top of page
חיפוש

מידות של מנהיגים | לימוד ממידותיהם של יוסף ויהודה

פרשת ויגש התש''ף | מפרשת השבוע לחיים האישיים שלי | לומדים יהדות באהבה

 

מפרשת השבוע

בפרשות האחרונות אנחנו רואים שבכל פעם שהאחים מגיעים אל מצרים יוסף מעמיד אותם באתגרים חדשים, וגם לא פשוטים.

בפרשה האחרונה, יוסף גורם להם להביא את בנימין איתם. יעקב סירב ויהודה אמר לאביו שהוא מוכן לקחת אחריות להחזיר אליו את יהודה וכך היה.

יהודה ניגש אל 'המשנה-למלך מצרים', ומסביר לו את המצב המשפחתי, למה כל כך חשוב שבנימין יחזור הביתה ואז אומר יהודה ליוסף את הדברים הבאים:


כִּי עַבְדְּךָ עָרַב אֶת הַנַּעַר מֵעִם אָבִי לֵאמֹר אִם לֹא אֲבִיאֶנּוּ אֵלֶיךָ וְחָטָאתִי לְאָבִי כָּל הַיָּמִים: וְעַתָּה יֵשֶׁב נָא עַבְדְּךָ תַּחַת הַנַּעַר עֶבֶד לַאדֹנִי וְהַנַּעַר יַעַל עִם אֶחָיו:

בראשית מד, לב-לג


הבטחתי לאבא , שאני מחזיר את בנימין אליו אישית, ואם לא אשלם על כך מחיר בעצמי, בעולם הזה ובעולם הבא.

יוסף מתרגש ולא יכול להתאפק. יוסף רואה את האחדות והדאגה הזאת בין האחים, מצב שלא היה לפני עשרים ושניים שנה, במיוחד מצד יהודה. יהודה הציע למכור את יוסף לעבד במצרים, ועכשיו הוא מוכן לשים את עצמו כעבד העיקר שבנימין יחזור הביתה?! יוסף כבר לא יכול להתאפק מהתרגשות.

אבל כשהוא נחשף בפני האחים, הוא דואג להם . למרות כל מה שקרה ביניהם, במשך עשרים ושניים שנה יוסף חי עם התחושה שלו שהאחים שלו היו מוכנים לפגוע בו, אך הוא לא נוקם בהם. הוא קודם כל מוציא את אנשי מצרים מהחדר, ונשאר רק עם אחיו, על מנת לא לבייש אותם.


וְלֹא יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק לְכֹל הַנִּצָּבִים עָלָיו וַיִּקְרָא הוֹצִיאוּ כָל אִישׁ מֵעָלָי וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו:

בראשית מה,א


וכאשר הוא נחשף הוא מודיע להם באופן חד-משמעי, אין לכם שום סיבה להרגיש רע או לחשוש ממני, איני מתכוון לעשות לכם דבר. לא תהיה כל נקמה על מה שקרה


וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם:

שם, ח


יוסף לא רואה במעשה האחים, כסיבה האמיתית שהוא הגיע למצרים, יכול להיות בהתחלה שהיה בו כעס, אך הוא הבין שהכל מאת ה' ובסוף מהסיפור הזה יצא משהו טוב. הוא מסביר כי הכל תוכנן ע''י ה'. והנה סגירת המעגל עם תחילת הנושא הזה של החלומות שהם אלו שגרמו לצרות. הדברים התקיימו, אך עם כל הקושי בדרך, בסוף הכל לטובה.


לחיים האישיים שלי

עלינו לראות מה אנו יכולים לקחת וללמוד ממעשיהם של יהודה ויוסף הצדיק לחיים האישיים שלנו.

יהודה, לוקח אחריות באמת. גם על מעשיו האישיים וגם על משפחתו.

הוא אינו יכול להשאר אדיש לצרה של אחרים. ואם הוא טועה, הוא אינו חומק מלהודות בטעויות שלו ולחזור בתשובה. האמת אצל יהודה חשובה יותר מכל דבר אחר.


מכירים את זה שכאשר מישהו פוגע בך ויש לך הזדמנות להראות לו שאתה לא פרייאר? אז אולי כך זה היה נראה עם יוסף והאחים בתחילת הסיפור, אבל זאת לא הייתה המטרה ולא כוונתו. יוסף לא נקם באחיו, אהב אותם ונראה גם שסלח להם על מעשיהם... היום מאוד קל לפגוע בשמו של מישהו, בטח כאשר ראית שהוא עשה מעשה רע. ואם עשו לך את זה ? עוד יותר.

בואו נלמד מיהודה ויוסף .נדע לקחת אחריות, לדאוג לאחר, לחשוב איך אני יכול לעשות טוב לסובבים אותי. וכשמישהו פוגע בי? להחזיר ,לבייש את האחר ולפגוע בו זה קל ביותר, במיוחד היום, כשיש את כל הרשתות החברתיות. אבל זאת לא ההתנהגות של אבותינו, זאת לא דרך התורה , זאת לא התנהגות של עם ישראל. זו הזדמנות להזכיר את צום עשרה בטבת השבוע, שחל לזכר המצור שהיה על ירושלים לפני חורבנה. על שנאת חינם נחרב בית המקדש השני

אומר הרב קוק זצ''ל

"ואם נחרבנו, ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חנם, נשוב להבנות והעולם עמנו יבנה, על ידי אהבת חנם" (אורות הקודש ג', שכ"ד).

"והאמת והשלום אהבו"

שבת שלום ומבורך

🍷

הרב דוד ספיאשוילי

רב בית הספר ''אפרים-צמח'' , טירת כרמל


 

כל הרוצה לקבל קישור באופן קבוע

למכשיר הפלאפון שלו , יכול ללחוץ כאן

קבוצת ווצאפ : ''מפרשת השבוע לחיים האישים שלי''. ללא הודעות ספאם!







 

להצלחת חיילי צה''ל וכל כוחות הביטחון בכל משימותיהם באשר הם

🕯

לעילוי נשמת מורנו ורבנו האהוב

הרב אלישע וישליצקי בן בלהה ברטה זצ''ל

להבדיל לרפואת

נריה דוד בן דליה

מיכל מאשה בת רבקה | שי בן שרה מינה סיטון הי''ו.

בתוך שאר חולי עמו ישראל.





53 צפיות0 תגובות
bottom of page