top of page
חיפוש

זה לא בשמיים

פרשת "ניצבים-וילך" התש''ף | #מפרשת_השבוע_לחיים_האישיים_שלי | לומדים יהדות באהבה


מפרשת השבוע


שלום לכולם,

השבת אנחנו בשבת האחרונה של השנה. אנחנו נקרא השבת שתי פרשיות ''ניצבים-וילך''. הפרשות הן קצרות מאוד אך תוכנן עמוק ומתאים לתקופה זו של השנה.

בואו נתבונן בפסוקים הבאים :


"כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא: לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ:"

דברים ל, יא-יד


מהי המצווה הזאת שהתורה מתכוונת אליה?

הרמב''ן מסביר כי מדובר על מצוות התשובה, ויש מרבותינו האומרים שמדובר על התורה כולה. מי שיעמיק בלימודו בנושא יגלה שאין סתירה כלל בין הדעות. לכן, יש מרבותינו שהסבירו בצורה המאחדת בין עמדות אלו.

לחזור בתשובה, זה אומר להיות אדם טוב יותר. לבדוק במה אני יכול להשתפר ולחשוב כיצד אני יכול לעשות זאת. צריך לזכור שכשהתורה מצווה אותנו להיות אדם טוב יותר, אין הדבר אומר להפוך להיות מנותק מהמציאות, מחיי העולם שבו אנחנו חיים. התורה מצפה מאיתנו דברים מציאותיים ושאנחנו מסוגל לעשותם!


כמו כן, ה' נתן לאדם מתנה שהיא אתגר.


"רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם, אֶת-הַחַיִּים וְאֶת-הַטּוֹב, וְאֶת-הַמָּוֶת, וְאֶת-הָרָע.

שם, טו



לאדם , ניתנה הבחירה החופשית. בידינו לבחור את צעדינו בחיים , לבחור כיצד ל[התנהג ומה לעשות. ואם קרה שבחרנו בחירה שגויה, אפשר לתקן, יש יכולת להשתפר ולהמשיך להתקדם, זה אפשרי , רק צריך לבחור בכך! הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ''ל, בספרו המתוק אורות התשובה מלמד אותנו יסוד נפלא לחיים:


''עיקר הנפילות באות מפני שאינו מאמין בקלותה של תשובה''.

אורות התשובה, יד,ד1


בצורה פשוטה וקצרה, הרב מלמד אותנו כאשר אתה רוצה להתקדם בחייך להיות טוב יותר, ואם יש דברים שאתה צריך לתקן את עצמך בהם. אל תיכנס לכל מיני מחשבות שיגרמו לך פחד ויאוש, מלעשות זאת. כי זה לא בשמים, זה בפיך ובלבבך, אז תקום פשוט ותעשה זאת, זה אפשרי!

לחיים האישיים שלי


אנחנו בסיומו של חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות, ובפתיחתה של השנה החדשה. אין אדם שהרצון להיות טוב יותר לא קיים בו. להיות בעל תשובה, אחד כזה שרוצה תמיד להתעלות ולהתקדם זוהי תכונה טבעית. היא אינה קשורה לחטאים וטעויות. כי תמיד נמצא במה להתקדם ולהשתפר, ואם גילינו שעשינו טעות, אז אפשר עוד לתקן. אבל איך נאמץ את הרעיון הזה אל חיינו וניישם?


כמה עצות ונקודות לחשיבה.


א. אפשר להשתפר ולהיות טובים יותר בכל דבר אבל זה לא אומר שצריך לטפל בהכל בבת אחת. לבחור אפילו דבר אחד שבו אנחנו רוצים להתחיל, ומשם להתקדם ולהמשיך הלאה.

ב. לא בשמיים היא – אנחנו בני אדם, טעויות קורות! לא לכעוס על עצמכם יותר מידי, העיקר עכשיו שהבנתם מה צריך לתקן, אז קדימה לעבודה!

ג. זה נראה קשה להשתנות, זה נראה משהו שלא מציאותי לגרום לו לקרות, תשנו את החשיבה ומהר! אם תמשיכו לחשוב ככה, זה מיועד לכישלון מראש! במצב כזה במקום לעלות למעלה, יקרה חלילה הפוך!

ד. תבחרו בהתחלה משהו שנראה לכם הכי מציאותי להשתפר בו. ככה תראו שאתם מסוגלים לעשות שינוי והאמונה שלכם בעצמכם רק תגדל.

ה. ה' ברא אותנו בני אדם, בעלי בחירה חופשית. בואו נבחר נכון, נבחר להאמין בעצמנו, בכך שאנחנו מסוגלים להיות טובים יותר ורוצים לחיות בעולם טוב יותר. ואם יש בחירה חופשית, ישנה גם יכולת לאדם לעמוד באתגר שהוא עומד בפניו, אחרת אין לו באמת יכולת בחירה. נשאר רק לבחור נכון, אז הבחירה הראשונה אולי היא להאמין ביכולת שלנו לבחור באמת ובטוב.

ולסיום...

יהי רצון שנבחר בלהיות אנשים טובים יותר בעיני א-לוהים ואדם.


לחיים טובים תכתבו

שבת שלום לנו ולעם ישראל כולו.

🍷

הרב דוד ספיאשוילי






ניצבים וילך התש''ף
.pdf
Download PDF • 249KB

הפינה מוקדשת

להצלחת כל חיילי צה''ל וכוחות הביטחון בכל מקום שהם , ישמרם ד' וישלח ברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם

לעילוי נשמת

מורנו האהוב הרב אלישע וישליצקי בן בלהה ברטה זצ''ל

הרב יצחק אידלס זצ''ל | הרב שמעון ביטון זצ''ל

סבתי היקרה

שרה בת תמר ז''ל

להבדיל לרפואת

מיכל מאשה בת רבקה | שי בן שרה מינה סיטון | יעקב בן אסתר | אסתר איטה בת רחל

רוצים לקבל קישור ישירות לווצאפ בכל שבוע? לחצו כאן



bottom of page