top of page
חיפוש

לשוב להאזין

פרשת האזינו -שבת 'שובה' התש''ף | #מפרשת_השבוע_לחיים_האישיים_שלי | לומדים יהדות באהבה

 

מפרשת השבוע


שלום לכולם,

השבת אנו קוראים את פרשת האזינו, ומתקרבים ממש אל סיום חומש דברים. כמו כן שבת זו נקראת שבת 'שובה', על שם ההפטרה המיוחדת של השבת. את ההפטרה הזו קוראים בכל שנה בשבת שלפני יום הכיפורים.

הפרשה נפתחת בדברי תוכחה של משה רבנו אל העם כולו.

הַאֲזִ֥ינוּ הַשָּׁמַ֖יִם וַאֲדַבֵּ֑רָה וְתִשְׁמַ֥ע הָאָ֖רֶץ אִמְרֵי־פִֽי:

דברים לב, א


ישעיהו הנביא , בדברי התוכחה בהם פותח ספרו אומר כך :


שִׁמְע֤וּ שָׁמַ֙יִם֙ וְהַאֲזִ֣ינִי אֶ֔רֶץ כִּ֥י ה֖' דִּבֵּ֑ר בָּנִים֙ גִּדַּ֣לְתִּי וְרוֹמַ֔מְתִּי וְהֵ֖ם פָּ֥שְׁעוּ בִֽי:

ישעיהו פרק א, ב


מהי משמעות השינוי? רבי דוד קמחי , הרד''ק מסביר כי בשביל להאזין למישהו אתה צריך להיות קרוב אליו. משה רבנו היה קרוב יותר אל ה'שמים', ולכן הוא יכול היה לומר האזינו השמיים. אך ישעיהו היה מחובר וקרוב לעולם החומרי, ולכן אמר 'האזיני ארץ'.


איך אנחנו צריכים להיות כמו משה או כמו ישעיהו?

לכל אדם חי, יש נשמה וגוף, החיבור ביניהם הוא זה שיוצר חיים. הקריאה היא לחיבור בין השמיים ובין הארץ. כאשר ישנה האזנה אמיתית , יש חיבור יש קירבה יש שלמות .

לחיים האישיים שלי


לשוב להאזין,


בשבת שובה עוסקים בהכנה לקראת יום הכיפורים. לרוב, כאשר אדם מתחיל עם עצמו תהליך של תיקון ורוצה להיות טוב יותר, חושב שצריך להתחבר לשמיים. הכוונה היא להפוך לרוחני יותר ולשכוח את כל מה שנמצא מסביבו או מי שנמצא מסביבו.

ישעיהו הנביא, מדבר אל השמים בתחילת דבריו, אך הוא מלמד שעיקר העשייה והתיקון הוא פה בארץ, בעולם הזה. לכן אל הארץ מדבר בכינוי של האזנה. אין זה חלילה אומר שהוא רחוק מעולם הרוח כמובן.

מה עלינו ללמוד מזה? המשימה היא חיבור בין שמיים וארץ.

אנחנו בני בשר ודם, אבל גם האדם החי מורכב מ'שמיים-וארץ', גוף ונשמה. לאורך החיים אנחנו עושים דברים מקבלים החלטות. על פי מה?

היום כשאנחנו רוצים לדעת כיצד נוסעים למקום מסוים, אנחנו מפעילים את אפליקציית ה'וויז' ודואגים להקשיב להוראות, כי אף אחד לא רוצה לטעות. אך מה שמרגיע אותנו בה שהיא תעזור לנו לחשב מסלול מחדש תמיד, רק אם נקשיב...

ומה עם החיים שלנו? אתם מכירים את זה שלפעמים אתם שומעים מעין קול פנימי כזה שאומר לכם, תקשיב זאת הייתה החלטה מצוינת, או שהיה עדיף לעשות אחרת, זאת הנשמה שבתוכנו. מעין 'אפליקציית וויז' פנימית שקיבלנו מריבונו של עולם במתנה.

אז גם אם אנחנו לא משה רבנו, ולא ישעיהו הנביא. אפשר ללמוד להאזין לנשמה הנמצאת בתוכנו ומדברת איתנו תמיד. לפעמים צריך קצת לבודד את הרעשים שמסביב שעוצרים אותנו מלעשות את זה ולהתרכז. הקול השמיימי הזה מדבר איתנו כל הזמן. ותהליך של תשובה מתחיל בלהתבונן פנימה ולהאזין ל'שמיים' שמכוונים אותנו לחיות את החיים בצורה הנכונה כאן בארץ.

ביום הכיפורים חכמים אומרים כי על עבירות בין אדם לחברו, אדם צריך לבקש מחילה מהחבר שלו ובזה תלוי התיקון שלו על עברות אלו. גם כאן יש נקודה של ארץ ושמיים.

כאשר אנחנו מתחילים בתיקון, אין לתקן רק את מה שקשור לדברים שהם בין האדם לריבונו של עולם. כי אם גם את מה שקשור לענייני העולם, לדברים השגרתיים בארץ. אי אפשר להיות טוב יותר ומתוקן יותר אחרת רבי חיים ויטאל מלמד אותנו שיש צורך להתחיל דווקא בתיקון המידות ובקשור לדברים שבין אדם לחברו.

דבר נוסף- כאשר אנחנו בשיחה עם בן אדם, עלינו לא רק לשמוע אותו אלא להאזין לו. כאשר אדם משתף אותנו בדבר שקשה לו או מתעורר ויכוח כלשהו, הבעיות נפתרות באמת, כשמאזינים באמת!


יהי רצון שנזכה לשוב להאזין באמת לשמיים והארץ , לגוף ולנשמה לעצמנו ולסביבה

לחיים טובים תכתבו ותחתמו שבת שלום ומבורך

🍷

הרב דוד ספיאשוילי _____________________

הפינה מוקדשת

להצלחת כל חיילי צה''ל וכוחות הביטחון בכל מקום שהם , ישמרם ד' וישלח ברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם

לעילוי נשמת

מורנו האהוב הרב אלישע וישליצקי בן בלהה ברטה זצ''ל

הרב יצחק אידלס זצ''ל | הרב שמעון ביטון זצ''ל




פרשת האזינו -שובה התש''ף
.pdf
Download PDF • 240KB


bottom of page