפה הזאת באה לעולם בגלל עבירה כזאת או אחרת שאנשים עושים. אמרתי לאותם אנשים, אל תסתכלו מה האחרים עושים ואת זה אני אומר בראש ובראשונה לעצמי, ומזמין אתכם לחשוב איתי יחד.


1. אם אתה חושב שזה על משהו רע שנעשה בעבר, תבדוק את עצמך בלבד אם אתה עושה את המעשה הזה, או מעשים אחרים ותאמר בליבך: ''ריבונו של עולם, אני בסך הכל בן אדם, אבל אני מקבל על עצמי לתקן את עצמי, ויהי רצון שבזכות זה, תיעצר המגפה''.


2.אולי אני צדיק ואין לי עבירות כאלו, אז נבדוק את עצמנו בנקודה של לימוד זכות ועין טובה. האם לאחרונה דיברנו טוב על חברינו או היינו עסוקים בלהעביר עליהם ביקורת?

הרי הקטורת מכפרת על הלכות לשון הרע, והיא עצרה את המגפה כפי שדיברנו בשבוע שעבר. קטורת אין לנו כיום. אז בואו נחפש ונלמד זכות על כל מי שאנחנו מכירים, נאמר ונחשוב מעתה רק דברים טובים.

ונאמר ''ריבונו של עולם, מעכשיו אני מקבל על עצמי להשתדל יותר, לא לשפוט אחרים אלא ללמד עליהם זכות, ולומר ולחשוב רק טוב על אחרים. ויהי רצון שבזכות זה, תיעצר המגפה''.


3. פגעו בנו? נדע למחול. גם אם לא ביקשו ממני סליחה. אולי בזכות זה שאנחנו נמחל בלי חשבונות בכלל, אז ה' ימחל לנו ולעולם כולו? כאן ורק כך אנחנו יכולים לקחת אחריות על מעשיהם של אחרים

הרי ביום הכיפורים לימדו אותנו חכמים שלפני שהאדם בא לבקש סליחה מה' יתברך עליו לבקש מחברו תחילה. אז בואו לא נחכה שיבקשו מאיתנו. נהיה קצת בענווה ונאמר בפה ובלב שלם:


''ריבונו של עולם, הריני מוחל וסולח לכל מי שהכעיס אותי ולכל מי שפגע בי. אין בי כעס יותר על אף אדם. ואתה בבקשה מחול ותסלח גם אתה לעמך ישראל ולעולם כולו. כפי שביקשה רחל אימנו על בניה, כך אנחנו מבקשים ממך מחול וסלח לנו על מעשינו ויקראו לפניך זכיותינו"


בואו ניקח אחריות מתוך ענווה גדולה. נתפלל לפניו ויהי רצון שיתקיים בנו במהרה


וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה.

במדבר יז, יג


יהי רצון שיתקבלו תפילותינו והשתדלותנו.

שנזכה להראות אהבת חינם וראיית הטוב


שבת שלום ומבורך לכל תלמידנו ,לעם ישראל ולעולם כולו

🍷

דוד ספיאשוילי

רב בית הספר אפרים צמח , טירת כרמל


להורדה כקובץ PDF לחץ כאן

 


 

הפינה מוקדשת

להצלחת חיילי צה''ל וכל כוחות הביטחון בכל משימותיהם באשר הם. ולחיזוק רוחם וכוחם של כל צוותי הרפואה בבתי החולים , במגן דוד אדום ושאר הארגונים, שעובדים ומסכנים את עצמם בשבילנו.

🕯

לעילוי נשמת מורנו ורבנו האהוב

הרב אלישע וישליצקי בן בלהה ברטה זצ''ל

שלימד כל חייב ופעל מתוך אהבת ישראל אמיתית

ולעילוי נשמת דודתי רות בת חיי-שרה.

ת.נ.צ.ב.ה

להבדיל לרפואת

מיכל מאשה בת רבקה | שי בן שרה מינה סיטון | יעקב בן אסתר| סיגלית בת תמר וכל אלו שחלו בתקופה זו.


בתוך שאר חולי עמו ישראל

רוצים לקבל קישור ישירות לווצאפ בכל שבוע?

לחצו כאן

''מפרשת השבוע לחיים האישים שלי''.

ללא הודעות ספאם!




124 צפיות0 תגובות
bottom of page