top of page
חיפוש

המידות שלי, המידות שלו והדבק שביניהם



אימון עצמי | מתוך פרשת השבוע לחיים האישיים שלי | פרשת כי תשא התשע''ט.


בפרשה

הפרשה מספרת לנו כי לאחר חטא העגל , ה' מזמן את משה רבנו לעלות אליו שוב. ומלמד אותו תפילה מיוחדת, יג מידות- 13 מידות של הקב''ה.


וַיַּעֲבֹ֨ר ה' ׀ עַל־פָּנָיו֘ וַיִּקְרָא֒ ה'׀ ה' אֵ֥ל רַח֖וּם וְחַנּ֑וּן אֶ֥רֶךְ אַפַּ֖יִם וְרַב־חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת: נֹצֵ֥ר חֶ֙סֶד֙ לָאֲלָפִ֔ים נֹשֵׂ֥א עָוֹ֛ן וָפֶ֖שַׁע וְחַטָּאָ֑ה וְנַקֵּה֙

(שמות לד ,ו-ז)


אומרים חז'ל כי ה' גם 'מגלה' למשה שבפעם הבאה במידה והעם יחטא כך שוב, עליו להתפלל תפילה זאת לפניו, וה' ירחם על בני ישראל ויקבל את חזרתם בתשובה. ישנו פסוק נוסף בחומש דברים הקשור לענייננו

אֶת־ ה' אֱלֹהֶ֛יךָ תִּירָ֖א אֹת֣וֹ תַעֲבֹ֑ד וּב֣וֹ תִדְבָּ֔ק וּבִשְׁמ֖וֹ תִּשָּׁבֵֽעַ:

(דברים י,כ)


איך נדבקים בקב''ה? מה המצווה הזאת אומרת, ואיך מקיימים אותה?!

מסבירים חז''ל, לדבוק בו, הכוונה היא במידותיו, להתנהג כמוהו! שנאמר ''מה הוא רחום וחנון אף אתה תהיה רחום וחנון''.


בפסוק נוסף הקשור לענייננו נאמר:

''אחרי ה' אלהיכם תלכו... ובו תדבקון''. גם שם מסבירים חז''ל ללכת אחר מידותיו. כמו שהוא גומל חסד, כך גם עלינו להתעסק בלגמול חסד וטוב עם הסובבים אותנו

(על פי הנאמר במסכת סוטה דף יד, א.)



ובחיים האישיים שלי

אין מי שלא צריך לעבוד על המידות שלו, עבודה על המידות היא משהו שאין לו סוף. בואו ניקח שלוש ממידותיו של הקב"ה והלוואי ונאמץ אותם לחיינו. ברצוני לדבר על שלושת המידות אותן הדגשתי למעלה.


ארך אפיים

הקב''ה אינו ממהר לכעוס על האדם על מעשיו, ונותן לו הזדמנות לעשות תשובה. מה עלינו ללמוד מכך? שצריכים להגיב במתינות לכל מה שקורה מסביבנו. לא למהר להגיב, לעצור לחשוב שנייה, לתת הזדמנות לאנשים שפגעו בנו.


רב חסד

ה' עושה חסדים גדולים עם בני האדם. ה' עושה זאת (לפעמים) גם כאשר אין האדם ראוי לכך. מה עלינו ללמוד מכך? אנחנו יכולים להתעסק בחשבונות עם הסובבים אותנו. אך עלינו לזכור,

האם כל החסד שה' עושה איתנו, מגיע לנו באמת? כמו שה' מבליג וגומל חסד כך גם אנחנו צריכים לנהוג. הדבר מזכיר את דברי מרן הרב קוק זצ''ל:

''הצדיקים הטהורים, אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק ...''

(ערפילי טוהר)


חשוב להדגיש:

אין הדבר אומר חלילה להיות מאלו שמקבלים סטירה ומפנים את הלחי השנייה. היהדות אינה דוגלת בחשיבה זו.


ו-אמת

ה' משלם שכר טוב לעושי רצונו. ה' נותן שכר טוב למקיימים מצוותיו. ומה עם אלה שלא עושים רצונו? הדבר שבא על האדם בעקבות החטא, האדם מביא אותו על עצמו. משום שהאדם בחר לעשות כך.

מה עלינו ללמוד מכך? הדבר מתחבר להסבר במידה הקודמת, עלינו להתעסק בטוב, בגמילות החסד עם הסובבים אותנו ולהתנהג עמם בארך אפיים. ובהסתכלות פרטית, לזכור שאם קרה משהו לא נעים בחיינו, עלינו לבדוק פנימה את מעשינו ולראות כיצד להשתפר קצת.ה' מתעסק בלתת שכר טוב לעושי רצונו. ואם משהו לא טוב בחיינו, כנראה שאנחנו צריכים לשפר מעשינו. כי את ה'רע', אנו מביאים על עצמנו, ה' הוא ארך אפיים ורב חסד ואמת. נותן לנו הזדמנות לתשובה גומל איתנו חסד תמיד ונותן שכר טוב לעושי רצונו.


שנזכה לדבוק במידותיו ולהיות טובים יותר.

שבת שלום ומבורך

🍷

הרב דוד ספיאשוילי

רב בית הספר

הפינה מוקדשת להצלחת חיילי צה''ל וכל כוחות הביטחון במשימותיהם באשר הם.

לעילוי נשמת מורנו ורבנו האהוב

הרב אלישע בן בלהה ברטה זצ''ל

🕯

שעסק כל חייו בתורת ארץ ישראל וחינך לבאור ובירור המידות ותיקונן

להבדיל לרפואת החייל נריה דוד בן דליה הי''ו

בתוך שאר חולי עמו ישראל.



190 צפיות0 תגובות
bottom of page