top of page
חיפוש

להיות טובים וישרים

פרשת ואתחנן התשע''ט | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה


 

מפרשת השבוע

משה רבנו, ממשיך בנאומו לפני הכניסה לארץ.

לאחר פרשת ו'אהבת' ובין הפסוקים הנאמרים בפי הבן החכם בליל הסדר נאמר הציווי הבא.

וְעָשִׂיתָ הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב בְּעֵינֵי ה' לְמַעַן יִיטַב לָךְ וּבָאתָ וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֶיךָ: לַהֲדֹף אֶת כָּל אֹיְבֶיךָ מִפָּנֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה': ס

דברים פרק ו, יח-יט

  • מהו הטוב והישר בעיני ה' ?

  • מהו הקשר לירושת הארץ ?

  • ומדוע המצווה הזאת מגיעה עכשיו לפני הכניסה אל ארץ ישראל?

בקריאה ראשונית ניתן לחשוב שהמצווה כאן היא 'בין אדם למקום'. משום שנאמר בעיני ה' ולא דובר כאן בין אדם לחברו (לא באופן ישיר). חז''ל דווקא מסבירים שכן. מדובר על דברים הקשורים לעבודת המידות ומצוות 'בין אדם לחברו'.

למשל: הגעה לפשרה בדיון משפטי. גם אם הצד השני לשלם לך על הנזק, תתפשר ותמצא מקום להגיע לפשרה, לפנים משורת הדין. התפשר ותוותר למען השלום בינך ובין האחר. תהיה מוכן להקריב ממונך למען המטרה הנעלה יותר.

לך לפנים משורת הדין למען השלום עם חברך.

אומר הרמב''ן, מצווה זו היא קריאת כיוון כללית כיצד עליו לפעול במהלך חייו אין כאן ביטול כל שאר מצוות בין אדם לחברו, אלא קריאת כיון הכללית גם לגבי כל מה שלא הופיע בתורה בנושא זה. על האדם להפעיל את חשיבתו ולהשתמש בהוראה זאת כ''אמת-מידה'' למעשיו.

מדוע רק עכשיו לפני הכניסה אל ארץ ישראל? מסביר הרב פילבר שליט''א. במדבר בני האדם לא היו מוטרדים מכל הקשור לצד החומרי, הכל היה ניתן משמיים (מן , שליו , 'רגלך לא בצקה' וכו'). לפני הכניסה לארץ , צריך להתכונן למצב החדש. שם שותלים ,זורעים, עובדים... שם המציאות מורכבת יותר. משום שיתכן שוני בין מעמדות, עשירים ועניים, אנשים אשר יש מזון על שולחנם וכאלו המחזרים על הפתחים להשביע את נפשם. התורה מחנכת אותנו להסתכלות רחבה, בכל הקשור בבין 'אדם למקום', וכל שכן בכל הקשור ל'בין אדם לחברו'.

לחיים האישיים שלי

כאשר אני במשא ומתן עם אדם אחר. האם אני מחפש גם את טובתו, או אך ורק את טובתי והוא לא מעניין אותי. לא לחינם כאשר מגיע האדם לעולם האמת, אחת השאלות שהוא נשאל היא ''האם נשאת ונתת באמונה?


האם מה שטוב לי, טוב לחבר שלי? כפי שהסברנו לעיל על הפסוק, ועשית הישר והטוב בעיני ה'! הבירור של מהו הטוב הוא על פי המשותף לי ולחבר שלי. הקשר המשותף לנקודה השלישית שהוא החזק והגדול והמקשר בין שנינו.

האם חובתי היא לדאוג לעצמי, או לדאוג לחברי. הן אם זה בצד החומרי או הרוחני. האם אני יכול להשיג את הטוב שלי על חשבון דריסת האחר? לכן הישר והטוב בעיני ה'. ה' אינו מוכן שתנסה להגיע אל הטוב ע''י מעשים לא ישרים.


ארץ ישראל , דורשת מאיתנו להיות ישרים וטובים. מדברים על כך הנביאים שהחורבן בא על חוסר מוסריות ועל שנאת חינם.

לאחר מכן, בפרשת השבוע מופיעים הפסוקים המזכירים לנו את דברי הבן החכם בליל הסדר. מדוע ?אולי יש מקום לומר כי חברה מוסרית וצודקת, יכולה להיבנות קודם כל ע''י חינוך לכך.

אומר הרב קוק זצ''ל: חינוך מטרתו להביא את האדם למצב מתוקן, טוב יותר. הנקודה המרכזית אליה אנו חותרים בתהליך זה היאל הביא את האדם של האדם ''לעשות הטוב והישר''.

לכך ניתן לחנך ע''י חינוך שמזמין שיח בין הדור המחנך לדור המתחנך. שיח מתמיד ופתוח, המאפשר לשאול כל שאלה באשר תהיה. "כי ישאלך בנך מחר (=בגאולה, בארץ ישראל) ... ואמרת אליו'' (אמירה =לשון רכה). האב (המחנך), לא יענה לילדו וגם לא לעצמו , על מנת לצאת ידי חובה... אלא ירחיב ויתחבר אל עברו ושורשיו אל האבות אשר נקראו 'ישרים עם אל'. אשר הוציאם ה' ממצרים על מנת לתת לנו את הארץ אשר נשבע לאבותינו.

הוא יום טו באב,

יום בו הותרו השבטים לבוא זה בזה ותוקן בו גם חטא המרגלים.

יהי רצון שנזכה להרבות אהבה אמיתית בין כולנו,

לתקן את עצמנו,

ולעשות הישר והטוב בעיני ה' .

שבת שלום ומבורך


🍷

הרב דוד ספיאשוילי

רב בית הספר



הפינה מוקדשת

להצלחת חיילי צה''ל וכל כוחות הביטחון בכל משימותיהם באשר הם.

🕯

לעילוי נשמת הקדושים

יותם גלבוע ודוד פיליפ מוסקו

הי''ד

שנפלו מות גיבורים על קדושת העם והארץ - במלחמת לבנון השניה

🕯

לעילוי נשמת דודי

אהרן בן חיי-שרה ז''ל


לעילוי נשמת מורנו ורבנו האהוב

הרב אלישע בן בלהה ברטה זצ''ל

אשר עסק וחינך כל חייו לעשות את הישר והטוב בעיני ה'

להבדיל לרפואת החייל נריה דוד בן דליה הי''ו

בתוך שאר חולי עמו ישראל.

 

מעוניינים לקבל בכל שבוע קישור למכשיר הפלאפון? לחצו כאן

קבוצת ווצאפ ללא הודעות ספאם.



105 צפיות0 תגובות
bottom of page