top of page
חיפוש

שמע

פרשת ואתחנן שבת 'נחמו' התש''ף | #מפרשת_השבוע_לחיים_האישיים_שלי | לומדים יהדות באהבה

 

מפרשת השבוע

השבת אנו נפגשים בפרשת השבוע עם שתי פרשיות חשובות מאוד. אחת היא פרשת שמע, והשנייה - עשרת הדיברות.

חז''ל שואלים במסכת ברכות במשנה ב בפרק ב כך:


"אמר רבי יהושע בן קרחה: למה קדמה 'שמע' ל'והיה אם שמוע'? אלא כדי שיקבל עליו עול מלכות שמים תחילה ואחר כך יקבל עליו עול מצוות..."


השאלה במשנה היא: מדוע זה הסדר בפרשיות הנאמרות בקריאת שמע? למה קודם "שמע", ואחר כך "והיה אם שמוע"? התשובה היא סך הכל הגיונית: בפרשת שמע אנו מקבלים על עצמנו 'מלכות שמיים' - מודים ומקבלים שה' הוא מלך העולם והוא א-להינו. לאחר מכן אנחנו יכולים לקבל על עצמנו את המצוות ולומר שאנו מחויבים להן.


נשים לב, שבקבלת מלכות שמיים עלינו בפסוק זה, אנחנו אומרים שה' הוא הא-להים שלנו. יש בינינו ובינו קשר ישיר. יש כאן עניין של זהות - לְמָה ולְמִי אנחנו שייכים.

מסופר שהרב כהנמן (ויש אומרים שהסיפור הוא על הרב הרצוג) הגיע לאירופה לאחר השואה הנוראה במטרה למצוא את הילדים היהודים שהוריהם החביאו אותם במנזרים בעודם קטנים ורכים, על מנת להצילם. אחד הכמרים אמר לו: איך תדע מי כאן יהודי? הרי כולם פה גדלו כנוצרים. אני לא זוכר מי מהם יהודי ומי לא.

נעמד הרב באמצע האולם והתחיל זועק: ''שמע ישראל, ה' א-להינו ה' אחד!''

פתאום התקצבו סביבו ילדים והחלו זועקים ביידיש: "מאמע! טאטע!" (אמא! אבא!). גם לאחר כל השנים שהתנתקו מהוריהם, שככל הנראה כבר לא היו בחיים, הי"ד, וחלקם מגיל קטן מאוד גדלו כנוצרים - משהו פנימי בתוכם התעורר לחיים והזכיר להם את זהותם האמיתית, לאן הם שייכים.


פסוק זה היה אולי הפסוק הבסיסי ביותר והשגור ביותר בפיו של כל יהודי בעולם באשר הוא, שתמיד ידע כל יהודי לאומרו - ברגעים השמחים ביותר, ולא עלינו גם כאשר עמד היהודי למסור את הנפש.

ולא סתם. פסוק זה, קבלת עול מלכות שמיים, בא ואומר שבסוף, אם נוריד את כל המחיצות והדברים שאולי מסתירים - זאת זהותי! לעם הזה אני שייך, וריבונו של עולם הוא א-לוהיי והוא מלכי.

לחיים האישיים שלי

את קריאת שמע אומרים בבוקר ובלילה. הבוקר בחז''ל הוא משל לגאולה, והלילה הוא משל לגלות. או אם נסתכל על זה ברמה האישית - כשיש אור, בוקר = זה כמו הזמן שבו טוב לי, הכל מלא באור וברור. והלילה הוא הזמן שלא תמיד אני מצליח להבין את הכל, ולא תמיד אני מלא בכוחות ומצליח לעשות את כל מה שאני רוצה.

אנחנו מזכירים לעצמנו לאן אנחנו קשורים ולאן אנחנו מחוברים. זה לא סתם. כולנו יודעים שאנחנו יהודים ושייכים לעם ישראל, ושיש בורא לעולם. אבל גם צריך להזכיר זאת ולומר זאת בפה, ולהשמיע לאוזן פנימה, לנו ולסובבים אותנו. החיבור הזה לזהותנו משמש אותנו כמצפן בחיינו, מכוון אותנו לאן ללכת ולאן להתקדם בחיים.


אדם שזהותו לא ברורה לו, הוא אדם ללא שמירה. כל דבר שיקרה לו בחיים או כל השקפה שישמע בחייו - תזיז אותו כל פעם למקום אחר. ככה אי אפשר לחיות בצורה בריאה.


אולי לא לחינם, המצווה האחרונה המופיע בפרשה זו היא המזוזה. וגם את מצווה זו הרבה יהודים, אפילו כאלה שמגדירים את עצמם "חילונים", מקפידים לקיים. על הקלף שבמזוזה כתוב את אחד משמותיו של ריבונו של עולם: ש-ד-י. ראשי התיבות של השם הם: ש'ומר ד'לתות י'שראל. ומהי הפרשה שכתובה על הקלף שבמזוזה? פרשת שמע ישראל. קבלת עול מלכות שמיים, שמבטאת את השייכות שלנו והקשר שלנו עם ריבונו של עולם.

לא סתם הפסוק שכל יהודי, קרוב ורחוק, ידע והכיר בעל פה, והמצווה שעליה רבים בעם ישראל הקפידו תמיד ולא ויתרו, היא המזוזה והכתוב בה.


שמע ישראל – שמע באמת, קבל והבן: ה' ריבונו של עולם הוא א-להינו, אותו האל שברא את העולם ובחר בנו להיות בניו. ה' אחד.

שנזכה לשמור על זהותנו תמיד, על החיבור אל האמת. לשמוע את הקול הפנימי שם עימנו הזועק את זעקת "שמע ישראל" לאורך הדורות עד ימינו אנו, ונזכה לסייע ולדאוג שימשיך כך בהמשך הדורות הבאים לנצח נצחים.


שבת שלום ומבורך

🍷

דוד ספיאשוילי





 

שבת שלום ומבורך

🍷

דוד ספיאשוילי




הפינה מוקדשת

להצלחת כל חיילי צה''ל וכוחות הביטחון בכל מקום שהם , ישמרם ד' וישלח ברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם


לעילוי נשמת


הראשון לציון

הרב יצחק ניסים זצ''ל

בן מרת עמאם ע''ה

שבתשעה באב היה יום פטירתו.


מורנו האהוב

הרב אלישע ושליצקי זצ''ל

בן בלהה ברטה


דודי היקר

אהרן ספיאשוילי

בן שלום חיים הנולד מן חיי-שרה


להבדיל לרפואת

מיכל מאשה בת רבקה | שי בן שרה מינה סיטון | יעקב בן אסתר | אסתר איטה בת רחל

רוצים לקבל קישור ישירות לווצאפ בכל שבוע?

לחצו כאן


פרשת ואתחנן התש''ף
.pdf
Download PDF • 149KB



69 צפיות0 תגובות
bottom of page