top of page
חיפוש

מה שמיטה להר מירון?

בהר בחוקותיי התשפ''א | #מפרשת_השבוע_לחיים_האישיים_שלי | לומדים יהדות באהבה

מה שמיטה להר מירון-בהר בחוקותיי התשפ''א
הורידו את • 223KB
 

מפרשת השבוע


שלום לכולם,


השבת נסיים את חומש ויקרא בקריאת שתי הפרשות האחרונות יחד, בהר-בחוקותיי. פרשת בהר פותחת בדברים הבאים:





(א) וַיְדַבֵּ֤ר ה֙' אֶל־מֹשֶׁ֔ה בְּהַ֥ר סִינַ֖י לֵאמֹֽר: (ב) דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵהֶ֔ם כִּ֤י תָבֹ֙אוּ֙ אֶל־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר אֲנִ֖י נֹתֵ֣ן לָכֶ֑ם וְשָׁבְתָ֣ה הָאָ֔רֶץ שַׁבָּ֖ת לַהֽ':

ויקרא פרשת בהר פרק כה פסוק א-ב



רש''י הקדוש שואל : ''מה שמיטה להר סיני''?

מדוע מפורט כאן, שמצוות השמיטה נאמרה בהר סיני? ועונה שתדע שממצוות השמיטה למדים אנחנו לגבי שאר המצוות. כמו שהיא נאמרה בהר סיני עם כל כלליה ופרטיה כך כל המצוות אשר נאמרו למשה.


מה ניתן ללמוד מהתבוננות במצוות השמיטה?


א. עבודת ה' איננה קשורה רק למעמד רוחני עליון כמו מתן תורה. אלא עבודת ה' באה לידי ביטוי בדברים הכי גשמיים לכאורה, כמו בחקלאות, בעולם הטבע.


ב. החקלאי עושה את השתדלותו בעבודתו בשדה ועמל על כך שתוצריו יהיו מוצלחים ככל שניתן. הוא כמובן מתפלל על כך ואינו סומך על הנס בלבד. בנוסף להשתדלותו הוא מתפלל לגשם ולעזרת האל שיבולו יגדל בצורה יפה.


ג. כל שבע שנים בשנה השביעית, ושבתה הארץ. על החקלאי לזכור ולדעת למי שייכת הארץ באמת ובזכות מי הברכה ביבולו. הוא מפקיר את שיטחו אינו מעבד את האדמה ומאפשר לסובבים לקחת מהיבול ללא כל תמורה.

בשנה זו הוא מקדיש מכוחו וזמנו לעולם הרוח . מי ששומר על השמיטה מובטח לו שיבולו בשנים שלאחר מכן אף יהיה גדול ומשובח.


לחיים האישיים שלי


האדם רוצה להרגיש קרוב לריבונו של עולם. כולנו רוצים להרגיש התעלות וחוויות רוחניות. אך אל לנו לחשוב שהתעלות רוחנית מצריכה ניתוק מחיי העולם הזה.

מספר נקודות למחשבה ועבודה פנימית.


1. לדעת למצוא את הקודש בדברים הקטנים. להבין שבכל צעד ומעשה בחיים שלנו אנחנו עובדים את ה' .


2. אי אפשר לבוא ולומר הכל בידי שמיים. כמו שהחקלאי עושה את השתדלותו ובמקביל לכך מתפלל לה' שיסייע בידו. כך גם עלינו להבין שתפקידנו לעשות את מה שבאחריותנו וה' יעשה כטוב בעיניו.


3. התעלות רוחנית מתחילה בלהסתכל סביבך. כמו שהחקלאי לאורך השנים ובמיוחד בשנת השמיטה מצווה לקיים מתנות עניים ובשנת השמיטה להפקיר את שדהו. על האדם לדעת שעל מנת לזכות בהתעלות רוחנית (מקביל לפרנסת החקלאי) הוא אינו יכול להתעלם מהאחר, כל שכן באופן שרומס את זכויותיו הבסיסיות.


ומה הקשר למירון?

איני בא לשפוט כי אם להזהיר על הבאות. במירון היו אנשים צדיקים ששאפו לזכות בהתעלות רוחנית דרך זכות הצדיק רבי שמעון בר יוחאי. אך התעלות רוחנית אינה יכולה להיות מלווה 'בסכנת הגוף'. התעלות רוחנית איננה יכולה להיות במצב שבו אתה הולך ודואג לשדה שלך בלבד ללא שמירה על חיי הסובבים אותך וחיי עצמך.

וגזירות שמיים? אל לנו לחשב אותם כי אם לנהוג במשנה זהירות ולקיים את רצון הבורא ולנהוג במידת הזהירות.

כפי שה' מצווה את החקלאי לאחר שש שנים בהם הוא פועל בדרכי הטבע ועושה את השתדלותו עליו להפקיר את השדה בשנה השביעית ואל לו לדאוג לפרנסתו בשנה זאת ולאחריה.

כך עלינו ללמוד מכך שעל מנת לזכות בהתעלות רוחנית אל לנו להתנתק מהעולם הטבעי. עלינו לראות בדרך למטרה את הסובבים אותנו. מתוך מבט כזה נוכל לזכות להתעלות רוחנית ולקרבת אלהים באמת.



שבת שלום

🍷

דוד ספיאשוילי





 

הפינה מוקדשת

להצלחת כל חיילי צה''ל וכוחות הביטחון בכל מקום שהם , ישמרם ד' וישלח ברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם

לעילוי נשמת

מורנו האהוב הרב אלישע וישליצקי בן בלהה ברטה זצ''ל

הרב יצחק אידלס זצ''ל | הרב שמעון ביטון זצ''ל | יצחק בן שלום חיים

וכל הרוגי האסון במירון

ולהבדיל לרפואת

לרפואת כל הפצועים בתוך שאר חולי עמו ישראל.

רוצים לקבל קישור ישירות לווצאפ בכל שבוע? לחצו כאן



bottom of page