top of page
חיפוש

מילה בריבוע

פרשת תזריע מצורע התשפ''א | #מפרשת_השבוע_לחיים_האישיים_שלי | לומדים יהדות באהבה


תזמצורע התשפא
.pdf
Download PDF • 208KB

 

מפרשת השבוע


השבת קוראים אנו שתי פרשות יחדיו, פרשות תזריע-מצורע. הפרשות הרביעית והחמישית בחומש ויקרא. ברצוני שנתבונן בשני נושאים המופיעים בהן:


1. מצוות המילה

2. המצורע – מוציא שם רע.




ברית המילה

ידועים דברי רבותינו על כך שבקיום מצוות ברית המילה אנו שותפים למעשה הבריאה והופכים את הגוף לטוב ומתוקן יותר. ומובא גם המעשה של רבי עקיבא וטורנוסרופוס הרשע:


שאל טורנוסרופוס הרשע את רבי עקיבא: אילו מעשים נאים יותר, של הקדוש ברוך הוא או של בני האדם? עונה לו רבי עקיבא: מעשה בני האדם...
שואל טורנוסרופוס: מדוע אתם עושים ברית מילה?
עונה לו רבי עקיבא: כבר ידעתי לאן אתה חותר, ולא סתם עניתי לך כך בשאלה הקודמת.
רבי עקיבא מראה לטורנוסרופוס שיבולים וכיכרות לחם, ושואל אותו:
החיטים הן מעשה הקדוש ברוך הוא, וכיכרות הלחם הן מעשה ידי אדם. מה יותר משובח וטוב? הנה, אתה רואה שמעשי אדם טובים יותר.
ענה טורנוסרופוס: אם הקב''ה רוצה שהתינוק יהיה נימול, למה הוא אינו נולד כך?
אמר לו רבי עקיבא: תתחיל מההתחלה, תשאל מדוע התינוק נולד מחובר לאימו ויש צורך בחיתוך חבל הטבור. מדוע על זה אינך שואל?!


(על פי מדרש תנחומא)

רבי עקיבא מסיים את הדיון כאשר 'ידו על העליונה'.

ה' ברא את העולם, אך כפי המופיע בספר בראשית: "אשר ברא אלוקים לעשות''. ה' ברא את העולם באופן כזה שאנו נעשה, נפעל בו ונהיה אחראים לקידומו ושכלולו.


זאת תורת המצורע – מוציא שם רע

אומרים רבותינו כי מחלת הצרעת המופיעה בתורה אינה סתם נגעים בעור, אלא באה על האדם בעקבות כך שמוציא שם רע על חברו. היחודיות שבכך היא שחולה הצרעת אינו יכול להסתתר, וכל מי שרואה אותו יודע בדיוק מהי הסיבה למחלתו. אומרים רבותינו שהעונש שניתן לאדם כזה הוא 'מידה כנגד מידה': כפי שהוא הוציא שם רע לחברו וגילה את חרפתו ברבים, כך כולם כעת יודעים על מעשיו שלו.

ומי הוא זה שיכול לאבחנו ולסייע בתהליך הרפואה והטהרה? הכהנים! בניו של אהרן הכהן, שעליו נאמר "אוהב שלום ורודף שלום'''. אלו שכל כולם מלאים אהבה ומשכינים שלום בין אדם לחברו ובין איש לאשתו.



לחיים האישיים שלי

חושב אני ששני נושאים אלו עליהם דיברנו יכולים לזמן אותנו לעבודה פנימית וחשיבה על נקודות רבות בחיינו. אשתדל להביא בקצרה מספר מהן.


ממבט של אנשים פרטיים:

'' כי הוא הנותן לך כוח לעשות חיל''. ה' נתן כוח לאדם לפעול בעולם לעשות לתקן ולשנות. לאדם יש את הכוח לשנות ולפעול. אין ה' מצפה מהאדם להתפלל ולסמוך על הנס לשינוי אליו הוא מייחל. על האדם לפעול לשם כך אך לזכור שמי שנתן לו את הכוח לעשות זאת הוא ריבונו של עולם.

לראות טוב ולדבר טוב. רואים אנו כי האדם המדבר רע על אחרים ועסוק בראיית רע בסופו של דבר אינו מזיק רק לחברו או לסובבים אותו אלא גם לעצמו. ואם נהיה עסוקים בלראות טוב ולדבר טוב, בואו נחשוב כיצד נקדם בכך גם את עצמנו ואת הסובבים אותנו.


ממבט של עם


1. לאור יום העצמאות ותקומת המדינה: היו שחשבו לפני תקומת המדינה, כי עלינו להתפלל למען הגאולה ולהמתין לניסים גלויים כפי שהיו לאבותינו בצאתנו ממצרים , אך היו כאלה שפעלו למען הכלל ואף לא ראו בכך בכך חוסר אמונה בה' כי אם בדיוק הפוך מכך.


2. מגפת הקורונה: רואים אנו כי ההקשבה להוראות וקבלת החיסונים סייעו למיגור המגפה ועומדים אנו בחסדי ה' לחזור אל השגרה המיוחלת. התפללנו והשתדלנו וה' קיבל את תפילותינו.





3. לקבל על על עצמנו להיות מוציאי שם טוב!

לומר תודה ולהוקיר את פועלם של כל אלו אשר פעלו למען גאולת עם ישראל! ראשי התנועה הציונית, חכמי ישראל אשר עסקו בראיית הטוב ופעלו למען שיבת ציון ותקומת המדינה. לומר תודה לראשי המדינה שפעלו למען כך שנשוב לחיים נורמליים יומם ולילה. להיות עסוקים בראיית הטוב כעת. ומתוך כך נזכה בחודש זה שיתקיימו בנו:


''ולא יהיה בהם נגף '' | ''אני ה' רופאיך''.


שבת שלום

🍷

דוד ספיאשוילי _____________________

הפינה מוקדשת

להצלחת כל חיילי צה''ל וכוחות הביטחון בכל מקום שהם , ישמרם ד' וישלח ברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם

לעילוי נשמת

מורנו האהוב הרב אלישע וישליצקי בן בלהה ברטה זצ''ל

הרב יצחק אידלס זצ''ל | הרב שמעון ביטון זצ''ל

להבדיל לרפואת

מיכל מאשה בת רבקה | אסתר איטה בת רחל | יצחק בן שלום-חיים

רוצים לקבל קישור ישירות לווצאפ בכל שבוע? לחצו כאן


bottom of page