top of page
חיפוש

והיה ה' לי לאלהים?! -פרשת ''ויצא'' התשע''ט

עודכן: 17 בנוב׳ 2018


זכויות שמורות לעורך האתר

בפרשת השבוע, אנחנו פוגשים את הסיפור המפורסם ''חלום סולם יעקב''. בצאתו מארץ כנען לכיון חרן, בציווי

הוריו. המטרה: להגיע לחרן למשפחתה של רבקה ולמצוא לו אישה.

הוא עוצר בלילה (חז''ל אומרים שבאותו הלילה התפלל לה', ועל כך קבעו את תפילת ערבית) וכאשר ישן הוא חולם חלום מיוחד במינו. הוא רואה סולם, שעומד על הארץ וראשו מגיע עד לשמיים. ועל הסולם עולים ויורדים מלאכים.



וַֽיַּחֲלֹ֗ם וְהִנֵּ֤ה סֻלָּם֙ מֻצָּ֣ב אַ֔רְצָה וְרֹאשׁ֖וֹ מַגִּ֣יעַ הַשָּׁמָ֑יְמָה וְהִנֵּה֙ מַלְאֲכֵ֣י אֱלֹהִ֔ים עֹלִ֥ים וְיֹרְדִ֖ים בּֽוֹ:

בראשית כח,יב



ה' מבטיח לו בחלום את ארץ ישראל, לו ולזרעו, בדיוק כמו שהבטיח לאבותיו אברהם ויצחק.

כמו כן מבטיח לו גם ה' שלא יפחד מהדרך בהמשך ה' ישמור עליו בדרכו.



וְהִנֵּ֨ה אָנֹכִ֜י עִמָּ֗ךְ וּשְׁמַרְתִּ֙יךָ֙ בְּכֹ֣ל אֲשֶׁר־תֵּלֵ֔ךְ וַהֲשִׁ֣בֹתִ֔יךָ אֶל־הָאֲדָמָ֖ה הַזֹּ֑את כִּ֚י לֹ֣א אֶֽעֱזָבְךָ֔ עַ֚ד אֲשֶׁ֣ר אִם־עָשִׂ֔יתִי אֵ֥ת אֲשֶׁר־דִּבַּ֖רְתִּי לָֽךְ:

בראשית פרק כח, טו


מספרת לנו התורה כי כאשר יעקב מתעורר הוא נודר נדר, שנראה קצת בעייתי ומוזר. ה' מבטיח ליעקב ומה אומר יעקב כאשר הוא מתעורר?



וַיִּדַּ֥ר יַעֲקֹ֖ב נֶ֣דֶר לֵאמֹ֑ר אִם־יִהְיֶ֨ה אֱלֹהִ֜ים עִמָּדִ֗י וּשְׁמָרַ֙נִי֙ בַּדֶּ֤רֶךְ הַזֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר אָנֹכִ֣י הוֹלֵ֔ךְ וְנָֽתַן־ לִ֥י לֶ֛חֶם לֶאֱכֹ֖ל וּבֶ֥גֶד לִלְבֹּֽשׁ: וְשַׁבְתִּ֥י בְשָׁל֖וֹם אֶל־בֵּ֣ית אָבִ֑י וְהָיָ֧ה ה֛' לִ֖י לֵאלֹהִֽים

בראשית פרק כח, כ-כא


''אם ה' ישמור עליי, יתן לי אוכל ובגדים, ואשוב בשלום אל בית אבי, והיה ה' לי לא-הים.'' יעקב עושה תנאים לאמונה שלו בה'? אם ישמור עליו מצוין, ואם לא, אז לא?!


תשובה: הדברים הם לא כך ואסור לנו להתבלבל. יעקב בוודאי מאמין שה' ישמור עליו, יעקב מאוד רוצה לחזור לארץ ישראל לאביו ולאימו. הנדר הזה הוא מעין תפילה והבעת רצונו כלפי ה'.

יעקב פחד מכך שהפרנסה שלו תהיה תלויה בלבן שהיה רשע. וע''י כך יאחז בו ויעכב אותו לחזור לארץ ישראל.

מסבירים המפרשים, הוא פחד מכך שלבן יפרנס אותו ואז הוא יהיה תלוי בו ולבן יעכב אותו בגלות. אומרים חז''ל: ''כל הדר בארץ ישראל דומה למי שיש לו אלוה''. מי שגר בארץ בקביעות, הקשר שלו לה' הוא גבוה יותר, השגחת ה' בארץ ישראל יהיה ישירה וקבועה. יוצא שהנדר הוא אינו תנאי לאמונה. אלא מבטא את רצונו העז של יעקב לחזור לארץ ישראל והוא מבקש את הסיוע של ה' לכך שיצליח לעשות זאת ע''י כך שפרנסתו תהיה בסיוע של ה'. ולכן ''ושבתי בשלום אל בית אבי והיה ה' לי לאלהים''. יעקב רוצה לחזור לארץ ישראל, לחיות בקדושה המיוחדת של ארץ ישראל.

ואנחנו שאנחנו חיים כאן בארץ הזאת, כמה אנחנו מרגישים קשורים לפה? מבינים איזו זכות גדולה יש לנו שאנחנו כאן? מחוברים לארץ הזאת? אנחנו לפעמים שוכחים, שאנחנו חיים את החלום שחלמו אבותינו במשך אלפי שנים בהיסטוריה. לפעמים רצוי שנעצור שנייה נתבונן במציאות בה אנחנו חיים, ונגיד תודה לה'. סוף סוף עם ישראל חי במדינה שלו, בארץ משלו עם צבא משלו.

שנדע לראות את הזכות הגדולה שאנו חיים במדינה יהודית בארץ ישראל. חלום אליו קיוו אבותינו לאורך כל שנות ההיסטוריה, ואנו זוכים לו כעת.

שבת שלום ומבורך.

הרב דוד


 

יהי רצון שהלימוד יהיה לרפואת: הרב אלישע וישליצקי שליט''א בן בלהה ברטה החייל נריה דוד בן דליה.

69 צפיות0 תגובות
bottom of page